Pagina 8 van 17

Re: Thermostaat

Geplaatst: zo 26/10/08 - 08:51
door Zwerten
da's niet logisch hé, een ST1300 heeft 3 blokjes als de motor na een paar km's op temperatuur is ... ook als het -10°C is .... allez, dat is toch mijn ervaring ...

Re: Thermostaat

Geplaatst: zo 26/10/08 - 10:07
door CBX
guus48 schreef:Mijn vraag: is dit een teken dat de thermostaat het aan het begeven is, of heeft dit mogelijk een andere oorzaak?

groet, Guus
Inderdaad Guus vervang de thermostaat deze is aan het afglijden.

Re: Thermostaat

Geplaatst: zo 26/10/08 - 11:39
door cram
vervangen is het beste
ik heb nog een amerikaanse liggen
deze zijn beter
cram

Re: Thermostaat

Geplaatst: zo 26/10/08 - 20:42
door guus48
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Zal je advies zeker opvolgen Gerard en de thermostaat laten vervangen. Ik dank jou Cram voor je aanbod, maar ik heb enige tijd geleden via fatman een fpr en een thermostaat aangeschaft, dus ik heb er nog een liggen.

met dank, Guus

Re: Thermostaat

Geplaatst: zo 26/10/08 - 23:18
door Nightwing
Controleer ook eens of je een opvallend meerverbruik hebt, in de zin van 0.5 à 1 l/100km extra.

Re: Thermostaat

Geplaatst: ma 27/10/08 - 07:53
door Musketier
Waarom al vervangen ? Denk dat dit nog vrij normaal is bij deze buitentemperaturen. Persoonlijk zou ik nog wachten om te vervangen.

Re: Thermostaat

Geplaatst: di 28/10/08 - 10:39
door Zwerten
Musketier schreef:Waarom al vervangen ? Denk dat dit nog vrij normaal is bij deze buitentemperaturen. Persoonlijk zou ik nog wachten om te vervangen.
Buitentemperatuur en de goede bedrijfstemperatuur liggen zover uit elkaar dat de buitentemperatuur geen directe invloed kan/mag hebben in de gegeven omstagheden op ideale bedrijfstemperatuur.
Vervangen dat ding...

Re: Thermostaat

Geplaatst: di 28/10/08 - 12:41
door Musketier
Zwerten schreef:
Musketier schreef:Waarom al vervangen ? Denk dat dit nog vrij normaal is bij deze buitentemperaturen. Persoonlijk zou ik nog wachten om te vervangen.
Buitentemperatuur en de goede bedrijfstemperatuur liggen zover uit elkaar dat de buitentemperatuur geen directe invloed kan/mag hebben in de gegeven omstagheden op ideale bedrijfstemperatuur.
Vervangen dat ding...
Dus als ik het goe begrijp is uwe moto even snel op temperatuur bij 2°C als bij 30°C buitentemperatuur ?
Mee mijn moto's is da nie het geval en in neutraal laten warm draaien is ook nie goe, daar wordt ook veel tegen gezondigd.

Re: Thermostaat

Geplaatst: di 28/10/08 - 14:17
door Zwerten
Er is een verschil tussen op temperatuur komen en op temperatuur houden.
daar dient nu eenmaal de thermostaat voor.

De ervaringen uit het verleden zijn daar vrij duidelijk rond.

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: di 28/10/08 - 14:59
door CBX
"Een musketier is een soldaat bewapend met een musket.Afbeelding
Daar de betrouwbaarheid van musketten door warmteontwikkeling erg laag is, moesten musketiers vaak ook goede schermers zijn om het vege lijf te redden als het musket het liet afweten. Als schermwapen gebruikten zij in dat geval degens."

Een thermostaat van een Honda ST1300 is net zo onbetrouwbaar als jou musket. :lol:

Naar ik begrijp heb je een nieuwe 2008 Honda Pan –European proficiat, dan heb je wellicht nog nooit gehoord dat thermostaten van een St1300 maar ook van een Honda Varadero een zwak onderdeel is, sta er dus niet van te kijken dat je na een jaar al de thermostaat van je ST1300 moet vervangen. Volgens de tekst in je avatar heb je gedegen kennis dus dat moet voor jou geen enkel probleem zijn.
Goed ik vertel het nog één keer:
Gelukkig blijven de meeste thermostaten open staan waardoor een motor niet op temperatuur komt. Het kan ook zijn dat hij dicht blijft staan waardoor de motor oververhit raakt. In dat geval moet je meteen stoppen. Bij een te lage temperatuur kun je gewoon doorrijden hoewel dat ook niet echt goed is voor de motor n.l. een verhoogde slijtage en benzineverbruik vanwege de niet optimale smering.
Een motor heeft twee koelcircuits, de kleine omloop en de grote omloop. De kleine omloop betreft de koeling die direct om de cilinders circuleert, bij de grote is de radiator in het circuit opgenomen. De thermostaat is de “deur”tussen de kleine en de grote omloop. Als het in de kleine omloop te heet wordt gaat de thermostaat open waardoor de radiator de warmte aan de doorstromende lucht kan afstaan. Bij stilstand of langzaam rijden treedt de ventilator in werking om een geforceerde luchtstroom door de radiator te zuigen of te blazen, wat zorgt voor afkoeling van de koelvloeistof en dus ook de motor.
Bij een koude motor moet de thermostaat gesloten zijn waardoor alleen de kleine omloop meedoet en de motor snel opwarmt. (Dus hier nog steeds geen rijwind of buitentemperatuur)
Als de temperatuur van de motor hoger wordt gaat de thermostaat steeds verder open zodat de grote omloop ( en dus de koeling) steeds meer wordt ingezet. De thermostaat regelt dus de temperatuur van de motor. Als de thermostaat open blijft staan zal de motor veel minder snel warm worden maar in de koude omgeving ook niet warm genoeg. Daar kun je een kapotte thermostaat aan herkennen. Bij de 1300 duurt het veel langer dan normaal voordat de drie blokjes in de temperatuurmeter “aanstaan”.

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: di 28/10/08 - 16:27
door ex vfr
CBX, heel goede uiteenzetting!
(Nog een kleine aanvulling, de VFR 800 zonder v-tec heeft ook een onbetrouwbare thermostaat, ik heb die van mij 2 x moeten vervangen. :roll: )

Wat de tijd om het blok op te warmen betreft, kan ik Musketier wel volgen als hij zegt dat het langer duurt in de winter dan in de zomer om je blok (of koelwater) op te warmen.

De bedrijfstemperatuur van je motorolie is ongeveer 80-90°C.(kan hoger gaan ook). Bij watertemp van 82°C gaat je thermostaat open. (dan is je olie nog geen 80°)
Als je dan vertrekt met een olietemp van 25° (zomer) lijkt het me logisch dat het sneller gaat om water temp van 82°C te krijgen, dan wanneer je vertrekt met olietemp van bvb 2°C. De olie werkt immers niet alleen smerend, maar ook koelend.

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: di 28/10/08 - 23:44
door cram
CBX schreef:"Een musketier is een soldaat bewapend met een musket.Afbeelding
Daar de betrouwbaarheid van musketten door warmteontwikkeling erg laag is, moesten musketiers vaak ook goede schermers zijn om het vege lijf te redden als het musket het liet afweten. Als schermwapen gebruikten zij in dat geval degens."

Een thermostaat van een Honda ST1300 is net zo onbetrouwbaar als jou musket. :lol:

Naar ik begrijp heb je een nieuwe 2008 Honda Pan –European proficiat, dan heb je wellicht nog nooit gehoord dat thermostaten van een St1300 maar ook van een Honda Varadero een zwak onderdeel is, sta er dus niet van te kijken dat je na een jaar al de thermostaat van je ST1300 moet vervangen. Volgens de tekst in je avatar heb je gedegen kennis dus dat moet voor jou geen enkel probleem zijn.
Goed ik vertel het nog één keer:
Gelukkig blijven de meeste thermostaten open staan waardoor een motor niet op temperatuur komt. Het kan ook zijn dat hij dicht blijft staan waardoor de motor oververhit raakt. In dat geval moet je meteen stoppen. Bij een te lage temperatuur kun je gewoon doorrijden hoewel dat ook niet echt goed is voor de motor n.l. een verhoogde slijtage en benzineverbruik vanwege de niet optimale smering.
Een motor heeft twee koelcircuits, de kleine omloop en de grote omloop. De kleine omloop betreft de koeling die direct om de cilinders circuleert, bij de grote is de radiator in het circuit opgenomen. De thermostaat is de “deur”tussen de kleine en de grote omloop. Als het in de kleine omloop te heet wordt gaat de thermostaat open waardoor de radiator de warmte aan de doorstromende lucht kan afstaan. Bij stilstand of langzaam rijden treedt de ventilator in werking om een geforceerde luchtstroom door de radiator te zuigen of te blazen, wat zorgt voor afkoeling van de koelvloeistof en dus ook de motor.
Bij een koude motor moet de thermostaat gesloten zijn waardoor alleen de kleine omloop meedoet en de motor snel opwarmt. (Dus hier nog steeds geen rijwind of buitentemperatuur)
Als de temperatuur van de motor hoger wordt gaat de thermostaat steeds verder open zodat de grote omloop ( en dus de koeling) steeds meer wordt ingezet. De thermostaat regelt dus de temperatuur van de motor. Als de thermostaat open blijft staan zal de motor veel minder snel warm worden maar in de koude omgeving ook niet warm genoeg. Daar kun je een kapotte thermostaat aan herkennen. Bij de 1300 duurt het veel langer dan normaal voordat de drie blokjes in de temperatuurmeter “aanstaan”.
CBX dat is de uitleg van een gedegen sleutelaar :D klasse
cram

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: wo 29/10/08 - 09:08
door Nightwing
Én een uitleg waar een leek (zoals ondergetekende) ook weer veel van bijleert!
Bedankt CBX

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: wo 29/10/08 - 09:15
door Musketier
ex vfr schreef:CBX, heel goede uiteenzetting!
(Nog een kleine aanvulling, de VFR 800 zonder v-tec heeft ook een onbetrouwbare thermostaat, ik heb die van mij 2 x moeten vervangen. :roll: )

Wat de tijd om het blok op te warmen betreft, kan ik Musketier wel volgen als hij zegt dat het langer duurt in de winter dan in de zomer om je blok (of koelwater) op te warmen.

De bedrijfstemperatuur van je motorolie is ongeveer 80-90°C.(kan hoger gaan ook). Bij watertemp van 82°C gaat je thermostaat open. (dan is je olie nog geen 80°)
Als je dan vertrekt met een olietemp van 25° (zomer) lijkt het me logisch dat het sneller gaat om water temp van 82°C te krijgen, dan wanneer je vertrekt met olietemp van bvb 2°C. De olie werkt immers niet alleen smerend, maar ook koelend.
Dit is dan ook wat ik bedoelde. Dat de temperatuurklep of thermostaat zoals jullie het hier noemen kapot aan't gaan is me ook vrij duidelijk. Ik vind het jammer dat ze bij Honda hiervoor nog geen betere kunnen aanbieden, of is dit wel het geval ?

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: wo 29/10/08 - 09:25
door CBX
Musketier schreef: Ik vind het jammer dat ze bij Honda hiervoor nog geen betere kunnen aanbieden, of is dit wel het geval ?
Via Fat Man Bass kun je o.a. een thermostaat bestellen een alternatief uit Amerika en naar het schijnt beter als die van Honda.

Kijk hier maar eens

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: wo 29/10/08 - 09:38
door Zwerten
Ik las hier en daar op us fora dat de thermostaat bij sommige merken van auto's zelfs preventief vervangen dienen te worden ....

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: wo 29/10/08 - 09:43
door hug
Hallo ik weet zelfs nog dat men vroeger in auto,s een winter en een zomer thermostaat moest steken voor het verschil in buiten temperatuur

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: vr 31/10/08 - 19:04
door michiel
we hebben ook prijs , de pan gaat op de snelweg van drie naar twee blokjes , soms zelfs naar een ;
op de gewone wegen blijven de drie blokjes aanwezig , tijd dus voor vervanging van de termostaat , deze daarstraks afgehaald bij de dealer , nu nog wat sleutelen en dan kunnen we er weeral een tijdje tegen.

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: za 01/11/08 - 13:50
door Johan
Hier ook de thermostaat kapot

Moet volgende week toch binnen voor onderhoud, dus kan direct vervangen worden 8)

Re: Thermostaat stuk

Geplaatst: za 01/11/08 - 18:29
door jantje beton
niet meer zzeker gewoon een nieuw zetten en kous af dood is dood :drinkers: