Nazicht vorkpoten.
Geplaatst: do 31/03/16 - 18:45
de voorkant maar eens verwijderen.
Hier zijn ze de vorkpoten dan, die een slechte demping hadden.
Een nameting gedaan van de luchtkamer, die te groot was.
En dan de olie er afgelaten en nagemeten.
Stofkap verwijderen.
Dan de veiligheidsveer verwijderen, van de kering.
De binnenpoot er uittrekken.
Hier zie je de inhoud van één vorkpoot, die ik ineens uitgewassen heb.
Er zat 100ml te weinig olie in op beide poten en ene veer zat goed en de andere fout.
De veren worden nagemeten en de lengte is prima, had niet anders verwacht omdat deze maar 20000km dienst hebben gedaan.
Hier de beide veren die klaar zijn om terug te monteren.
Nieuwe originele keerringen van Honda en raat deze ook aan vanwege ik ook al andere getest heb met slechte of korte levensduur, met de drie tools die ik zelf gemaakt heb om de vorkpoten terug te monteren.
Met deze tool waar de vorkgeleider half inpast, die dan nog niet helemaal dicht staat, kan je hem zonder te beschadigen op zij plaats zetten. In de vorkpoot word de geleider automatisch overgenomen vanwege dat de opening iets kleiner is waar de geleider in klem geraakt zonder te beschadigen. Ik heb al vele slechte voorbeelden gezien van dit plaatsen ervan, hij word er gewoon bruusk in geklopt, zodat je er kleine braampjes op de geleider krijgt , die je bijna niet ziet maar er toch aanwezig zijn.
Hier zie je dat de geleider nog niet helemaal op zijn plaats zit.
Met deze tool word de geleider precies en onbeschadigd op zijn plaats geduwd.
Zoals je hier kan zien.
Dan plaats je de kering op zijn plaats.
Met behulp van deze tool word de kering zonder te beschadigen op zijn plaats geduwd.
De kering zit mooi en zonder moeite op zijn plaats.
Meet dan precies 638ml vork olie af, zoals je weet wat er precies inzit, want je zou wel eens bedrogen kunnen dat er nog een luchtbel achterwegen zit, doe anders maar eens de proef, je zou er van verschieten al denk je van niet.
Bind een touw aan de demperstang van de vorkpoot, zodat ie niet wegzakt dat je hem terug omhoog kan trekken, en vul dan de vork met de olie. Daarna trek je deze vacuüm door op en neer te gaan met je hand er op. Dit doe je tot je een luchtkamer hebt van 62 mm, dit wel bij een originele Honda veer. Zet dan de stop op de draadstang er draai de moer er tegen aan, en draai de stop vast.
Succes ermee.
Hier zijn ze de vorkpoten dan, die een slechte demping hadden.
Een nameting gedaan van de luchtkamer, die te groot was.
En dan de olie er afgelaten en nagemeten.
Stofkap verwijderen.
Dan de veiligheidsveer verwijderen, van de kering.
De binnenpoot er uittrekken.
Hier zie je de inhoud van één vorkpoot, die ik ineens uitgewassen heb.
Er zat 100ml te weinig olie in op beide poten en ene veer zat goed en de andere fout.
De veren worden nagemeten en de lengte is prima, had niet anders verwacht omdat deze maar 20000km dienst hebben gedaan.
Hier de beide veren die klaar zijn om terug te monteren.
Nieuwe originele keerringen van Honda en raat deze ook aan vanwege ik ook al andere getest heb met slechte of korte levensduur, met de drie tools die ik zelf gemaakt heb om de vorkpoten terug te monteren.
Met deze tool waar de vorkgeleider half inpast, die dan nog niet helemaal dicht staat, kan je hem zonder te beschadigen op zij plaats zetten. In de vorkpoot word de geleider automatisch overgenomen vanwege dat de opening iets kleiner is waar de geleider in klem geraakt zonder te beschadigen. Ik heb al vele slechte voorbeelden gezien van dit plaatsen ervan, hij word er gewoon bruusk in geklopt, zodat je er kleine braampjes op de geleider krijgt , die je bijna niet ziet maar er toch aanwezig zijn.
Hier zie je dat de geleider nog niet helemaal op zijn plaats zit.
Met deze tool word de geleider precies en onbeschadigd op zijn plaats geduwd.
Zoals je hier kan zien.
Dan plaats je de kering op zijn plaats.
Met behulp van deze tool word de kering zonder te beschadigen op zijn plaats geduwd.
De kering zit mooi en zonder moeite op zijn plaats.
Meet dan precies 638ml vork olie af, zoals je weet wat er precies inzit, want je zou wel eens bedrogen kunnen dat er nog een luchtbel achterwegen zit, doe anders maar eens de proef, je zou er van verschieten al denk je van niet.
Bind een touw aan de demperstang van de vorkpoot, zodat ie niet wegzakt dat je hem terug omhoog kan trekken, en vul dan de vork met de olie. Daarna trek je deze vacuüm door op en neer te gaan met je hand er op. Dit doe je tot je een luchtkamer hebt van 62 mm, dit wel bij een originele Honda veer. Zet dan de stop op de draadstang er draai de moer er tegen aan, en draai de stop vast.
Succes ermee.