@ Goofy,
Dit fenomeen heb ik al 2 x gehad en telkens na een winterstalling van 4 maand (waar ik hem ook regelmatig liet warmdraaien).
De eerste keren dat ik buitenkwam 1 à 2 blokjes, maar na een "kort" ritje van een 300-tal km werk dat "ding" weer PERFECT.
Ik denk dat de thermostaat meer last heeft van "vastzitten" dan dat hij stuk is.
dus niet te voorbarig vervangen, 1 of 2 blokjes betekend niet ALTIJD dat hij stuk is.
Om die reden heb ik een flesje Marly H (Hydro) toegevoegd aan het koelwater (rechtsreeks in de radiator) en dit jaar werkte de thermostaat perfect (zelfs na de stalling). De samenstelling van Marly H voorkomt kalksteen, roest, geeft smering aan alle blootgestelde bewegende delen; zodoende .....
Voor info:
Op mijn cardan: Marly G (Gear)
In de benzine: Marly F (Fuel = kopsmering) additief iedere 2 tankbeurten (fles van 1 liter, is goed voor 400 liter)
Op de motor: Castrol (alle 6000 Km oliewissel)
en tot nu toe 1 x Formula 9000 (Auto 5) daar dit goed is voor 50.000 Km. Deze kit bevat 2 flesjes; 1 flesje in de brandstof (kuisen brandstofleidingen en corrosievrij houden) en 1 flesje in de olie (Teflon laag op de cylinderwanden). En ik heb geen problemen gehad met de koppeling.
Doe dit al jaren op al mijn wagens en tot nu toe geen problemen gehad ondanks dat sommige over de 300.000 km hadden en na 200.000 Km slechts 0.1 Kg compressie verloren hadden (en dan nog niet op alle cylinders). :rock:
Een goed paard krijgt ook af en toe eens extra "vitamientjes", hé