Pagina 1 van 1

koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 16:35
door Johndecal
Ik ben deze morgen "efkes" gaan oefenen op "korte maneuvers" met nog enkele addepten en plots was het uit met de pret, de koppeling reageerde niet meer (hendel intrekken gaf geen resultaat) :evil:
De pan stilgelegd en laten afkoelen in de hoop dat de koppeling het dan wel terug zou doen, maar....nadda. Al goed dat ik op amper 1km van de thuishaven was waardoor ik toch nog thuis geraakt ben (motor in 2° en in één ruk naar huis zonder stoppen). Met dank voor de begeleiding van boer Pan.
Gelukkig kan ik ten alle tijde beroep doen op mijn mecanicien. 'k Heb hem opgebeld (jaja, ook op zondag bereikbaar) en het probleem uitgelegd. Volgens hem zal het enkel de koppelingspomp zijn wat volgens hem het "goede nieuws" is. Het slechte nieuws is dat deze pomp zich blijkbaar op een heel meoilijk bereikbare plaats achteraan het motorblok bevind waardoor het toch een vrij omslachtig werk wordt om deze te vervangen.
Dinsdag mag hij binnen....
Zijn er trouwens nog mensen die dit probleem al gehad hebben?

grtz,
Johndecal

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 17:02
door joris e
Zeker dat het dat is en niet net iets te weinig olie in de leidingen/reservoir?
Enkele weken terug - na de winterrust klaar om eerste toertje te maken en ook problemen met koppeling. Niets van koppeling, hendel intrekken ging zonder maar iets van weerstand.
Bleek uiteindelijk iets te weinig olie in het reservoir. Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit echt op let wegens nooit problemen mee gehad. Enkele centiliters olie erbij en probleem was opgelost.
Waar de olie naar toe is? Nooit lek gemerkt, geen druppels op garagevloer, misschien ergens minuscuul lekje/scheurtje? Moet het nog laten nakijken bij volgende onderhoud.

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 17:04
door panneman
Of lucht in de leidingen door oververhitting olie?(Vapor Lock)

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 18:48
door CBX
Dit is een koppelingspomp en daar kun je zo bij, en de oliepomp defect!!!!................kan me dat niet voorstellen, hoor graag wat er wel defect is/was!

Afbeelding

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 18:54
door Johndecal
Het was al een tijdje dat ik wat problemen ondervond met de koppeling (moeilijk de neutraal stand vinden) en de koppeling greep de laatste tijd ook "vrij kort" in.
Er zal dus spijtig genoeg wel iets meer aan de hand zijn.
'k Zal dan toch weer de Husky van stal moeten halen om "zot" te gaan doen :mrgreen:
Volgende week al eens gaan kijken wat dat geeft op de "8'jes", kwestie van hier iemand het vuur wat aan de schenen te leggen :finga: :finga: :finga:
grtz,
Johndecal

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 18:57
door Johndecal
Dit is een koppelingspomp en daar kun je zo bij
Er zit blijkbaar ook een "pomp" aan of thv de versnellingsbak ...
(die de platen bedient of zo)
Na dinsdag zal ik daar hopelijk meer van weten.

grtz,
Johndecal

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 19:08
door Rudyvc
Vandaag heeft Enrico ook zoiets voorgehad op de Waaslandrit.
Benieuwd wat de oorzaal is.
mvg, Rudyvc

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: zo 01/04/12 - 20:42
door enriko
Inderdaad Johan,

Na even stilstaan met draaiende motor waarbij de temperatuur wat opliep kon ik ook niet meer ontkoppelen.
Met veel moeite nog een eindje kunnen rijden en van een korte stilstand in Doel gebruik gemaakt om de motor te laten afkoelen, dan lukte het bij mij opnieuw en heb de rit kunnen uitrijden en thuisgeraakt, echter
met de koppeling wat te ontzien.Het kunnen verschillende zaken zijn zaken zijn :de remolie die vocht bevat wat begint te koken en luchtbellen vormt of intern olielek aan de master cilinder aan uw koppelingshendel of de slave cilinder aan de koppeling zelf.Bij een 1300 zit deze slavecilinder acheraan het blok naast de oliefilter en moet hiervoor de motor uitgebouwd worden.althans volgens het werkplaatsboek,en dit japanners zullen da wel weten zeker.Geen klein werkje denk ik.Als je de motor hebt laten afkoelen en dat hielp niet zal het dat eerste al niet zijn denk ik.Veel succes en hopelijk geen te hoge rekening.
PS:bij een 1100 zit de koppeling vooraan het blok en kan je er makkelijk aan.Zoals Cruyff zei;ieder nadeel heb ze voordeel.Of omgekeerd :rolleyes:

ERik

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: do 05/04/12 - 20:58
door Johndecal
Vandaag de Pan terug in ontvangst mogen nemen :rolleyes:
Het bleek dus toch de (secundaire) oliepomp te zijn die defect was. Dit is de pomp die uiteindelijk de koppelingsplaten bedient en die zich achteraan de motor bevindt (moeilijk bereikbaar).
Volgens de mechanieker is dit een euvel dat niet zoveel voorkomt, enkel bij de Pan's die "intensief" gebruikt worden. 't Zal dan toch aan mij liggen zeker :oops: :oops: :oops:
Hopelijk is alles nu terug ok, want nadat de pomp het begeven had heb ik enkele keren een rare "klik" gehoord bij het starten onmiddellijk nadat de motor aansloeg...
Als het meezit kan ik zondag eens degelijk gaan testen.

Afbeelding


Afbeelding

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: di 22/04/14 - 21:42
door cram
hoelang heeft hij eraan gewerkt ?? heeft hij de tank uitgebouwd ?

l

Geplaatst: di 28/08/18 - 17:49
door enriko
Zelfde probleem.

Door een val in maart met schouderoperatie en langdurige revalidatie tot gevolg staat mijn pan al van oktober 2017 stil.
Was in december begonnen om een groot onderhoud te geven met oa controle van de klepspeling vorige week tot de vaststelling gekomen dat ik niet meer kon ontkoppelen.geen lucht in de leiding dus de slave cilinder naast het oliefilter
beginnen uitbouwen.Een klusje van mijn kl....al enkele uren bezig geweest om de leiding en de 3 bouten los te maken.
Is nu eindelijk los.nu onderdelen bestellen en dan terug de zelfde miserie om te monteren.


Erik

Re: koppeling(spomp) defect.

Geplaatst: ma 03/09/18 - 21:20
door Panneke
Oei, dat is ook pech, stilstaan is roesten. maar vlug terug de motor op.