Hallo,
Onlangs op reis een overkokende radiator gehad, reden ben ik nog aan het zoeken daar
ik systematisch alles aan het aflopen ben (genoeg info via forum hier)
Ik vervang 2 jaarlijks de koelvloeistof, laatste maal zat er Denicol in (gewone blauwe
voor crossmotoren aanbevolen door Honda dealer) omdat ik de originele groene van Honda niet vond.
Heeft er iemand ervaring met het roze long life koelwater, bv Q8 of van Valvoline of
een ander merk. Zijn blijkbaar allen silicaat (boriet/nitraat) vrij en bevatten genoeg additieven
voor voldoende smering.
Mogen deze ook in onze motors, ik veronderstel van wel...iemand ervaring hiermee of een ander
zeer goed alternatief dan hoor ik het graag.
Greetz
Peter
Koelwater ervaring
- LittleRabbit
- Site Admin
- Berichten: 766
- Lid geworden op: zo 22/02/09 - 18:49
- Motormerk: Honda
- Motortype: R1200GS
- Kleur: Wit
- Bouwjaar: 2015
- Dealer: A.V.R.acing
- Technische Bagage: Leek
- Locatie: Gent
Re: Koelwater ervaring
Bij een normaal gebruik van de motor volstaat iedere "gewone" koelvloeistof.
Heb de pan al voldoende afgebeuld op ritten en op afgesloten terrein aan trage snelheden waar de koeling pas echt moet werken. Nog nooit problemen ondervonden
Dus zou zeker geen high-tech koelvloeistof betalen, gezien dit gewoon meer kost en geen voordeel zal opleveren.
Als je toch ultieme koeling wil, gedemineraliseerd water met Water Wetter of Ice... dinges...
Koelt beter dan alle andere vloeistoffen, maar is niet winter-resistent
Zit nu bij mij op de CBR, maar ook enkel en alleen maar omdat die tijdens gymkhana tussen de 100 en 120° draaide.
Heb de pan al voldoende afgebeuld op ritten en op afgesloten terrein aan trage snelheden waar de koeling pas echt moet werken. Nog nooit problemen ondervonden
Dus zou zeker geen high-tech koelvloeistof betalen, gezien dit gewoon meer kost en geen voordeel zal opleveren.
Als je toch ultieme koeling wil, gedemineraliseerd water met Water Wetter of Ice... dinges...
Koelt beter dan alle andere vloeistoffen, maar is niet winter-resistent
Zit nu bij mij op de CBR, maar ook enkel en alleen maar omdat die tijdens gymkhana tussen de 100 en 120° draaide.
"As soon as you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
-
- Lid
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
- Motormerk: Honda
- Motortype: Honda's
- Kleur: Mooi
- Bouwjaar: 2016
- Dealer: Zelf onderhoud
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Zeeland-Nederland
- Contacteer:
Re: Koelwater ervaring
Roze G12 is prima, wel eerst je systeem met leidingwater goed schoonspoelen.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr 22/02/13 - 23:32
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST 1300
- Kleur: Bordeaux
- Bouwjaar: 2010
- Technische Bagage: Gedegen kennis
Re: Koelwater ervaring
Thx, ben ondertussen op Castrol Radicool uitgekomen, ga dit eens proberen.
-
- Lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1300A
- Kleur: grijs
- Bouwjaar: 2007
- Dealer: Van Puymbroeck Mark
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Nieuwkerken-Waas
Re: Koelwater ervaring
overkoken komt meestal doordat de druk in het koelwater circuit te laag geworden is. De radiatordop(waarin de drukregeling zit) vervangen lost dan het probleem over het algemeen op.
Een truukje is: door te zorgen dat de radiator dop harder klemt (door de haken iets verder te plooien) heb ik mezelf ook al 2 keer kunnen behelpen. Doppen zijn nadien nooit vervangen geweest. Proberen zou ik zeggen, het kost niets. Als de rubberdichting van de radiatordop evenwel gescheurd is, kun je niet anders dan een nieuwe dop kopen.
Een truukje is: door te zorgen dat de radiator dop harder klemt (door de haken iets verder te plooien) heb ik mezelf ook al 2 keer kunnen behelpen. Doppen zijn nadien nooit vervangen geweest. Proberen zou ik zeggen, het kost niets. Als de rubberdichting van de radiatordop evenwel gescheurd is, kun je niet anders dan een nieuwe dop kopen.