Re: Vraag voor ST1300 specialisten hier...
Geplaatst: ma 11/05/20 - 15:31
Hier ben ik weer...
Door de corona perikelen zijn mijn bestelde Honda onderdelen pas 10 dagen geleden binnen gekomen
waardoor ik redelijk wat vertraging heb opgelopen met het testen.
Anyway, had 3 weken geleden al 4 rubber benzine dichtingen besteld bij een Nederlandse Wing site, blijkbaar zijn
de ovale dichtingen van de Pan dezelfde als de oude GL1500 Wing, waren na 4 dagen al in mijn bezit.
Nu kan ik de pomp meermaals vervangen/testen als ik wil...
Ik heb dus eerst de nieuwe pomp vervangen door de oude en verder niks veranderd.
Terug tankje leeg gereden => geen verbetering, met de oude pomp verbruikte ik ook 6.7 l/100 km
Merkbare verschil was wel het stotteren op lage snelheid en dat had ik niet meer met de nieuwe pomp.
Over 10 dagen heb ik terug een nieuwe originele (en veel te dure) Honda thermostaat gestoken
ter vervanging van de nieuwe FMB die ik 10.000 km geleden had gestoken.
Heb dan op aanraden van CBX de vacuüm darmpjes vervangen, deze zaten zeer stevig op de aansluitingen,
ook geen vuil in en geen zichtbare scheurtjes. Ook de vacuüm slangetjes van FPR heb ik ineens vervangen
aangezien dat ook de originele waren... Heb dit alles gedaan met nieuwe 3.5mm siliconen vacuüm slang die
ze gebruiken bij carburatoren en geen originele Honda slangetjes.
T- stuk vacuüm leiding met fijn boortje handmatig doorgegaan => zat klein beetje olieachtig vuil in
daarna met ontvetter doorgespoten.
Ik heb dan ook de Starter Valve Synchro gedaan, staat 100% juist...
Compressiedruk gemeten met warme motor: (throttle 100% open/benzinepomp af-bobines afgekoppeld)
Cilinder 1: 13.8 b
Cilinder 2: 12.9 b
Cilinder 3: 13.8 b
Cilinder 4: 13.8 b
Buiten dat cilinder 2 afwijkt geen noemenswaardige verschillen.
IAT sensor nagemeten => ok
WAX cilinder nagekeken dat bij warme motor deze vrij spel had => ok
Pair Solenoide Valve nagekeken of deze open ging bij 12V en proper waren => ok
O2 sensors => ok
Ontluchting benzinetank + dop => ok
ECM eens 24 u zonder stroom gezet (zat gewoon in mijn hoofd)
Daarna terug volgetankt met 98 (zoals altijd)
Heb nu 2 x tank leeg gereden met dit als resultaat:
Met de nieuwe thermostaat staat hij op 3 blokjes steeds op 5.8 km ( bij 24° was dat 5 km)
Gemiddeld verbruik op de boordcomputer krijg ik raar maar waar niet onder de 6.2 l/100 km
Verbruik effectief gemeten bij tanken/aantal km's = 5.7l/100 km
(laatste keer 16.81l bij 295 km)
Ik doe dus terug 400 km met een tank voor hij op reserve gaat...
Onverbrande benzinegeur uit de uitlaat is ook volledig weg...
Ik rij altijd met de ruit in de allerhoogste stand dus ik denk dat ik tevreden mag zijn met het resultaat...
Voor mij is dit probleem dus opgelost.
Als ik de komende weken nog tijd heb ga ik toch de nieuwe pomp eens terug steken en kijken of het verbruik
terug omhoog gaat of niet...
De computer meet het gemiddelde verbruik door de snelheid en de ingespoten hoeveel brandstof aan de injectoren
denk ik maar zie nergens geen druksensor...
Anyway, mocht ik dit doen zal ik de bevindingen zeker achterlaten hier...
Bedankt aan iedereen die mee heeft liggen zoeken achter een mogelijke oorzaak, dit was dus idd een combinatie
van thermostaat/vacuüm slangetjes en de synchro...
Greetz Peter
Door de corona perikelen zijn mijn bestelde Honda onderdelen pas 10 dagen geleden binnen gekomen
waardoor ik redelijk wat vertraging heb opgelopen met het testen.
Anyway, had 3 weken geleden al 4 rubber benzine dichtingen besteld bij een Nederlandse Wing site, blijkbaar zijn
de ovale dichtingen van de Pan dezelfde als de oude GL1500 Wing, waren na 4 dagen al in mijn bezit.
Nu kan ik de pomp meermaals vervangen/testen als ik wil...
Ik heb dus eerst de nieuwe pomp vervangen door de oude en verder niks veranderd.
Terug tankje leeg gereden => geen verbetering, met de oude pomp verbruikte ik ook 6.7 l/100 km
Merkbare verschil was wel het stotteren op lage snelheid en dat had ik niet meer met de nieuwe pomp.
Over 10 dagen heb ik terug een nieuwe originele (en veel te dure) Honda thermostaat gestoken
ter vervanging van de nieuwe FMB die ik 10.000 km geleden had gestoken.
Heb dan op aanraden van CBX de vacuüm darmpjes vervangen, deze zaten zeer stevig op de aansluitingen,
ook geen vuil in en geen zichtbare scheurtjes. Ook de vacuüm slangetjes van FPR heb ik ineens vervangen
aangezien dat ook de originele waren... Heb dit alles gedaan met nieuwe 3.5mm siliconen vacuüm slang die
ze gebruiken bij carburatoren en geen originele Honda slangetjes.
T- stuk vacuüm leiding met fijn boortje handmatig doorgegaan => zat klein beetje olieachtig vuil in
daarna met ontvetter doorgespoten.
Ik heb dan ook de Starter Valve Synchro gedaan, staat 100% juist...
Compressiedruk gemeten met warme motor: (throttle 100% open/benzinepomp af-bobines afgekoppeld)
Cilinder 1: 13.8 b
Cilinder 2: 12.9 b
Cilinder 3: 13.8 b
Cilinder 4: 13.8 b
Buiten dat cilinder 2 afwijkt geen noemenswaardige verschillen.
IAT sensor nagemeten => ok
WAX cilinder nagekeken dat bij warme motor deze vrij spel had => ok
Pair Solenoide Valve nagekeken of deze open ging bij 12V en proper waren => ok
O2 sensors => ok
Ontluchting benzinetank + dop => ok
ECM eens 24 u zonder stroom gezet (zat gewoon in mijn hoofd)
Daarna terug volgetankt met 98 (zoals altijd)
Heb nu 2 x tank leeg gereden met dit als resultaat:
Met de nieuwe thermostaat staat hij op 3 blokjes steeds op 5.8 km ( bij 24° was dat 5 km)
Gemiddeld verbruik op de boordcomputer krijg ik raar maar waar niet onder de 6.2 l/100 km
Verbruik effectief gemeten bij tanken/aantal km's = 5.7l/100 km
(laatste keer 16.81l bij 295 km)
Ik doe dus terug 400 km met een tank voor hij op reserve gaat...
Onverbrande benzinegeur uit de uitlaat is ook volledig weg...
Ik rij altijd met de ruit in de allerhoogste stand dus ik denk dat ik tevreden mag zijn met het resultaat...
Voor mij is dit probleem dus opgelost.
Als ik de komende weken nog tijd heb ga ik toch de nieuwe pomp eens terug steken en kijken of het verbruik
terug omhoog gaat of niet...
De computer meet het gemiddelde verbruik door de snelheid en de ingespoten hoeveel brandstof aan de injectoren
denk ik maar zie nergens geen druksensor...
Anyway, mocht ik dit doen zal ik de bevindingen zeker achterlaten hier...
Bedankt aan iedereen die mee heeft liggen zoeken achter een mogelijke oorzaak, dit was dus idd een combinatie
van thermostaat/vacuüm slangetjes en de synchro...
Greetz Peter