Alternator stuk

Algemene vragen, antwoorden bevindingen met de Honda Pan European ST1300
Maneblusserke
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24/03/11 - 09:22
Motormerk: Honda
Motortype: Pan European 1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: Active Pits
Technische Bagage: Leek
Locatie: Mechelen

Alternator stuk

Bericht door Maneblusserke »

Alternator heeft het 's avonds laat in Limoges laten afweten de eerste dag van mijn 13 daagse vakantie naar Portugal.
Pan is 4,5 jaar oud en heeft 87000 km gereden. Volgens Honda garage in Limoges hebben ze dat nog nooit voorgehad. Nieuwe alternator zou daar 1800€ kosten zonder werkuren.
Ik ben dan de dag erna met de trein teruggekeerd naar huis.
Ik laat nu moto overbrengen naar België via Ethias assistance.
Zijn er nog mensen die dat voorgehad hebben?
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: Alternator stuk

Bericht door BUFFEL »

Pfff, dat is echt wel balen.... :cry:
De eerste dag van een mooie trip waar je lang naar hebt uitgekeken.

Hopelijk minder kostten dan voorspeld !
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Alternator stuk

Bericht door CBX »

Slechts één keer meegemaakt, begint meestal met een rammel van een lagertje.

Zie hier
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
jossepan5
Lid
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 26/12/07 - 14:03
Motormerk: Yamaha
Motortype: FJR 1300
Kleur: Met.Grey
Bouwjaar: 2016
Dealer: VF Motoren
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: 3620 Lanaken

Re: Alternator stuk

Bericht door jossepan5 »

Bij mijn ST 1300 aankoop 2012 (splinternieuw) bleek de alternator al na 230 km stuk te zijn :snakeman: , ja ge leest het goed na 230 km, natuurlijk onder garantie vervangen maar ge ziet het kan vroeg of laat toch altijd wel eens gebeuren :? naar mijn weten zijn er nog verschillende gevallen met alternator pech geweest/gekend bij Honda.
jossepan 5(6)
Filemon
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: di 05/08/08 - 14:27
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Zilver Grijs
Bouwjaar: 2005
Dealer: Moto Repair Dentergem.
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Kortrijk

Re: Alternator stuk

Bericht door Filemon »

Staat hier nog ergens , van mij het bericht dat de mijne naar de vaantjes was .

Bleek de anker stuk was geloof dat ik rond de 1000 € betaald heb voor herstel , met 2j garantie .
Pat ST1300
Lid
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: di 31/05/05 - 18:30
Motormerk: Honda
Motortype: VFR1200X
Kleur: Zilver
Bouwjaar: 2013
Dealer: Joris Sport
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Zonnebeke

Re: Alternator stuk

Bericht door Pat ST1300 »

Bekijk deze link , het is een pak goedkoper Pan European 1300 Alternator Exchange


Price: £380.00 :idea:

http://www.bbbikeshop.co.uk/index.html



http://www.bbbikeshop.co.uk/cgi-bin/sh0 ... %23a76#a76
If you can dream it' , you can do it
Don't ride faster then your angel can fly

enjoy your ride and keep the rubber down


Motos
NTV 650 - bwj 1994
STX 1300 - bwj 2005
Maneblusserke
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24/03/11 - 09:22
Motormerk: Honda
Motortype: Pan European 1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: Active Pits
Technische Bagage: Leek
Locatie: Mechelen

Re: Alternator stuk

Bericht door Maneblusserke »

Thanks voor de info.
Tja, ik heb al direct na thuiskomst ( 13juli ) bij Honda Active pits te Mechelen al een andere besteld.
Mijn moto word daar afgezet dinsdag 25 juli.
Nu maar hopen , dat ook die alternator al aanwezeg is....
Ik hou jullie op de hoogte van het totale prijskaartje.
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Alternator stuk

Bericht door cram »

volgens garage hadden ze nog nooit een vervangen ! raar want ze gaan wel degelijk stuk !
josse zijn was direct stuk , ik heb er ook 3 vervangen waaronder die van rene ( gadgets4bikes )
veel werk
-luchtfilterhuis
-injectoren
-radiator
en een speciale sleutel maken voor de onderste schroef altenator .
er zijn ook al genoeg 2 de hands altenators te koop in nederland voor een 300 €
Maneblusserke
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24/03/11 - 09:22
Motormerk: Honda
Motortype: Pan European 1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: Active Pits
Technische Bagage: Leek
Locatie: Mechelen

Alternator stuk.... epiloog?

Bericht door Maneblusserke »

Op 28 aug. is de moto hersteld Kostprijs 1907 €.
Ik had wel gevraagd om die slechte alternator mee naar huis te nemen.
Toen ik daar de doos opende, zag ik dat deze helemaal gedemonteerd was, gelijkrichter er af, losse bouten koolstofborstels eraf.... Schandalig.
De uitleg van die telefonist/ meestergast? was: "dat men wou zien hoe dat in elkaar stak". Dan had men dit op zijn minst ook terug in elkaar kunnen steken...
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: Alternator stuk

Bericht door BUFFEL »

Op 28 aug. is de moto hersteld Kostprijs 1907 €.
:shock: #-o
C110
Lid
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 05/09/05 - 21:41
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300 A9
Kleur: Zilver
Bouwjaar: 2012
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Bredene

Re: Alternator stuk

Bericht door C110 »

Amai spijtig dat je zoveel betaald hebt en dat ook voor een moto met zoveel km al.
Als het de mijne had geweest dan koos ik toch voor een 2dehands van 300 euro
Honda verzamelaar brom en motorfietsen
GertHerzele

Re: Alternator stuk

Bericht door GertHerzele »

De moraal van het verhaal is: eerst prijs vragen vooraleer je de werken laat uitvoeren.
Maneblusserke
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24/03/11 - 09:22
Motormerk: Honda
Motortype: Pan European 1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: Active Pits
Technische Bagage: Leek
Locatie: Mechelen

Re: Alternator stuk

Bericht door Maneblusserke »

Wat me ergerde, was het lakse gedrag van die telefonist. Eerst wou men er maar 14 dagen later aan beginnen, niettegenstaande de afspraak was om er daags, na aflevering deze te herstellen. In zijn boek stond echter niets vermeld voor herstelling op die datum.....
Toen ik de opmerking maakte, of men dat ook zou doen bij een motard in doorrit, bevestigde die dat eerst. Ik ben de winkel buiten gegaan met de melding:" Nu weet ik genoeg".
Twee dagen later kreeg ik een telefoon, dat de moto gemaakt was......
Maar zeker dat demonteren van de verwijderde alternator om zogezegd effe te kijken hoe dat in elkaar zit, en met een geniepig lachje in onderdelen zo afgeven, is er dik over.
Zo van, je wil hem meenemen, ok, steek hem dan maar thuis ineen......
Mij zien ze daar niet meer, tenzij die telefonist vervangen wordt.
goofy
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 19/08/07 - 20:30
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs metalic
Bouwjaar: 2007
Dealer: caset lichtervelde
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: torhout

Re: Alternator stuk.... epiloog?

Bericht door goofy »

Maneblusserke schreef:Op 28 aug. is de moto hersteld Kostprijs 1907 €.
Ik had wel gevraagd om die slechte alternator mee naar huis te nemen.
Toen ik daar de doos opende, zag ik dat deze helemaal gedemonteerd was, gelijkrichter er af, losse bouten koolstofborstels eraf.... Schandalig.
De uitleg van die telefonist/ meestergast? was: "dat men wou zien hoe dat in elkaar stak". Dan had men dit op zijn minst ook terug in elkaar kunnen steken...
amai dat is er over,je kan er vinden nieuw op internet voor minder dan helft van de prijs
Filemon
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: di 05/08/08 - 14:27
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Zilver Grijs
Bouwjaar: 2005
Dealer: Moto Repair Dentergem.
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Kortrijk

Re: Alternator stuk

Bericht door Filemon »

Geript heet dat :HAM: !! Mijne laten reviseren bij Honda dealer , met 2 garantie , ben nog eens gaan zien naar de factuur 1079 €
Vervangen onderdelen ;

Anker

Lagers
Magneten
In en uitbouwen van het onderdeel .

regulator was in in orde .

Bobijn uitgemeten en nog goed
Graciella
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 31/01/18 - 15:56
Motormerk: Honda
Motortype: STX 1300
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2004
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Re: Alternator stuk

Bericht door Graciella »

Kom hier even op topic terug.
Jaren geleden alternator stuk,iemand die op het toen nog bestaande Nederlands forum zat heeft deze hersteld voor 500€.Nu gisteren opnieuw,motor valt stil,start onmiddelijk met startkabels dus denk accu kapot.Nieuwe er in motor start maar na 20km.zelfde probleem dus accu laad niet bij.Iemand hier ervaring mee hoe ik best uitmeet om zeker te zijn dat het de alternator is en is het te doen deze zelf te vervangen,motor is van 2004 en ging deze zomer toch weg dus liefst geen hoge kosten meer.
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Alternator stuk

Bericht door CBX »

Graciella schreef: wo 04/03/20 - 16:46 Kom hier even op topic terug.
Jaren geleden alternator stuk,iemand die op het toen nog bestaande Nederlands forum zat heeft deze hersteld voor 500€.Nu gisteren opnieuw,motor valt stil,start onmiddelijk met startkabels dus denk accu kapot.Nieuwe er in motor start maar na 20km.zelfde probleem dus accu laad niet bij.Iemand hier ervaring mee hoe ik best uitmeet om zeker te zijn dat het de alternator is en is het te doen deze zelf te vervangen,motor is van 2004 en ging deze zomer toch weg dus liefst geen hoge kosten meer.
Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
guyke
Lid
Lid
Berichten: 1825
Lid geworden op: za 08/09/07 - 16:03
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: doe veel zelf met hulp van ...
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Heindonk

Re: Alternator stuk

Bericht door guyke »

Heb ook even rond gekeken :roll:
https://www.motorparts-online.com/nl/ho ... all/dynamo
zeker eerst laten testen voor inbouw.

Heb mijne tweedehands weer véééééél te goedkoop verkocht zie ik. (ben veel te goed voor deze wereld) :lol: :D :lol:
"Driverke" je zal steeds in gedachten met ons samen rijden.
Guyke & Christel
M-AAR 756 :greetings-wavingyellow:
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Alternator stuk

Bericht door CBX »

(ben veel te goed voor deze wereld) :lol: :D :lol:
"God zal u lonen". :mrgreen:
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Graciella
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 31/01/18 - 15:56
Motormerk: Honda
Motortype: STX 1300
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2004
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Re: Alternator stuk

Bericht door Graciella »


Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.
Al dank voor je reactie,heb volgende gedaan,
Nieuwe accu geplaatst,geeft 13v.
Kontakt op,nog 11.95 volt
starten spanning blijft 11,9 v.
Bij draaiende motor ruit omhoog en omlaag zakt spanning beetje tot 11.7.
Er is dus wel degelijk wat mis met laadsysteem,ga maar al beginnen met demonteren van kuipdelen.
p.s. er zit toch niet ergens een zekering tussen? diegene welke in batterijcompartiment zitten zijn allen ok.
Plaats reactie