ABS STORING
ABS STORING
Heb reeds twee keer voorgehad dat het linkerlampje van de ABS aan gaat. Eerste keer was het foutcode 8 (8 maal flikkeren bij uitlezen) en nu vandaag code 4. Wie heeft hier ervaring mee. Is er iets waar ik op moet letten? Dit gaat me ongetwijfeld een flinke duit kosten... Wie weet raad? Ik heb de verklarende lijst met de codes maar bijvoorbeeld code 4 "Fout in "rear modulator control motor system" zegt me niet veel.
Alvast bedankt.
Peter
Alvast bedankt.
Peter
Twee verschillende codes. Hmmm, het lijkt erop dat de contacten eens duchtig gekuist moeten worden. Da's mijn eerste gok.
Het kan ook zijn dat de accuspanning te laag is. Ook dan krijg je verschillende foutmeldingen. Meet de rust-spanning van de accu eens na. En als je daar toch in de buurt bent dan kijk een eens naar de accuklemmen. Kunnen ook loszitten danwel ge-oxideerd zijn.
Bij mij was de accu op. Dat leidde ook tot foutmeldingen (afgezien van niet starten...)
Het kan ook zijn dat de accuspanning te laag is. Ook dan krijg je verschillende foutmeldingen. Meet de rust-spanning van de accu eens na. En als je daar toch in de buurt bent dan kijk een eens naar de accuklemmen. Kunnen ook loszitten danwel ge-oxideerd zijn.
Bij mij was de accu op. Dat leidde ook tot foutmeldingen (afgezien van niet starten...)
Ahaaaa! Bij stationair!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Code 8 komt ook bij een te lage voedingsspanning...............
Welk bouwjaar? Is het de ABS-versie met de hele fabriek? Of met alleen ABS-TCS.
De laatste abs-tcs-cbs-versie heeft een 40A dynamo en een veel betere spanningsregeling. Bij stationair al mooi op spanning. De oudere (CBS-TCS), 28A versie is aan de zwakke kant. Pas bij veel toeren (3000+) komt de boel een beetje goed op spanning.
Heb je een 28A versie en loopt de boel stationair dan is er eigenlijk te weinig laadspanning; ergo de boel draait op de accu. Is deze gaar dan is de spanning voor het ABS-systeem te laag en gaat deze raar doen.
Het lijkt me dus niet het ABS-systeem! Of.... de rode connector linksboven de accu in de draadboom die van de dynamo komt, de aansluiting met de spanningsregelaar (zit links van de accu bij de 28A types) en de aansluiting bij de hoofdzekering! (Ook linksonder tov van de accubak).
Allemaal verdacht!
Zijschild losmaken en stekkers losmaken! Nakijken en eventueel schoonmaken en in dun laagje speciaal vet. Is het dit niet dan alsnog de accu vervangen... (of de dynamo/spanningsregelaar... )
Bij een beetje mazzel kost het je een uurtje poetsen
Code 8 komt ook bij een te lage voedingsspanning...............
Welk bouwjaar? Is het de ABS-versie met de hele fabriek? Of met alleen ABS-TCS.
De laatste abs-tcs-cbs-versie heeft een 40A dynamo en een veel betere spanningsregeling. Bij stationair al mooi op spanning. De oudere (CBS-TCS), 28A versie is aan de zwakke kant. Pas bij veel toeren (3000+) komt de boel een beetje goed op spanning.
Heb je een 28A versie en loopt de boel stationair dan is er eigenlijk te weinig laadspanning; ergo de boel draait op de accu. Is deze gaar dan is de spanning voor het ABS-systeem te laag en gaat deze raar doen.
Het lijkt me dus niet het ABS-systeem! Of.... de rode connector linksboven de accu in de draadboom die van de dynamo komt, de aansluiting met de spanningsregelaar (zit links van de accu bij de 28A types) en de aansluiting bij de hoofdzekering! (Ook linksonder tov van de accubak).
Allemaal verdacht!
Zijschild losmaken en stekkers losmaken! Nakijken en eventueel schoonmaken en in dun laagje speciaal vet. Is het dit niet dan alsnog de accu vervangen... (of de dynamo/spanningsregelaar... )
Bij een beetje mazzel kost het je een uurtje poetsen
Laatst gewijzigd door pimpanpet op wo 26/07/06 - 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De motor is (volgens het gelijkvormigheidsattest van 11/1993) dus al een oudere versie en heeft ABS en Traction Control. Geen DCBS.
Daarnet brandde het lampje inderdaad tijdens het staionair draaien. Ik heb het gevoel dat de ACCU nog wel goed is gezien de startmotor goed ronddraait maar ik mag mij misschien daar niet op baseren of wel?
Ik zal eens trachten te doen wat je mij zegt en ik laat het dan weten.
Groetjes
Peter
ps : de foutcode 4 was gisteren tijdens zéér traag rijden in eerste versnelling door een winkelstraat.
Daarnet brandde het lampje inderdaad tijdens het staionair draaien. Ik heb het gevoel dat de ACCU nog wel goed is gezien de startmotor goed ronddraait maar ik mag mij misschien daar niet op baseren of wel?
Ik zal eens trachten te doen wat je mij zegt en ik laat het dan weten.
Groetjes
Peter
ps : de foutcode 4 was gisteren tijdens zéér traag rijden in eerste versnelling door een winkelstraat.
Een goed startende motor is geen garantie voor een goede accu. Tevens is een goede accu geen garantie voor een goed startende motor
Gezien het feit dat het een 1993 model is zijn de codes nu te verklaren. Nu de oorzaak nog van de te lage accuspanning. Succes
Stekker nummer 1: die met de gele draden!
De rest: waarbij de stekker onderaan de spanningsregelaar links van de accu, en verderop links die van de hoofdzekering.
Gezien het feit dat het een 1993 model is zijn de codes nu te verklaren. Nu de oorzaak nog van de te lage accuspanning. Succes
Stekker nummer 1: die met de gele draden!
De rest: waarbij de stekker onderaan de spanningsregelaar links van de accu, en verderop links die van de hoofdzekering.
Heb alle stekkers gereinigd en denk dat ik de eigelijke boosdoener ook heb gevonden. Net na de batterij stond er nog een hoofdschakelaar gemonteerd. Ik had de indruk dat deze niet goed meer doorgaf. Heb hem er nu van tussen gedaan. Resultaat: Geen enkele ABS storing meer gehad sindsdien.
Bedankt voor alle tips!
Peter
Bedankt voor alle tips!
Peter