Stebel compact luchthoorn / Effe lekker sleutelen.
Geplaatst: do 14/02/08 - 19:20
In loop van jaren heb ik al het een en ander meegemaakt en denk de gevaren in het verkeer redelijk te kennen. Motorrijders worden vaak niet gezien of gehoord door automobilisten. Na enkele bijna-ongevallen, waarbij vaak wilde gebaren mijnerzijds alsmede het indrukken van de claxon (als dat zo mag heten wat op een Honda zit) besloot ik met ingang van 2008 iets te doen aan de mijn eigen veiligheid door de montage van een zeer krachtige luchthoorn speciaal voor motorfietsen.
Het is deze geworden, een Stebel compact luchthoorn is erg eenvoudig te bevestigen met maar 1 enkele bout en kost 42,50 euro.
Te koop bij Valks Motorparts te Amersfoort.
http://www.valkmotorparts.nl/
Er wordt alléén een relais meegeleverd en géén bedrading.
Vanaf de accu een stuk rode draad welke warmte bestendig is (zoals in een elektrische kookplaat/fornuis zit) dus met een speciale ommanteling. Vlak bij de accu een zekeringhouder met zekering van 20amp gemonteerd en vervolgens de voorzien van en zwarte krimpkous de draad naar voren gelegd.
Dus de Pan maar eens even op de heftafel gereden.
Dus eerst maar eens het "plaatwerk eraf schroeven.
Wel goed en gemakkelijk Hazet gereedschap bij de hand.
En je kunt er nog eens snel de boel mee losschroeven.
Hier is een normale kruisschroevendraaier te lang. (ooit eens een stuk afgezaagd)
Waar speakers geplaatst kunnen worden past de claxon perfect.
Hier zit een gat van 7 mm en dat moet dus even opgeboord worden na 8 mm.
De bout om de claxon vast te zetten doe je met een ratelsleutel 13 mm
heb er wel een zelfborgende moer opgezet. (Niet meegeleverd.)
Kijk daar zit hij.
Het relais in plastic verpakt, maar wel een gaatje eronderin gemaakt zodat eventueel binnengedrongen water eruit kan lopen. (Zie punt v.d. schroevendraaier.)
De boel netjes solderen.
Een zwevende zekering van 20amp vlak bij de accu gemonteerd.
Haal eens een paar zakjes tyrips, ze kosten geen drol en je hebt daar vaak plezier van!
De bedrading overal netjes vastzetten met tyrips.
De accu-aansluitingen even netjes met zuurvrije vaseline insmeren.
Hier zie je goed de rode draad die voor electrische kookplaten wordt gebruikt en hitte bestendig is. Vanaf de zekering naar het relais toe heb ik er een krimpkous omgedaan.
Het imposante geluid klinkt onmiddellijk bij het indrukken van de claxonknop. Er ontstaat geen enkele vertraging, dankzij de ingebouwde compressor. De luchthoorn is erg krachtig en levert een geluid van 139 decibel.
Nu ik toch bezig was meteen even een radiateur beschermer er opgebouwd.
Die heeft René (FMB) voor mij meegebracht uit Amerika voor 50,- euro.
Past perfect!
Even de twee bevestigingsboutjes onder de radiateur losdraaien en je kunt de beschermer er zo insteken (boven in twee rubbers) met met dezelfde boutjes weer vastzetten.
Zo om 13.30uur begonnen en om 16.30uur klaar. Dus drie uurtjes sleutel plezier.
Het is deze geworden, een Stebel compact luchthoorn is erg eenvoudig te bevestigen met maar 1 enkele bout en kost 42,50 euro.
Te koop bij Valks Motorparts te Amersfoort.
http://www.valkmotorparts.nl/
Er wordt alléén een relais meegeleverd en géén bedrading.
Vanaf de accu een stuk rode draad welke warmte bestendig is (zoals in een elektrische kookplaat/fornuis zit) dus met een speciale ommanteling. Vlak bij de accu een zekeringhouder met zekering van 20amp gemonteerd en vervolgens de voorzien van en zwarte krimpkous de draad naar voren gelegd.
Dus de Pan maar eens even op de heftafel gereden.
Dus eerst maar eens het "plaatwerk eraf schroeven.
Wel goed en gemakkelijk Hazet gereedschap bij de hand.
En je kunt er nog eens snel de boel mee losschroeven.
Hier is een normale kruisschroevendraaier te lang. (ooit eens een stuk afgezaagd)
Waar speakers geplaatst kunnen worden past de claxon perfect.
Hier zit een gat van 7 mm en dat moet dus even opgeboord worden na 8 mm.
De bout om de claxon vast te zetten doe je met een ratelsleutel 13 mm
heb er wel een zelfborgende moer opgezet. (Niet meegeleverd.)
Kijk daar zit hij.
Het relais in plastic verpakt, maar wel een gaatje eronderin gemaakt zodat eventueel binnengedrongen water eruit kan lopen. (Zie punt v.d. schroevendraaier.)
De boel netjes solderen.
Een zwevende zekering van 20amp vlak bij de accu gemonteerd.
Haal eens een paar zakjes tyrips, ze kosten geen drol en je hebt daar vaak plezier van!
De bedrading overal netjes vastzetten met tyrips.
De accu-aansluitingen even netjes met zuurvrije vaseline insmeren.
Hier zie je goed de rode draad die voor electrische kookplaten wordt gebruikt en hitte bestendig is. Vanaf de zekering naar het relais toe heb ik er een krimpkous omgedaan.
Het imposante geluid klinkt onmiddellijk bij het indrukken van de claxonknop. Er ontstaat geen enkele vertraging, dankzij de ingebouwde compressor. De luchthoorn is erg krachtig en levert een geluid van 139 decibel.
Nu ik toch bezig was meteen even een radiateur beschermer er opgebouwd.
Die heeft René (FMB) voor mij meegebracht uit Amerika voor 50,- euro.
Past perfect!
Even de twee bevestigingsboutjes onder de radiateur losdraaien en je kunt de beschermer er zo insteken (boven in twee rubbers) met met dezelfde boutjes weer vastzetten.
Zo om 13.30uur begonnen en om 16.30uur klaar. Dus drie uurtjes sleutel plezier.