Zoals al in de titel vermeld, wie kan me zeggen hoeveel stroom een ST1100 trekt wanneer je gewoon het contact opzet?
Dus zonder verlichting aan, niet draaiende motor, enkel de dashboardlampjes, en naar ik me heb laten vertellen de stroom die reeds naar de bobines loopt.
Ik heb het nog niet nagemeten, maar wanneer ik mijn contact opzet, zie ik mijn batterijspanning per seconde met 100mV zakken.
Is dit normaal?
Stroomverbruik accesoirestand
-
- Nieuw Lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 12/10/13 - 06:50
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1100
- Kleur: Zwart
- Bouwjaar: 1998
- Dealer: Motofun Tremerie
- Technische Bagage: Leek
Stroomverbruik accesoirestand
In een oude Pan maak je de beste soep!!
- Eddy DM
- Lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma 15/08/05 - 20:21
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1100
- Kleur: Bordeaux
- Bouwjaar: 2000
- Dealer: Mertens Boechout
- Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
- Locatie: Wilrijk (B)
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Als je het contact op zet, werkt ook de benzinepomp reeds.
Some days you are the bug; some days you are the windshield.
-
- Lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 21/01/13 - 22:08
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1300
- Kleur: antraciet
- Bouwjaar: 2007
- Technische Bagage: Sleutel af en toe
- Locatie: Ingelmunster
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Onstekingsmodule werkt, beide bobines pakken stroom, is dus klaar voor de eerste hoogspannings vonk....en benzinepomp slaat ook even aan, dat alles pakt dus wel wat stroom....
Contact aan zetten om even te spelen met bv. de gps is dus ondoordacht spelen
Leve de Garmin Zumo met ingebouwde batterij
Gr Frank
Contact aan zetten om even te spelen met bv. de gps is dus ondoordacht spelen
Leve de Garmin Zumo met ingebouwde batterij
Gr Frank
-
- Lid
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
- Motormerk: Honda
- Motortype: Honda's
- Kleur: Mooi
- Bouwjaar: 2016
- Dealer: Zelf onderhoud
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Zeeland-Nederland
- Contacteer:
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Kan hier een heel verhaal schrijven over meten.............ik denk dat er een cel van de accu niet goed is.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
-
- Nieuw Lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 12/10/13 - 06:50
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1100
- Kleur: Zwart
- Bouwjaar: 1998
- Dealer: Motofun Tremerie
- Technische Bagage: Leek
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Batterij heeft altijd goed gewerkt.
Moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik na het monteren van mijn zadelverwarming deze even heb laten werken zonder draaiende motor, gewoon contact er op.
Zou ik mijn batterij om zeep geholpen hebben hierdoor?
Nochtans mijn druppellader (optimate3) geeft groen licht.
Moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik na het monteren van mijn zadelverwarming deze even heb laten werken zonder draaiende motor, gewoon contact er op.
Zou ik mijn batterij om zeep geholpen hebben hierdoor?
Nochtans mijn druppellader (optimate3) geeft groen licht.
In een oude Pan maak je de beste soep!!
-
- Lid
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
- Motormerk: Honda
- Motortype: Honda's
- Kleur: Mooi
- Bouwjaar: 2016
- Dealer: Zelf onderhoud
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Zeeland-Nederland
- Contacteer:
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Denk dat je door de te snelle ontlading van je accu een plaat krom getrokken is.
Het kan echter natuurlijk dat de laadspanning door enige oorzaak te laag is.
Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.
Het kan echter natuurlijk dat de laadspanning door enige oorzaak te laag is.
Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
-
- Nieuw Lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 12/10/13 - 06:50
- Motormerk: Honda
- Motortype: ST1100
- Kleur: Zwart
- Bouwjaar: 1998
- Dealer: Motofun Tremerie
- Technische Bagage: Leek
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Bedankt voor de reacties.
Gisteren heb ik gemeten wat de alternator levert, en bij 3000 opm meet ik 14,8V.
Wanneer ik de dubbele koplamp, handvatverwarming en dubbele zadelverwarming opzet zakt deze tot 14,2V.
14.8 zou dus te hoog kunnen zijn voor de accu?
Wanneer ik de Pan vorig jaar kocht zat er een ersatz accu in van chinese makelij, en deze stond werkelijk op springen (helemaal opgezwollen).
Probleem met de alternator dan?
Gisteren heb ik gemeten wat de alternator levert, en bij 3000 opm meet ik 14,8V.
Wanneer ik de dubbele koplamp, handvatverwarming en dubbele zadelverwarming opzet zakt deze tot 14,2V.
14.8 zou dus te hoog kunnen zijn voor de accu?
Wanneer ik de Pan vorig jaar kocht zat er een ersatz accu in van chinese makelij, en deze stond werkelijk op springen (helemaal opgezwollen).
Probleem met de alternator dan?
In een oude Pan maak je de beste soep!!
-
- Lid
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
- Motormerk: Honda
- Motortype: Honda's
- Kleur: Mooi
- Bouwjaar: 2016
- Dealer: Zelf onderhoud
- Technische Bagage: Gedegen kennis
- Locatie: Zeeland-Nederland
- Contacteer:
Re: Stroomverbruik accesoirestand
Tot 1995 zat de spanningsregelaar links gemonteerd.
Laadspanning BJ 1990 tm 1995 (28 A) tussen 12.6 - 15.0 volt 5000 toeren.
Vanaf 1996 zit de regelaar IN de dynamo.
Laadspanning vanaf 1996 (40 A) tussen 14.2-14.8 volt bij 5000 toeren.
14.8 volt is dus correct!
Zet er eens een goede merk accu in!
http://www.mymotor.nl/yuasa-ytx24hl-bs
Laadspanning BJ 1990 tm 1995 (28 A) tussen 12.6 - 15.0 volt 5000 toeren.
Vanaf 1996 zit de regelaar IN de dynamo.
Laadspanning vanaf 1996 (40 A) tussen 14.2-14.8 volt bij 5000 toeren.
14.8 volt is dus correct!
Zet er eens een goede merk accu in!
http://www.mymotor.nl/yuasa-ytx24hl-bs
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".