Thermostaat stuk

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300

De thermostaat van mijn ST1300 is reeds stuk gegaan :

0x
90
57%
1x
48
30%
2x
5
3%
3x
1
1%
ik heb geen ST1300
15
9%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 309
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 GS LC
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Melis Luc »

Gooikenaar schreef:
Melis Luc schreef:Als hij nog maar 6 maand oud is ,wordt hij toch vervangen in garantie !!! :idea:
Enkel de thermostaat is 6 maand oud Luc. Hij werd bij garage Van Rossom vervangen, kort voor de zomer. Mijn moto zelf is van 2006. Zo te zien zal de thermostaat ca. 11.000 kms. meegegaan zijn.
Groetjes.
Als je bij benny gaat zal hij wel weten hoe lang hij er in steekt ,en wordt hij voor 100% vervangen in garantie. zeker weten , op originele wisselstukken van honda zit ook een jaar garantie !!! !! wat ze hier ook beweren !!
Filemon
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: di 05/08/08 - 14:27
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Zilver Grijs
Bouwjaar: 2005
Dealer: Moto Repair Dentergem.
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Kortrijk

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Filemon »

Greasemonkey schreef:

Ik denk zelfs dat bij diegene die stemmen dat de thermostaat nog nooit is vervangen zeker de helft nog met een thermostaat rond rijd die open blijft staan.

Vandaag thermostaatje gestoken op 46 minuten.

Mvg
Ben nu geen expert op gebied van vervangen van thermostaat , maar dat is toch heel vlug zullé :shock: :shock: :^o
Gooikenaar
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19/04/10 - 21:19
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Dealer: Van Rossom - Ninove (Denderwindeke)
Technische Bagage: Leek
Locatie: Gooik (Pajottenland)

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Gooikenaar »

Melis Luc schreef:
Gooikenaar schreef:
Melis Luc schreef:Als hij nog maar 6 maand oud is ,wordt hij toch vervangen in garantie !!! :idea:
....

Als je bij benny gaat zal hij wel weten hoe lang hij er in steekt ,en wordt hij voor 100% vervangen in garantie. zeker weten , op originele wisselstukken van honda zit ook een jaar garantie !!! !! wat ze hier ook beweren !!
Bedankt voor de info Luc! Heb Benny gecontacteerd. Ik heb op zijn vraag zopas een kleine test gedaan: motor gestart en enkele minuten laten draaien. Reeds na één minuut werd de radiator warm: dus staat thermostaat waarschijnlijk constant open. Benny zal Honda contacteren met oog op vervanging onder garantie.
Conclusie: er blijken dus nog steeds slechte thermostaten geleverd te worden.
Groetjes
Al wat ik niet versta is bullshit!
Gooikenaar
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19/04/10 - 21:19
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Dealer: Van Rossom - Ninove (Denderwindeke)
Technische Bagage: Leek
Locatie: Gooik (Pajottenland)

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Gooikenaar »

Gisteren tlefoontje gekregen van Benny Van Rossom: afspraak gemaakt voor vervanging thermostaat onder garantie (onderdeel & werkruren zouden door Honda vergoed moeten worden.
Alles komt dus blijkbaar in orde. Nogmaals bedankt voor de tip, Luc.
Groetjes
Al wat ik niet versta is bullshit!
Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 309
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 GS LC
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Melis Luc »

Zo heeft hij het ook bij mijn pan gedaan ,anders zou ik het hier niet op het forum durven schrijven,wat ze ook beweren op de originele honda wisselstukken zit ook garantie !! honda zijn geen fritzen !! :lol: :lol: :finga:
raisor

Re: Thermostaat stuk

Bericht door raisor »

Ik heb ook al met de thermostaat gesukkeld, wel alleen in de winter. Vanaf een buitentemperatuur van + 13° zakte de meter van 3 naar 2 blokjes en terug naar 3blokjes enz...gans de rit. Ik heb dat dan indertijd met aluminium plakband opgelost door een paar strepen ( 3 ) van die plakband op de radiator te kleven. Verleden lente de klevers afgehaald en wat blijkt.......nu altijd 3 blokjes. Weer of gèèn weer. Joepie...en t kost niks :wink: .

raisor
Gooikenaar
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19/04/10 - 21:19
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Dealer: Van Rossom - Ninove (Denderwindeke)
Technische Bagage: Leek
Locatie: Gooik (Pajottenland)

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Gooikenaar »

Gooikenaar schreef:Gisteren tlefoontje gekregen van Benny Van Rossom: afspraak gemaakt voor vervanging thermostaat onder garantie (onderdeel & werkruren zouden door Honda vergoed moeten worden.
Alles komt dus blijkbaar in orde. Nogmaals bedankt voor de tip, Luc.
Groetjes
Thermostaat werd gisteren onder garantie vervangen: bleek opnieuw volledig open te staan en geblokkeerd!
Resultaat na eerste rit deze morgen, bij O°: motor blijkt opnieuw normaal te warmen: 1 blokje na 1,5km - 2 blokjes na 2km - 3 blokjes (constant) na 4km.
Ook getankt en nu afwachten of het verbruik weer zal verminderen (was de voorbije tankbeurten rond de 7,5l/100km).

Opmerking: niettegenstaande dit sedert lang gekend probleem blijft Honda dus blijkbaar steeds geen oplossing gevonden te hebben!

Groetjes
Al wat ik niet versta is bullshit!
monneke
In memoriam †
In memoriam †
Berichten: 617
Lid geworden op: vr 05/10/07 - 10:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Silver
Bouwjaar: 2005
Technische Bagage: Leek
Locatie: 2850 Boom

Re: Thermostaat stuk

Bericht door monneke »

Mogelijk vergis ik me,maar ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat het vooral bij de "doorrijders" is dat de thermostaat de geest geeft.
Maw:vooral in de winterse,koude dagen blijkt de Hondathermostaat problemen te hebben.
Dat was niet alleen bij mij zo,maar heb dat hier en daar nog opgevangen...
En...er zullen natuurlijk altijd(zomerse) uitzonderingen zijn,hé :wink:
Wat de Pan kan,kan de Pan alleen
Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 309
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 GS LC
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Melis Luc »

monneke schreef:Mogelijk vergis ik me,maar ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat het vooral bij de "doorrijders" is dat de thermostaat de geest geeft.
Maw:vooral in de winterse,koude dagen blijkt de Hondathermostaat problemen te hebben.
Dat was niet alleen bij mij zo,maar heb dat hier en daar nog opgevangen...
En...er zullen natuurlijk altijd(zomerse) uitzonderingen zijn,hé :wink:
eigenlijk heb je wel gelijk en meestal is het tijdens de winter dat het voorkomt !!!
p.andré

Re: Thermostaat stuk

Bericht door p.andré »

monneke schreef:Mogelijk vergis ik me,maar ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat het vooral bij de "doorrijders" is dat de thermostaat de geest geeft.
Maw:vooral in de winterse,koude dagen blijkt de Hondathermostaat problemen te hebben.
Dat was niet alleen bij mij zo,maar heb dat hier en daar nog opgevangen...
En...er zullen natuurlijk altijd(zomerse) uitzonderingen zijn,hé :wink:
de mijne heeft er ook de brui aan gegeven.
Normaal gezien staat de Pan stil van november tot februari (ik doe m'n woon-werkverplaatsingen met de scooter). Bovendien komt hij zo goed als nooit buiten voor ritjes van minder dan 300km.
Aangezien de scooter binnenmoest voor enkele dagen heb ik de Pan alsnog moeten buiten halen en na de eerste dag was't al prijs: motor komt niet op temperatuur en de verbruiksmeter geeft plots een veel hoger verbruik aan.
Ik ga morgen naar de dealer om de scooter weer op te halen en eens polsen of er nog enige vorm van garantie kan spelen. Als dat niet het geval is, dan doe ik het zelf, al dan niet met een originele thermostaat....
monneke
In memoriam †
In memoriam †
Berichten: 617
Lid geworden op: vr 05/10/07 - 10:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Silver
Bouwjaar: 2005
Technische Bagage: Leek
Locatie: 2850 Boom

Re: Thermostaat stuk

Bericht door monneke »

Er is al heel wat geplaatst ivm die thermostaten en ik vraag me af of de echte "techneuten" onder ons een verklaring hebben voor dit fenomeen.De kwaliteit van die dingen zal er wel iets mee te maken hebben,maar waarom dan meestal ' s winters...?
Zou het bvb niet helpen om tijdens écht koude dagen de motor NOG langzamer op te warmen...?
Maw:zou het kunnen dat het verschil van een "koude naar een "warme" thermostaat TE snel gaat...?
Wat de Pan kan,kan de Pan alleen
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Thermostaat stuk

Bericht door CBX »

monneke schreef:Er is al heel wat geplaatst ivm die thermostaten en ik vraag me af of de echte "techneuten" onder ons een verklaring hebben voor dit fenomeen.De kwaliteit van die dingen zal er wel iets mee te maken hebben,maar waarom dan meestal ' s winters...?
Zou het bvb niet helpen om tijdens écht koude dagen de motor NOG langzamer op te warmen...?
Maw:zou het kunnen dat het verschil van een "koude naar een "warme" thermostaat TE snel gaat...?
Tja ik ben van "vroegher". :lol:
Vroeger waren er winter en zomer thermostaten.Als men geen zin had om de zomerthermostaat te vervangen werd de radiateur (deels)afgeschermd in winter. Ook waren er radiateurhoezen voor haast elk merk auto.
Nu wordt dat door niemand meer gedaan.Toch zou ik bij koude gewoon een stukje karton(dus niet helemaal afschermen) voor de radiateur zetten dat heeft alleen maar voordelen.
Kijk hier maar eens
Bij Volkswagen heerste het probleem bij de thermostaatjes dat de pin door de bovenkant van het huisje kon drukken.Dat was dan ook meteen de enige reden waarom ze kapot gingen want verder waren ze perfect.
De pin drukte door,het huisje brak aan de bovenzijde,en de thermostaat bleef dus constant open staan.
Dus de vloeistof gaat altijd door de grote omloop( blok,en radiateur) waardoor het erg lang duurt voor de motor op de goede temperatuur is.
S`winters komt de motor dan meestal niet eens op temperatuur.
Dus het verbruik lag hoger en er is verhoogde slijtage omdat de ideale temperatuur niet gehandhaafd wordt.
Er zijn twee soorten thermostaten, types die op open blijven staan als ze stuk zijn en types die op sluiten blijven staan als ze stuk zijn.
Bij de pan blijft hij openstaan als ie stuk is.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Nightwing
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: di 24/05/05 - 23:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Technische Bagage: Leek
Locatie: OLV Waver

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Nightwing »

Toeval of niet, ik heb 2 winters na mekaar een kapotte originele thermostaat gehad en dit telkens net na een winterstop van 1-2 weken.
Intussen rij ik al 2 winters met een aftermarket exemplaar van onze NL-kompaan FMB en die functioneert nog altijd perfect
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat stuk

Bericht door cram »

Nightwing schreef:Toeval of niet, ik heb 2 winters na mekaar een kapotte originele thermostaat gehad en dit telkens net na een winterstop van 1-2 weken.
Intussen rij ik al 2 winters met een aftermarket exemplaar van onze NL-kompaan FMB en die functioneert nog altijd perfect
zeg dit maar niet te veel op dit forum ,voor sommige is dit toch onmogellijk
alles wat van fmb komt kan niet goed zijn !!
marc
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: Thermostaat stuk

Bericht door BUFFEL »

alles wat van fmb komt kan niet goed zijn !!
Ik denk niet dat dit ooit gezegd is. Alleen is niet ENKEL wat van fmb komt goed, maar zijn er
nog anderen ook goed, en iedereen gaat nog steeds waar hij wil :D
Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 309
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 GS LC
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Melis Luc »

cram schreef:[zeg dit maar niet te veel op dit forum ,voor sommige is dit toch onmogellijk
alles wat van fmb komt kan niet goed zijn !!
marc
Cram,,,, shame on you :vom: :vom: :vom:
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat stuk

Bericht door cram »

Melis Luc schreef:
cram schreef:[zeg dit maar niet te veel op dit forum ,voor sommige is dit toch onmogellijk
alles wat van fmb komt kan niet goed zijn !!
marc
Cram,,,, shame on you :vom: :vom: :vom:
de herinneringen zijn blijkbaar kort !!!
fmb is wel zonder hem te verwittigen van dit forum gesmeten
ik geef toe dat dit door enkele is gebeurd en dat vele zeer tevreden zijn over zijn produkten
natuurlijk mag iedereen kopen waar hij wil ( doe ik ook )
marc

metblos op de wangen moet ik toegeven dat ik na 20 jaar panrijder ben overgeschakeld op een gl 1800 :oops:
Laatst gewijzigd door cram op za 29/01/11 - 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gooikenaar
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19/04/10 - 21:19
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Dealer: Van Rossom - Ninove (Denderwindeke)
Technische Bagage: Leek
Locatie: Gooik (Pajottenland)

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Gooikenaar »

Nightwing schreef:Toeval of niet, ik heb 2 winters na mekaar een kapotte originele thermostaat gehad en dit telkens net na een winterstop van 1-2 weken.
Intussen rij ik al 2 winters met een aftermarket exemplaar van onze NL-kompaan FMB en die functioneert nog altijd perfect
Ik heb het probleem met mijn thermostaat ook ontdekt na in de voorbije sneeuwperiode een 10-tal dagen niet gereden te hebben. Tevoren was mij niets opgevallen.
Ook bij mij werd nu die van FMB geplaatst. Ik ben benieuwd.
Groetjes
Al wat ik niet versta is bullshit!
Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 309
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 GS LC
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Melis Luc »

cram schreef:[metblos op de wangen moet ik toegeven dat ik na 20 jaar panrijder ben overgeschakeld op een gl 1800 :oops:
Dan wordt het hoogtijd dat ge uw avatar eens aan past !! :lol: :lol: veel plezier nog met je GW.
Gebruikersavatar
swiebertje
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 20/05/07 - 17:37
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: zilver grijs
Bouwjaar: 2003
Dealer: F & J Beringen
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Duffel

Re: Thermostaat stuk

Bericht door swiebertje »

Nightwing schreef:Toeval of niet, ik heb 2 winters na mekaar een kapotte originele thermostaat gehad en dit telkens net na een winterstop van 1-2 weken.
Intussen rij ik al 2 winters met een aftermarket exemplaar van onze NL-kompaan FMB en die functioneert nog altijd perfect
ge moet een beetje geluk hebben denk ik , ik heb ook een thermostaat van FMB nog geen jaar en hij was al stuk en ik rij winter en zomer door
--------------------------------------------------------------------------
regen of geen regen ,mij kom je overal tegen
Plaats reactie