Pagina 1 van 1

instelling vering bij duorijden

Geplaatst: ma 27/05/13 - 16:03
door Wildeman
Hallo,

Ik ben met mijn vrouw afgelopen weekend de Eifel gaan verkennen. Naast de prachtige omgeving, hotel, ... zijn we beiden een beetje geschrokken van de pijn in de onderrug die al na één uur rijden de kop opstak. Ik heb mijn Pan gekocht om net lange ritten te kunnen doen. Als ik alleen rijd, heb ik geen last. Ik heb het instelmoertje van mijn vering 50/50 staan, wat mij voldoende comfort en toch strak rijgedrag oplevert. Moet ik om lange tijd met een bijrijder onderweg te zijn deze moer volledig op de hardste stand zetten?

Ik ben anderzijds naarstig op zoek naar een corbinzadel. Ik vermoed dat dit ook zal bijdragen tot betere resultaten.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?

Groeten,
Tom

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: ma 27/05/13 - 17:04
door CBX
Wildeman schreef:Hallo,

Als ik alleen rijd, heb ik geen last.
Je vrouw dus thuislaten zou ik zeggen. (GRAPJE) :wink:
Ik ben anderzijds naarstig op zoek naar een corbinzadel. Ik vermoed dat dit ook zal bijdragen tot betere resultaten.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?
Inderdaad een Corbin zal bijdrage aan betere zit resultaten.

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: ma 27/05/13 - 19:30
door Manus
Een Hypro-veer monteren wil ook wel eens helpen. 8)

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: ma 27/05/13 - 19:45
door Bart
Vering op hardste stand met duo ...alleen een paar standen minder .
Voor een Corbin(verwarmd) eens informeren bij Chriske , hij sprak van een gel-zadel aan te schaffen .

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: di 28/05/13 - 05:33
door Chriske
Inderdaad Wildeman,

zoals Bart hier zegt, verkoop ik weldra mijn verwarmd Corbin-zadel, indien interesse, of nog anderen, laat maar weten ! Ik zet het één dezer in het topic "Te koop".

Chriske 0-0

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: di 28/05/13 - 17:33
door Bart
Chriske schreef:Inderdaad Wildeman,

zoals Bart hier zegt, verkoop ik weldra mijn verwarmd Corbin-zadel, indien interesse, of nog anderen, laat maar weten ! Ik zet het één dezer in het topic "Te koop".

Chriske 0-0
We moeten alleen nog mijne procent bespreken :__: :__: :HOI:

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: di 28/05/13 - 18:56
door Wildeman
Dag Chriske,

Ik ben inderdaad zeer geïnteresseerd. Ik rijd wel met een st1100 en bij jou zie ik een st1300 staan. Of heb je er nog eentje on the side :o)?

Groeten,
Tom

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: wo 29/05/13 - 04:38
door Chriske
Wildeman schreef:Dag Chriske,

Ik ben inderdaad zeer geïnteresseerd. Ik rijd wel met een st1100 en bij jou zie ik een st1300 staan. Of heb je er nog eentje on the side :o)?

Groeten,
Tom
Nee Tom,

helaas niks voor een ST1100...

Chriske

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: wo 29/05/13 - 08:00
door LittleRabbit
Hmmmm... als je na een uur al last begint te krijgen in je rug mag je van mij gerust alles vervangen, 't zal niet aan de motor gelegen zijn maar eerder aan je zithouding/rughouding.

Heb zelf een verleden met rugproblemen (Hernia L4-L5,L5-S1) en moet zeggen dan ik op de Pan weinig of geen problemen heb. Af en toe eens al rijdend stretchen ofzo hoort er wel bij.
Heb een standaard zadel, standaard vering.. met duo op max of een streepje minder, wel stuurverhogers.

Waar ik zelf het meest moet op letten bij het rijden is dat ik met een recht rugje zit... de verleiding om door te zakken waardoor je met een bolle rug (naar achteren) op de motor zit is groot. Groter zelfs dan bij iets sportievere machines... omdat je daar wat meer vooruit zit. Als je echter mooi recht zit, is de schokdemping in de rug veel beter verdeelt over de volledige wervelkolom en zal dit op lange termijn veeeel minder schade aanrichten aan je rug dan rijden met een sportiever motortje. Die stuurverhogers zorgen er natuurlijk ook voor dat je rechter zit.

Dus... mss eens een korset proberen tijdens het rijden, dat zorgt voor een rechte rug... maar enkel tijdens het rijden é, anders worden je rugspieren beetje lui ;)

*Edit: Ik rij wel met een 1300.

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: wo 29/05/13 - 13:38
door Wildeman
Allen,

Bedankt voor de tips. Ik ga starten met een Corbinzadel en een aangepast afstelling van mijn vering. Deze stond veel te zacht blijkbaar, waardoor ipv een rechte positie van het zadel een gedoken positie over het achterwiel ontstaat. Hierdoor moet het bekken meer kantelen en is er een grotere belasting op de onderrug. Fingers crossed dat dit helpt. Ik let altijd op de positie van mijn rug en draag ook altijd een rugprotector met niergordel van Held, welke ook heel wat stevigheid geeft.

Anders wordt het alsnog een Hydro-vering, maar de installatie daarvan zit om en bij de 2000 euro als ik me goed heb laten informeren. Dat is een hele investering op een motor van bijna 20 jaar. Ik was van plan een Ducati 748 bij te kopen om mee te spelen, maar als ik het op een Pan al niet kan houden, lijkt me dat waarschijnlijk niet het strakste plan van de laatste jaren.

Ik hoop hierover positief te kunnen berichten.

Groeten,
Tom

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: wo 29/05/13 - 14:51
door LittleRabbit
Wel op ietske letten bij de Corbin... heb er al gezien (bij de 1300 welliswaar) waar je aan de tank... dus aan de familiejuwelen :mrgreen: ... zo'n "tjoep" op het zadel hebt die de tank precies een stuk oploopt... als je dan zoals het hoort mooi tegen de tank aanzit dan heeft je bekken alweer de neiging achteruit te kantelen :wink:

Die topselerie van Bart bvb heeft dat veel minder.

Re: instelling vering bij duorijden

Geplaatst: za 15/06/13 - 14:14
door Wildeman
Hallo,

Toch nog even ter afronding van deze topic. Ik heb mijn vering stevig bijgesteld. Deze staat nu zowel qua demping als qua vering op de middelste stand. Dit geeft veel beter bochtengedrag. De zwalpende kont is er niet meer. Als de misses meerijdt, zet ik hem op stand 4 , net onder de hardste stand. Ik wist dit alles niet, waardoor ik zonder het te weten op de zachtste veerstand rond reed. Groot verschil nu. Daarnaast heb ik een Corbinzadel op de kop kunnen tikken. Onbegrijpelijk hoe dit zo'n groot verschil geeft in rijcomfort. Ook bij optrekken zit ik nu veel steviger in het zadel. Nice!

Dus als je niet de kleinste bent en ongeveer 110 kg weegt, zet dan je vering op stand 3 en je demping in het midden. Dit zal voor de meeste situaties een goed compromis zijn.

Gegroet!