guyke schreef: ↑ma 21/03/22 - 09:44
Ok
CBX maar waar ga je deze zetten is de vraag.
Dat mag de eigenaar zelf bepalen, maar ik denk dat er een andere oplossing is n.l. de accu.
Denk dat door te snelle ontlading van je accu een plaat krom getrokken is.
Het kan echter natuurlijk dat de laadspanning door enige oorzaak te laag is.
Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.