Ah, Fysica .... ook één van mijn stokpaardjes.
Als ge nu in 1 van uw communicerende vaten een kleurstof doet en het andere kleurloos laat, zult ge zien dat na herhaalde persingen (waarbij het water inderdaad stijgt in het andere vat) in één van de vaten het water verkleurt door de vermenging van beide vloeistoffen. Het gekleurde vat zal lichter worden van kleur en het heldere zal verkleuren. Hoe groter de verplaatsing hoe meer vloeistof er "uitgewisseld" wordt en hoe meer verkleuring er zal optreden in beide vaten. Ook dit is fysica : mengeling van 2 identieke vloeistoffen of 2 vloeistoffen met éénzelfde soortelijk gewicht. Probeer het maar eens uit.
Ik zou dit ook kunnen vergelijken met een kwikthermometer; een reservoir en een holle buis. Daar is ook een verversing van de kwik in de buis. (hoewel het werkingsprincipe niet hetzelfde is, want de holle buis is luchtledig)
Besluit: Dus ook bij toepassing van de Wet van Pascal is er uitwisseling van vloeistoffen, misschien minimaal (in het geval van onze remmen) maar ze is er. En indien het reservoir verse olie bevat zal de vuile steeds "verdund/ververst" worden.
Maar Pol, zoals ge zelf schreef: iedereen doet ermee wat hij wil.
Remolie vervangen zonder ontluchten.
-
- Lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 15/04/09 - 00:05
- Motormerk: Honda
- Motortype: st1300a6
- Kleur: r151
- Bouwjaar: 2006
- Dealer: doe ik zelf
- Technische Bagage: Expert/Mechanieker
- Locatie: oostakker
Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.
Vergeet niet dat de pan eigenlijk , feitelijk ( uit ervaring wetende ) een ingewikkeld remsysteem heeft als er
moet ontlucht worden . Als je bij de garage gaat toekmen en je verteld hen dat je het zelf hebt willen doen en er lucht opzit .... Men zal blij zijn .
Met een beetje geluk op een uurke opgelost ( bij manier van spreken), tegenslag ; 3 uurkes en paar liter Dot 5 later ... .
Vergeet niet dat er vertragers tussenzitten ,nog een mooi weggemoffelde nippel en extra pomp ...
Maar ieder doet wat hij wil ...Maar ik vind de remmen toch wel vrij belangrijk .
moet ontlucht worden . Als je bij de garage gaat toekmen en je verteld hen dat je het zelf hebt willen doen en er lucht opzit .... Men zal blij zijn .
Met een beetje geluk op een uurke opgelost ( bij manier van spreken), tegenslag ; 3 uurkes en paar liter Dot 5 later ... .
Vergeet niet dat er vertragers tussenzitten ,nog een mooi weggemoffelde nippel en extra pomp ...
Maar ieder doet wat hij wil ...Maar ik vind de remmen toch wel vrij belangrijk .
-
- Lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
- Motormerk: Hercules
- Motortype: TT520
- Kleur: kaki
- Bouwjaar: 1980
- Technische Bagage: Sleutel af en toe
Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.
Alléé, daar gaan we weer !!!
1. Mijn werkwijze is er één ZONDER ontluchten omdat ge uw olie verdund / vernieuwd door verse olie in het reservoir te doen en de vuile er (gedeeltelijk) uit te pompen. Zoalang ge niet pompt bij een LEEG reservoir kan er geen lucht in de leidingen komen.
2. Ik zie ook dat ge DOT 5 gaat gebruiken ....... DOT 5 is voor racemotoren en is heel specifiek bij gebruik (speciale remleidingen, zuigers, enz) omdat die een grotere hitte aankan dan DOT4.
Als ge DOT 5 gebruikt waar DOT 4 is voorgeschreven (zoals bij de Pan) dan tast dit uw hele remsysteem aan en kan dit zelfs kapotmaken.
Enkel DOT 5 die MENGBAAR is met DOT 4 (die bestaan ook) mag gebruikt worden, indien ge zuivere DOT 5 gebruikt loopt het rem- en koppelingssysteem van uw Pan permanente schade op.
Ik ben dan wel geen expert mechanieker (wil me toch zo niet noemen, al heb/had ik meer dan 38 jaar dienst bij de "blauwe", zowel op de baan als in de werkplaats) maar dit is een basiskennis van iedere motard die zelf een beetje sleutelt.
Norbert "de klosser"
1. Mijn werkwijze is er één ZONDER ontluchten omdat ge uw olie verdund / vernieuwd door verse olie in het reservoir te doen en de vuile er (gedeeltelijk) uit te pompen. Zoalang ge niet pompt bij een LEEG reservoir kan er geen lucht in de leidingen komen.
2. Ik zie ook dat ge DOT 5 gaat gebruiken ....... DOT 5 is voor racemotoren en is heel specifiek bij gebruik (speciale remleidingen, zuigers, enz) omdat die een grotere hitte aankan dan DOT4.
Als ge DOT 5 gebruikt waar DOT 4 is voorgeschreven (zoals bij de Pan) dan tast dit uw hele remsysteem aan en kan dit zelfs kapotmaken.
Enkel DOT 5 die MENGBAAR is met DOT 4 (die bestaan ook) mag gebruikt worden, indien ge zuivere DOT 5 gebruikt loopt het rem- en koppelingssysteem van uw Pan permanente schade op.
Ik ben dan wel geen expert mechanieker (wil me toch zo niet noemen, al heb/had ik meer dan 38 jaar dienst bij de "blauwe", zowel op de baan als in de werkplaats) maar dit is een basiskennis van iedere motard die zelf een beetje sleutelt.
Norbert "de klosser"
-
- Lid
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
- Motormerk: Honda
- Motortype: Honda's
- Kleur: Mooi
- Bouwjaar: 2016
- Dealer: Zelf onderhoud
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Zeeland-Nederland
- Contacteer:
Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.
Als je het écht goed wil doen koop dan zo'n systeem dat gebruik ik nl ook!
Daar zit ook een tweetal rubberen nippels bij om bijv.de voorremmen gelijktijdig te ontluchten.
Kwestie van even een nippel losdraaien (van het enkel systeem bij het stopkraantje) en het dubbel systeem eraan zetten.
Ook zie je een mantelveer aan de bovenzijde zitten dat voorkomt dat je slang kan knikken.
O.a. te koop via Ebay Duitsland voor zo', 70,- euro.
Je moet wel een compressor hebben om vacuum te kunnen zuigen.
Daar zit ook een tweetal rubberen nippels bij om bijv.de voorremmen gelijktijdig te ontluchten.
Kwestie van even een nippel losdraaien (van het enkel systeem bij het stopkraantje) en het dubbel systeem eraan zetten.
Ook zie je een mantelveer aan de bovenzijde zitten dat voorkomt dat je slang kan knikken.
O.a. te koop via Ebay Duitsland voor zo', 70,- euro.
Je moet wel een compressor hebben om vacuum te kunnen zuigen.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".