st1300: motorvermogen valt weg

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door jossie »

Gisteren aan het cruisen met een paar goeie vrienden in de Vlaamse Ardennen wanneer de motor bij een constante gas stand plots terugvalt in toeren en direct daarna terug oppikt. Zo een keer of 5 na mekaar en dan een tijdje terug normaal en dan terug. Ik heb me aan de kant gezet, motor even laten draaien op stationair toerental. Geen probleem. . daarna Gas gegeven tot hoger toerental en het euvel komt terug. Motor valt wel nooit helemaal stil maar draait met horten en stoten, net of er geen benzine aanvoer genoeg is. Op die manier een viertal km verder gereden tot bij een oude vriend die daar in Ronse een B&B uitbaat. Daar de motorzekeringen nagezien, niets abnormaal gemerkt, bougiekes nagezien, ok. Alle draden waar ik bij kon gecontroleerd op slechte verbindingen, niets abnormaal. Alles terug gemonteerd en proefritje gedaan in de straat. Euvel leek weg, maar omdat ik het niet vertrouwde motor laten staan in Ronse.(80km van huis, snif) Ik was al een uur te laat voor een afspraak op een jubileum feestje. Dus achterop met een goeie gebuur op een old timer Bol D'Or. Dat was wel een beetje afgaan. (Moderne techniek vs oude... :oops: )
Seffens ga ik de Pan ophalen met de aanhangwagen.
Iemand een idee wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn? Benzinetank is voor de helft nog vol, motor start steeds direct en blijft draaien. Enkel na gas geven en constant toerental valt even iets uit en herpakt zich direct. Je rijdt dan wel met horten en stoten.
Jossie.
Ps: binnen acht dagen is er een weekje Normandie gepland, dus het wordt nog even stresserend om een en ander onder controle te krijgen.
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door CBX »

Denk aan een benzine filter in de kleine tank of brandstofpomp(je).

Afbeelding
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1783
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door Chriske »

Even een reactie van mij als "leek"... kan gewoon ook de luchtfilter zijn die niet genoeg aanzuigd, heb ik zelf voorgehad met indertijd een splinternieuwe motor... in de garage begrepen ze het ook niet, bij demontage bleek een 'etiket' van 'ergens' binnenin losgekomen en aangezogen tegen de luchtfilter, resultaat geen vermogen meer bij hogere toeren, horten en stoten... hoe stom het ook is... :roll:

't Kan er ook geen bal met te maken hebben hoor... je moet het soms niet te ver gaan zoeken, maar je weet nooit.

Chriske :wink:
Gebruikersavatar
panneivo
Lid
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 15/09/08 - 18:51
Motormerk: BMW
Motortype: K1600 sport GSA1250
Kleur: Black Silver GSA HP
Bouwjaar: 2020
Dealer: Meeussen Geel
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: retie

Re: st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door panneivo »

Klopt Chriske ,

vorige week bij mij ook het geval onstabiel draaien als je gas geeft
de motor inhouden ,raar maar waar lucht filter geopend en ja hoor zat veel stof in de luchtfilter
dit was wel voor zijn tijd dat hij vuil is maar ja als je met de bmw mannen gaat rijden met hun gs
moet het panneke ook door het zand en daar kan deze niet zo goed tegen daarom in plaats van om de 12000 km luchtfilter poetsen dit om de 6000 km het probleem was opgelost volle bak weekend sauerland gereden

gr ivo
Waar ik kwam kende ze de pan :)
Al gaat de motor nog zo snel, Gtsportivo achterhaalt hem wel :whistle:
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door jossie »

CBX schreef:Denk aan een benzine filter in de kleine tank of brandstofpomp(je).

Afbeelding
Cbx, net motor terug thuis gebracht. Na de middag ga ik dit zeker uittesten. Heb motor normaal op aanhangwagen kunnen rijden. Heb ooit een pan ST11OO in Zwitserland hersteld met sputterende aanvoer. Bleek uiteindelijk de massaverbinding onderaan de pomp in de tank die een slechte massa had. Boutje losgedraaid en vast en die heeft nooit meer gehaperd. Misschien bij mijn pan ook dat probleem. Straks het pompdebiet testen want daaraan had ik het vorige maal gemerkt. Ook maakt de pomp iets meer lawaai bij aanvang van de start cyclus('voordraaien' wanneer je het kontakt opzet.
Bedankt reeds voor de hint. We maken er werk van.
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door jossie »

Cbx,
Ik heb er inderdaad werk van gemaakt. Benzinepomp gedemonteerd. Bedrading en vooral massa aansluiting in de tank gecontroleerd. (In het verleden nog eens voorgehad met een St1100). Nu, eigenlijk niets abnormaal ontdekt. Heel de daaropvolgende week zoals steeds met de motor naar het werk, geen problemen meer. De week daarop, motor op de aanhangwagen voor motorvakantie in 'la Brenne' in Frankrijk. Daar de 2de dag een dagtrip uitgezet van een 250km. In de voormiddag geen probleem. Na de middag toen de temperatuur boven de 30° steeg. Big problems: motor begon weer te haperen. 6km rijden stilvallen 15minuten wachten weer 6km rijden zonder problemen, weer stilvallen..... (en steeds na het stilvallen met kontakt af, gebrobbel hoorbaar in de tank) Op die manier terug naar vakantie B&B gesukkeld. Motor op de aanhanger gezet voor de rest van de vakantie. Uiteindelijk op Amerikaans forum gelijkaardige problematiek gevonden. Een oplossing werd er aangedragen, benzinepomp vervangen! Origineel kost het setje, hou je vast, 800€. Op ebay een pomp gevonden voor 100€, thuis geleverd. (Dit type pomp wordt in tal van andere motoren en merken gebruikt, zo blijkt). Ik heb deze ondertussen gemonteerd en gisteren kunnen testen bij 35°. Alles dik in orde.
Bij uitwisseling van de pompen ook eerst een debiettest uitgevoerd. De oude pomp had niet voldoende kracht meer om benzine over te storten via de fpr.(waardoor bij temperatuur boven 30°, de benzine verdampt in de pomp wegens te heet. Hierdoor heb je een 'vapor lock' (verklaring van het gebrobbel) en valt de motor stil) De nieuwe gaf meer dan 200cc op 10s, wat ruimschoots boven het minimum ligt van wat voorgeschreven is.
Eind goed al goed.
Moraal van het verhaal: Indien er een zweem van vermoeden is over de goede werking van de benzinepomp. Doe een debiettest. Het helpt je sneller op weg naar de oplossing.
Oja, een ongeluk komt nooit alleen, ik heb bij de demontage van benzine tank, deze uit mijn handen laten glippen waardoor deze helemaal ingedeukt is. Toen moest ik me even gaan leggen om te kalmeren :butthead:
Gelukkig op Kapaza een identieke gevonden voor 175€. (Nieuw kost dat ding 1000€!!!)
Dus nog eens, eind goed al goed! :finga:
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: st1300: motorvermogen valt weg

Bericht door CBX »

Had helaas weer gelijk! :roll:
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie