instelling vering bij duorijden
-
- Lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 19/06/12 - 11:36
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1100
- Kleur: pearl atlantic blue
- Bouwjaar: 1994
- Dealer: Lammens Wetteren
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Kalken
instelling vering bij duorijden
Hallo,
Ik ben met mijn vrouw afgelopen weekend de Eifel gaan verkennen. Naast de prachtige omgeving, hotel, ... zijn we beiden een beetje geschrokken van de pijn in de onderrug die al na één uur rijden de kop opstak. Ik heb mijn Pan gekocht om net lange ritten te kunnen doen. Als ik alleen rijd, heb ik geen last. Ik heb het instelmoertje van mijn vering 50/50 staan, wat mij voldoende comfort en toch strak rijgedrag oplevert. Moet ik om lange tijd met een bijrijder onderweg te zijn deze moer volledig op de hardste stand zetten?
Ik ben anderzijds naarstig op zoek naar een corbinzadel. Ik vermoed dat dit ook zal bijdragen tot betere resultaten.
Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?
Groeten,
Tom
Ik ben met mijn vrouw afgelopen weekend de Eifel gaan verkennen. Naast de prachtige omgeving, hotel, ... zijn we beiden een beetje geschrokken van de pijn in de onderrug die al na één uur rijden de kop opstak. Ik heb mijn Pan gekocht om net lange ritten te kunnen doen. Als ik alleen rijd, heb ik geen last. Ik heb het instelmoertje van mijn vering 50/50 staan, wat mij voldoende comfort en toch strak rijgedrag oplevert. Moet ik om lange tijd met een bijrijder onderweg te zijn deze moer volledig op de hardste stand zetten?
Ik ben anderzijds naarstig op zoek naar een corbinzadel. Ik vermoed dat dit ook zal bijdragen tot betere resultaten.
Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?
Groeten,
Tom
-
- Lid
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
- Motormerk: Honda
- Motortype: Honda's
- Kleur: Mooi
- Bouwjaar: 2016
- Dealer: Zelf onderhoud
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Zeeland-Nederland
- Contacteer:
Re: instelling vering bij duorijden
Je vrouw dus thuislaten zou ik zeggen. (GRAPJE)Wildeman schreef:Hallo,
Als ik alleen rijd, heb ik geen last.

Inderdaad een Corbin zal bijdrage aan betere zit resultaten.Ik ben anderzijds naarstig op zoek naar een corbinzadel. Ik vermoed dat dit ook zal bijdragen tot betere resultaten.
Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".




-
- Lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: vr 27/10/06 - 13:51
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1300
- Kleur: zilvergrijs
- Bouwjaar: 2006
- Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
- Locatie: Valkenswaard
Re: instelling vering bij duorijden
Een Hypro-veer monteren wil ook wel eens helpen. 

Pan 1300 rijder
-
- Lid
- Berichten: 445
- Lid geworden op: ma 25/04/11 - 20:08
- Motormerk: Honda
- Motortype: Pan-european
- Kleur: Grijs
- Bouwjaar: 2002
- Dealer: Van russelt Hasselt
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Lanaken
Re: instelling vering bij duorijden
Vering op hardste stand met duo ...alleen een paar standen minder .
Voor een Corbin(verwarmd) eens informeren bij Chriske , hij sprak van een gel-zadel aan te schaffen .
Voor een Corbin(verwarmd) eens informeren bij Chriske , hij sprak van een gel-zadel aan te schaffen .
Wat de "Pan" kan ,
kan niet alleman ....
Bart
kan niet alleman ....
Bart
-
- Lid
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Blauw-grijs metallic
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Motor Sprint - Leuven
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Haacht
Re: instelling vering bij duorijden
Inderdaad Wildeman,
zoals Bart hier zegt, verkoop ik weldra mijn verwarmd Corbin-zadel, indien interesse, of nog anderen, laat maar weten ! Ik zet het één dezer in het topic "Te koop".
Chriske
zoals Bart hier zegt, verkoop ik weldra mijn verwarmd Corbin-zadel, indien interesse, of nog anderen, laat maar weten ! Ik zet het één dezer in het topic "Te koop".
Chriske

-
- Lid
- Berichten: 445
- Lid geworden op: ma 25/04/11 - 20:08
- Motormerk: Honda
- Motortype: Pan-european
- Kleur: Grijs
- Bouwjaar: 2002
- Dealer: Van russelt Hasselt
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Lanaken
Re: instelling vering bij duorijden
We moeten alleen nog mijne procent besprekenChriske schreef:Inderdaad Wildeman,
zoals Bart hier zegt, verkoop ik weldra mijn verwarmd Corbin-zadel, indien interesse, of nog anderen, laat maar weten ! Ik zet het één dezer in het topic "Te koop".
Chriske



Wat de "Pan" kan ,
kan niet alleman ....
Bart
kan niet alleman ....
Bart
-
- Lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 19/06/12 - 11:36
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1100
- Kleur: pearl atlantic blue
- Bouwjaar: 1994
- Dealer: Lammens Wetteren
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Kalken
Re: instelling vering bij duorijden
Dag Chriske,
Ik ben inderdaad zeer geïnteresseerd. Ik rijd wel met een st1100 en bij jou zie ik een st1300 staan. Of heb je er nog eentje on the side
)?
Groeten,
Tom
Ik ben inderdaad zeer geïnteresseerd. Ik rijd wel met een st1100 en bij jou zie ik een st1300 staan. Of heb je er nog eentje on the side

Groeten,
Tom
-
- Lid
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Blauw-grijs metallic
- Bouwjaar: 2003
- Dealer: Motor Sprint - Leuven
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Haacht
Re: instelling vering bij duorijden
Nee Tom,Wildeman schreef:Dag Chriske,
Ik ben inderdaad zeer geïnteresseerd. Ik rijd wel met een st1100 en bij jou zie ik een st1300 staan. Of heb je er nog eentje on the side)?
Groeten,
Tom
helaas niks voor een ST1100...
Chriske
- LittleRabbit
- Site Admin
- Berichten: 766
- Lid geworden op: zo 22/02/09 - 18:49
- Motormerk: Honda
- Motortype: R1200GS
- Kleur: Wit
- Bouwjaar: 2015
- Dealer: A.V.R.acing
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Gent
Re: instelling vering bij duorijden
Hmmmm... als je na een uur al last begint te krijgen in je rug mag je van mij gerust alles vervangen, 't zal niet aan de motor gelegen zijn maar eerder aan je zithouding/rughouding.
Heb zelf een verleden met rugproblemen (Hernia L4-L5,L5-S1) en moet zeggen dan ik op de Pan weinig of geen problemen heb. Af en toe eens al rijdend stretchen ofzo hoort er wel bij.
Heb een standaard zadel, standaard vering.. met duo op max of een streepje minder, wel stuurverhogers.
Waar ik zelf het meest moet op letten bij het rijden is dat ik met een recht rugje zit... de verleiding om door te zakken waardoor je met een bolle rug (naar achteren) op de motor zit is groot. Groter zelfs dan bij iets sportievere machines... omdat je daar wat meer vooruit zit. Als je echter mooi recht zit, is de schokdemping in de rug veel beter verdeelt over de volledige wervelkolom en zal dit op lange termijn veeeel minder schade aanrichten aan je rug dan rijden met een sportiever motortje. Die stuurverhogers zorgen er natuurlijk ook voor dat je rechter zit.
Dus... mss eens een korset proberen tijdens het rijden, dat zorgt voor een rechte rug... maar enkel tijdens het rijden é, anders worden je rugspieren beetje lui
*Edit: Ik rij wel met een 1300.
Heb zelf een verleden met rugproblemen (Hernia L4-L5,L5-S1) en moet zeggen dan ik op de Pan weinig of geen problemen heb. Af en toe eens al rijdend stretchen ofzo hoort er wel bij.
Heb een standaard zadel, standaard vering.. met duo op max of een streepje minder, wel stuurverhogers.
Waar ik zelf het meest moet op letten bij het rijden is dat ik met een recht rugje zit... de verleiding om door te zakken waardoor je met een bolle rug (naar achteren) op de motor zit is groot. Groter zelfs dan bij iets sportievere machines... omdat je daar wat meer vooruit zit. Als je echter mooi recht zit, is de schokdemping in de rug veel beter verdeelt over de volledige wervelkolom en zal dit op lange termijn veeeel minder schade aanrichten aan je rug dan rijden met een sportiever motortje. Die stuurverhogers zorgen er natuurlijk ook voor dat je rechter zit.
Dus... mss eens een korset proberen tijdens het rijden, dat zorgt voor een rechte rug... maar enkel tijdens het rijden é, anders worden je rugspieren beetje lui

*Edit: Ik rij wel met een 1300.
"As soon as you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
-
- Lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 19/06/12 - 11:36
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1100
- Kleur: pearl atlantic blue
- Bouwjaar: 1994
- Dealer: Lammens Wetteren
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Kalken
Re: instelling vering bij duorijden
Allen,
Bedankt voor de tips. Ik ga starten met een Corbinzadel en een aangepast afstelling van mijn vering. Deze stond veel te zacht blijkbaar, waardoor ipv een rechte positie van het zadel een gedoken positie over het achterwiel ontstaat. Hierdoor moet het bekken meer kantelen en is er een grotere belasting op de onderrug. Fingers crossed dat dit helpt. Ik let altijd op de positie van mijn rug en draag ook altijd een rugprotector met niergordel van Held, welke ook heel wat stevigheid geeft.
Anders wordt het alsnog een Hydro-vering, maar de installatie daarvan zit om en bij de 2000 euro als ik me goed heb laten informeren. Dat is een hele investering op een motor van bijna 20 jaar. Ik was van plan een Ducati 748 bij te kopen om mee te spelen, maar als ik het op een Pan al niet kan houden, lijkt me dat waarschijnlijk niet het strakste plan van de laatste jaren.
Ik hoop hierover positief te kunnen berichten.
Groeten,
Tom
Bedankt voor de tips. Ik ga starten met een Corbinzadel en een aangepast afstelling van mijn vering. Deze stond veel te zacht blijkbaar, waardoor ipv een rechte positie van het zadel een gedoken positie over het achterwiel ontstaat. Hierdoor moet het bekken meer kantelen en is er een grotere belasting op de onderrug. Fingers crossed dat dit helpt. Ik let altijd op de positie van mijn rug en draag ook altijd een rugprotector met niergordel van Held, welke ook heel wat stevigheid geeft.
Anders wordt het alsnog een Hydro-vering, maar de installatie daarvan zit om en bij de 2000 euro als ik me goed heb laten informeren. Dat is een hele investering op een motor van bijna 20 jaar. Ik was van plan een Ducati 748 bij te kopen om mee te spelen, maar als ik het op een Pan al niet kan houden, lijkt me dat waarschijnlijk niet het strakste plan van de laatste jaren.
Ik hoop hierover positief te kunnen berichten.
Groeten,
Tom
- LittleRabbit
- Site Admin
- Berichten: 766
- Lid geworden op: zo 22/02/09 - 18:49
- Motormerk: Honda
- Motortype: R1200GS
- Kleur: Wit
- Bouwjaar: 2015
- Dealer: A.V.R.acing
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Gent
Re: instelling vering bij duorijden
Wel op ietske letten bij de Corbin... heb er al gezien (bij de 1300 welliswaar) waar je aan de tank... dus aan de familiejuwelen
... zo'n "tjoep" op het zadel hebt die de tank precies een stuk oploopt... als je dan zoals het hoort mooi tegen de tank aanzit dan heeft je bekken alweer de neiging achteruit te kantelen 
Die topselerie van Bart bvb heeft dat veel minder.


Die topselerie van Bart bvb heeft dat veel minder.
"As soon as you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
-
- Lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 19/06/12 - 11:36
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1100
- Kleur: pearl atlantic blue
- Bouwjaar: 1994
- Dealer: Lammens Wetteren
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Kalken
Re: instelling vering bij duorijden
Hallo,
Toch nog even ter afronding van deze topic. Ik heb mijn vering stevig bijgesteld. Deze staat nu zowel qua demping als qua vering op de middelste stand. Dit geeft veel beter bochtengedrag. De zwalpende kont is er niet meer. Als de misses meerijdt, zet ik hem op stand 4 , net onder de hardste stand. Ik wist dit alles niet, waardoor ik zonder het te weten op de zachtste veerstand rond reed. Groot verschil nu. Daarnaast heb ik een Corbinzadel op de kop kunnen tikken. Onbegrijpelijk hoe dit zo'n groot verschil geeft in rijcomfort. Ook bij optrekken zit ik nu veel steviger in het zadel. Nice!
Dus als je niet de kleinste bent en ongeveer 110 kg weegt, zet dan je vering op stand 3 en je demping in het midden. Dit zal voor de meeste situaties een goed compromis zijn.
Gegroet!
Toch nog even ter afronding van deze topic. Ik heb mijn vering stevig bijgesteld. Deze staat nu zowel qua demping als qua vering op de middelste stand. Dit geeft veel beter bochtengedrag. De zwalpende kont is er niet meer. Als de misses meerijdt, zet ik hem op stand 4 , net onder de hardste stand. Ik wist dit alles niet, waardoor ik zonder het te weten op de zachtste veerstand rond reed. Groot verschil nu. Daarnaast heb ik een Corbinzadel op de kop kunnen tikken. Onbegrijpelijk hoe dit zo'n groot verschil geeft in rijcomfort. Ook bij optrekken zit ik nu veel steviger in het zadel. Nice!
Dus als je niet de kleinste bent en ongeveer 110 kg weegt, zet dan je vering op stand 3 en je demping in het midden. Dit zal voor de meeste situaties een goed compromis zijn.
Gegroet!