zout rijders
- LittleRabbit
- Site Admin
- Berichten: 766
- Lid geworden op: zo 22/02/09 - 18:49
- Motormerk: Honda
- Motortype: R1200GS
- Kleur: Wit
- Bouwjaar: 2015
- Dealer: A.V.R.acing
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Gent
Re: zout rijders
Als ik die van Boer bekijk dan zie ik eigenlijk maar weinig/geen "slijtsporen" die te wijten zijn aan zout.
Wat je natuurlijk niet moet doen is zoals ik met de CBF vorig jaar, laatste ritje in't zout... dan paar weken niet meer gereden zodat alles goed kon inwerken... maar dan nog... mits de juiste reinigingsproducten, een goede tandenborstel en veel courage zijn ook daar zo goed als alle sporen weg
Behalve mijn uitlaatbochten onderaan de motor natuurlijk maja... die zitten daar ook zo open en blood, bij de Pan zitten die toch een beetje ingepakt.
Wat je natuurlijk niet moet doen is zoals ik met de CBF vorig jaar, laatste ritje in't zout... dan paar weken niet meer gereden zodat alles goed kon inwerken... maar dan nog... mits de juiste reinigingsproducten, een goede tandenborstel en veel courage zijn ook daar zo goed als alle sporen weg
Behalve mijn uitlaatbochten onderaan de motor natuurlijk maja... die zitten daar ook zo open en blood, bij de Pan zitten die toch een beetje ingepakt.
"As soon as you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
-
- Lid
- Berichten: 1835
- Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Blauw-grijs metallic
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Haacht
Re: zout rijders
Tja, ik rij ook heel de winter door, met m'n vorige motor heb ik dit 5 jaar gedaan en stilaan is mijn chroomen achtervering beginnen te oxideren, voor de rest niets noemenswaardig.
Wat de Pan betreft zal ik zeker moeten afwachten hé, rijden moet ik er toch mee, het polyester koetswerk en lak is bestand tegen het strooizout, de gevoeligste plek bij de Pan, denk ik, ligt volgens mij onder de radiator, waar je ventilator zit, best direkt afspuiten, alsook de uitlaten.
Wel een goede tip , wrijf in de winter de velgen (die hebben het hard te verduren) van je motor in met een flink laagje vet, dit belet alvast het aanvreten van je velgen, na de winter met 't voddeke erover en ze zijn terug als nieuw
Chriske
Wat de Pan betreft zal ik zeker moeten afwachten hé, rijden moet ik er toch mee, het polyester koetswerk en lak is bestand tegen het strooizout, de gevoeligste plek bij de Pan, denk ik, ligt volgens mij onder de radiator, waar je ventilator zit, best direkt afspuiten, alsook de uitlaten.
Wel een goede tip , wrijf in de winter de velgen (die hebben het hard te verduren) van je motor in met een flink laagje vet, dit belet alvast het aanvreten van je velgen, na de winter met 't voddeke erover en ze zijn terug als nieuw
Chriske
-
- Lid
- Berichten: 168
- Lid geworden op: di 24/05/05 - 23:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1300
- Kleur: Candy Glory Red
- Bouwjaar: 2011
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: OLV Waver
Re: zout rijders
Zonder mijn reputatie al teveel eer te willen aandoen, dat afspoelen/afspuiten allemaal goed en wel maar dat kan je toch niet doen als 't buiten vriest? Ga je de ochtend erop als je buitenrijdt gegarandeerd op je gezicht op een mooie ijsplek van 't kuiswater...
-
- Lid
- Berichten: 1835
- Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Blauw-grijs metallic
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Haacht
Re: zout rijders
Sorry ben effe ni mee... is er iets mis met je reputatie 'Nightwing' weten anderen hier meer dan ik, (ben nog een 'beetje maar' nieuw), een nadere toelichting zou welkom zijn misschienNightwing schreef:Zonder mijn reputatie al teveel eer te willen aandoen,
-
- Lid
- Berichten: 1835
- Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Blauw-grijs metallic
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Haacht
Re: zout rijders
Ja, begrijp ik, maar dat duurt maar even, ik deed dat vroeger op de kiezelsteentjes, "naast" m'n garage en dan binnen met z'n gat tegen de chauffageNightwing schreef: dat afspoelen/afspuiten allemaal goed en wel maar dat kan je toch niet doen als 't buiten vriest? Ga je de ochtend erop als je buitenrijdt gegarandeerd op je gezicht op een mooie ijsplek van 't kuiswater...
-
- Lid
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
- Motormerk: BMW
- Motortype: K1600GT
- Kleur: GREY
- Bouwjaar: 2013
- Dealer: Geert Van Mol
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Beveren-waas
Re: zout rijders
Mmmmmm, laat het ons zo zeggen, Nightwing zijn reputatie ivm met poetsen is niet zo superSorry ben effe ni mee... is er iets mis met je reputatie 'Nightwing'
Tijdens het panpoetsdagje in het voorjaar waren er veel die dachten dat hun panneke in aanmerking ging komen omdat hij het vuilst was...... tot Nightwing verscheen, dat was buiten categorie
-
- Lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
- Motormerk: BMW
- Motortype: R 1200 gslc r1200 rt
- Kleur: Vlam blauw
- Bouwjaar: 2014
- Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Ninove Outer
Re: zout rijders
Ik rij nu met die van mij al de 6é winter door, eigenlijk nog niets te zien van dat zout,maar wat wel zeer gevoelig is voor het zout zijn de onderste vork poten ,die schilferen vlug af van het zout. aan mijn velgen is ook nog niets te zien ,die zijn immers voorzien van een goede verflaag ,wat je van de vorkpoten niet kan zeggen !!I k heb bij gelegenheid de vorkpoten eens meegenomen naar mijn werk , en heb ze daar ook voorzien van een goede laag verf ,nu geen probleem meer !!!
-
- Lid
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
- Motormerk: BMW
- Motortype: K1600GT
- Kleur: GREY
- Bouwjaar: 2013
- Dealer: Geert Van Mol
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Beveren-waas
Re: zout rijders
Het is te laat nu om die van mij eens mee te geven zeker Luck heb bij gelegenheid de vorkpoten eens meegenomen naar mijn werk , en heb ze daar ook voorzien van een goede laag verf ,nu geen probleem meer !!!
-
- Lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
- Motormerk: BMW
- Motortype: R 1200 gslc r1200 rt
- Kleur: Vlam blauw
- Bouwjaar: 2014
- Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Ninove Outer
Re: zout rijders
Ik moet wel nog een jaar gaan werken é buffel ,ik ben nog niet afgeschreven !!BUFFEL schreef:Het is te laat nu om die van mij eens mee te geven zeker Luck heb bij gelegenheid de vorkpoten eens meegenomen naar mijn werk , en heb ze daar ook voorzien van een goede laag verf ,nu geen probleem meer !!!
-
- Nieuw Lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: vr 26/12/08 - 07:43
- Motormerk: Honda
- Motortype: Pan
- Kleur: Rood
- Bouwjaar: 2009
- Dealer: Onderhoud : Ikke zelf
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Antwerpen
Re: zout rijders
Ik rij ook alle winters door , en mijn cardan heb ik al eens moeten herspuiten, de verf bladerde gewoon af.
Ik heb een spuitbus velgenverf zilver gekocht, met een bus vernis en sindsdien geen enkel probleem meer.
De vorkbenen vooraan zijn zeer kwetsbaar door het zout ..... die moet ik ook nog eens spuiten ......
Ik ga s winters slecht alle drie-vier weken in de carwash box de moto proper spuiten en waxen....
Ik heb een spuitbus velgenverf zilver gekocht, met een bus vernis en sindsdien geen enkel probleem meer.
De vorkbenen vooraan zijn zeer kwetsbaar door het zout ..... die moet ik ook nog eens spuiten ......
Ik ga s winters slecht alle drie-vier weken in de carwash box de moto proper spuiten en waxen....
-
- Lid
- Berichten: 1835
- Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Blauw-grijs metallic
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Haacht
Re: zout rijders
Ok, maar mag dit ook op de uitlaten 'Blackpan' ? Is dit hittebestendig zonder schade te berokkenen aan het chroom ?Blackpan schreef:Inspuiten met tectyl,verwijderen na de winter kan met petroleum.
Bekijk volgende test eens
TEST
-
- Lid
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
- Motormerk: BMW
- Motortype: K1600GT
- Kleur: GREY
- Bouwjaar: 2013
- Dealer: Geert Van Mol
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Beveren-waas
Re: zout rijders
Hey Luc, ik wou u zeker niet afschrijven, ge zijt in de fleur van uw leven.Ik moet wel nog een jaar gaan werken é buffel ,ik ben nog niet afgeschreven !!
Ik dacht alleen dat gij op brugpensioen was, maar dan zal ik u verwarren met iemand anders denk ik
Ge moet het zo bekijken, ge zijt 20 jaar en hebt 35 jaar ervaring
-
- Lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 07/11/11 - 23:12
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: grijs
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Honda Centrum Vanrusselt
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Hasselt
Re: zout rijders
Ik heb er wel eens gehoord die de hele boel invreven met siliconenolie. Zelf ben ik met mijn vorige motor ook altijd een doorrijder geweest en heb eigenlijk van het zout nooit iets ondervonden. Mijn velgen waren wel wat beschadigd maar ik denk dat dat van steenslag was.
Me panneke heb ik nog maar net en dus nog geen ervaring mee.
groetjes,
Gert
Me panneke heb ik nog maar net en dus nog geen ervaring mee.
groetjes,
Gert
Groetjes,
Gert
Hoffelijkheid: "Geef hun een linker handje of een rechter voetje als dankbetuiging"
Gert
Hoffelijkheid: "Geef hun een linker handje of een rechter voetje als dankbetuiging"
-
- Lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: za 18/07/09 - 15:07
- Motormerk: bmw
- Motortype: R1200RTlc
- Kleur: licht blauw
- Bouwjaar: 2014
- Dealer: winge-motors
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: betekom belgie
Re: zout rijders
In de winter overvloedig koud water gebruiken om éérst de zout laag af te spoelen bij gebruik van warm water vreet dat zout nog veel agresiever.
-
- Site Admin
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1300
- Kleur: Candy Glory Red
- Bouwjaar: 2011
- Dealer: Vanrusselt Hasselt
- Technische Bagage: Sleutel af en toe
- Locatie: Alken
Re: zout rijders
De eerste drie Pan's woon- werkverkeer met +- 100.000km in de winter doorreden, deze kon je nog in de etalage zetten, zelfs mijne vierde Pan staat nu in de etalage te blinken bij de dealer tot hij in januari wordt opgehaald door zijn nieuwe eigenaar.
s'Avond bij thuiskomst met de hogedrukreiniger afspuiten, dan wassen en nogmaals afspoelen en dat doe je iedere avond.
En ja, je bent een poosje stil in de koude, maar dat moet je ervoor over hebben om na vijf jaar nog een blinkende Pan te kunnen verkopen.
En als de oprit bevriest er bestaat nog zoiets als zout.
s'Avond bij thuiskomst met de hogedrukreiniger afspuiten, dan wassen en nogmaals afspoelen en dat doe je iedere avond.
En ja, je bent een poosje stil in de koude, maar dat moet je ervoor over hebben om na vijf jaar nog een blinkende Pan te kunnen verkopen.
En als de oprit bevriest er bestaat nog zoiets als zout.
Groetjes Guy en Marleen
Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
-
- Lid
- Berichten: 113
- Lid geworden op: wo 17/02/10 - 17:37
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1300
- Kleur: Zilvergrijs
- Bouwjaar: 2004
- Dealer: Honda Centrum Vanrusselt
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Zolder
Re: zout rijders
Ik heb totnogtoe voorgehad wat al dan niet gerelateerd kan zijn aan het zout:
* voorruitmechaniek afgesleten door verduurd vet (veelvoorkomend probleem bij winterrijders blijkbaar) : op te lossen door voor/na de winter het vet te verversen
* hangbeugels uitlaten doorgeroest/-brand : geen idee of het zout hiertoe bijgedragen heeft
* barrage van de voorvork stuk waardoor alle olie eruit liep : dit is deze zomer gebeurd, dus weet niet of het aan zout lag of gewoon aan een van de vele puttekes in de E313
* voorruitmechaniek afgesleten door verduurd vet (veelvoorkomend probleem bij winterrijders blijkbaar) : op te lossen door voor/na de winter het vet te verversen
* hangbeugels uitlaten doorgeroest/-brand : geen idee of het zout hiertoe bijgedragen heeft
* barrage van de voorvork stuk waardoor alle olie eruit liep : dit is deze zomer gebeurd, dus weet niet of het aan zout lag of gewoon aan een van de vele puttekes in de E313