Alternator stuk

Algemene vragen, antwoorden bevindingen met de Honda Pan European ST1300
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: Alternator stuk

Bericht door Panneke »

Fijn te horen, wel een heel prijsverschil.
CBX, dank je voor de tip. :clap: :clap:
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Bookmark
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19/10/22 - 12:48
Motormerk: Mpbd93
Motortype: St1300
Kleur: Wit
Bouwjaar: 2005
Dealer: Zelfkennis
Technische Bagage: Gedegen kennis

Re: Alternator stuk

Bericht door Bookmark »

Tot 2x toe mijn dynamo ( altenator) kapot.

Het is een beste klus, maar het is te doen.
Besteed je de klus uit, ben je aan arbeidskosten 1300,- kwijt hier in Nederland, exclusief je revisiekosten.

Mijn Pan european (bj 2005) zit vol gebruikerssporen en het loonde voor mij om dit probleem zelf aan te pakken. Kort door de bocht gezien de financiële status .. mijn motor geen €2000,- meer waard is.

Afijn...stappen plan...

Alle kappen (plastic)eraf.
Zadel los + hoogte steller ( zit met een pin aan de tank vast ook , loshalen)
Tank slangen los. Tip kleur stickers gebruiken.
Ook zit er een elektrisch stekkertje. Los schuiven.

Tank eraf halen. 2 boutjes voor aan het stuur. Probeer restant benzine op te vangen. Vervang het hoofd toevoer ( haakse rubber slang). Dit is verplicht. Gelet ook op uitdrogen.


Luchtfilter kap los schroeven (10 schroeven) + stekkertje
Daaronder het filter , + buizen verwijderen. Tip maak foto. Linker cilinder gedeelte heeft een luchtslang naar het huis zowel ook het rechter cilinder. Lostrekken.

Je kan nu het hele luchtfilter kaphuis eraf trekken. Kijk goed hoe het zit of er stekker nog loopt.

Verwijder het stofdoekzeiltje.. met 3 inkepingen voorzijde.

Nu zie je het gasklephuis.
Kijk goed ... 4 stekkertjes onder de injectoren.
Merk ze met kleurstickertjes.
Je kan ze lostrekken.

1 blauwe hoofdstekker los.

Er zit rechtsvoor ook nog een stekker grijs / zwart. Maak foto.

Het gasklephuis zit met boutjes vast.
Losdraaien . Tip maak ook nu weer een foto.

Als alles los is geschroefd... zit er maar 1 ding op. Pak een ijzer staaf ( koevoet) en wrik en wip het gasklephuis omhoog. Het zat bij mij goed vast.

Je ziet dat de 4 gaskleppen ( de vierkante stellage) in 4 ronde zwarte buizen zitten. Dek de gaten wel af voor vuil. Slecht voor je cilinders.

De stellage heb ik verder niet losgehaald maar met tie-wrap aan de kant gewrapt omdat je werkruimte beperkt is.


Zodra deze redelijkerwijs aan de kant zit .. kom je nu de radiator slangen tegen. Je kan deze loshalen 2 boutjes per zijde.. ook zodat je werkruimte creëerd. Je ziet de Alternator dynamo al zitten.

Stekker los peuteren aan de dynamo en de dynamo zelf zit met 3 bouten vast.

Rechts en links zijn geen probleem.
Maar die onderste... dat is de moeilijkste.
Gebruik een knik doppenset verlengstuk of flexibele verlengstuk die je kunt buigen om erbij te komen.

Vertrouw op jezelf .. die onderste bout moet je los krijgen. Het gaat je lukken... De aanhouder wint.

Je werkspace is minimaal... ook de elektrische kabels lopen in je werkruimte. Er is speling. Het moet je lukken.

Ik heb een uitstekend adres om je kapotte dynamo voor een normale prijs te laten herstellen. Dynamo revisie.

Het bedrijf heet MSD en zit in Breukelen.
Ik was voor stuk gelopen lagers 2 stuks en doormeten €101,52 kwijt. Ze kijken hem volledig na.. ik kreeg hem werkelijk als nieuw terug fantastisch...
Maak je motorblok in de ondertussentijd schoon... het is een V blok en zand en troep gaat ertussen zitten. Ik gebruikte een stofzuiger zelfs. Daarna schoonmaak doekjes. Je hebt nu de kans alles ligt open.

Installeer je gereviseerde dynamo... op een gentle manier... normaal vast met de 3 bouten. Niet overdrijven.
De onderste bout is een drama... neem je tijd.. voel het aan of je goed zit.. beetje bij beetje.

Volg daarna de weg weer naar boven. Radiator slangen. Afdekzeiltje ...gasklephuis.. ik gebruikte een rubberhamer om de gasklephuis stellage in de zwarte ronde ringen te drukken slaan.. let op ... gentle blijven.. stekkers boutjes.. luchtfilterkap huis... slangen- stekker- buisjes 4 terugmonteren.. filter plaatsen.. hoofddeksel erop... tank terug en slangen aansluiten...

Mij is het gelukt en heb de eerste 7500 kilometer alweer probleemloos op de teller genoteerd staan.

Werk nauwkeurig... zie hoe het zit alvorens los te trekken.

Let goed op wat je losmaakt stekker op stekker kleur stickertjes aanbrengen om te merken.. wat bij wat hoort... tis echt niet veel qua stekkers en absoluut te doen. Maak ook foto's.. werk jezelf een stappenplan uit..

In grote lijnen deel ik mijn ervaring. Natuurlijk blijft mijn werkwijze beschreven.. en is elke motor net weer even iets anders qua bedrading. Laat dit je niet in de weg zitten.. kijk goed nogmaals wat je doet. Moeilijk is het niet.

Wees goed uitgerust... pak een bak koffie als het tegenzit of pak een hertog jannekke.


Uiteindelijk ben je een winnaar en heb je rond de 2000,- euro uit bespaart.

Wat ik vervangen heb is een benzine tank slang ( de haakse hoofd toevoer rubberslang) €14,99 en de zwarte kuip drukkertjes om het plastic zijpanelen te verbinden.

En radiator vloeistof.


Succes....
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: Alternator stuk

Bericht door Panneke »

Dank voor de uitleg, Bookmark.
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Plaats reactie