Roeste achterbrug

Plaats reactie
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Roeste achterbrug

Bericht door dkn9230 »

Even een poll:
Wie had er al roestproblemen met de achterbrug van een pan 1100 ?
Graag bouwjaar en Km stand.
Juist uit nieuwsgierigheid omdat ze dit heuvel als een zwakte van de ST1100 noemen. :cry:
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Roeste achterbrug

Bericht door CBX »

dkn9230 schreef:Juist uit nieuwsgierigheid omdat ze dit heuvel als een zwakte van de ST1100 noemen. :cry:
Zwakte :( ................alleen als hij als pekelfiets is gebruikt!
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Roeste achterbrug

Bericht door dkn9230 »

OK CBX,
maar zelfs dan zou dit niet mogen gebeuren. :oops:
ik heb er al gezien die meer dan de helft doorgeroest waren en die waren niet als "pekelfiets" gebruikt, enkel en alleen omdat het water dat erin staat, niet weg kan.
Vandaar dat ik de vraag eens stel of er nog andere leden zijn die dit ondervinden (ondervonden.) :wink:
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Roeste achterbrug

Bericht door CBX »

dkn9230 schreef:OK CBX,
maar zelfs dan zou dit niet mogen gebeuren. :oops:
ik heb er al gezien die meer dan de helft doorgeroest waren en die waren niet als "pekelfiets" gebruikt, enkel en alleen omdat het water dat erin staat, niet weg kan.
Vandaar dat ik de vraag eens stel of er nog andere leden zijn die dit ondervinden (ondervonden.) :wink:
En dat kun je voorkomen door er een gaatje in te boren en de holle ruimte vol te spuiten met tectyl anders heb je kans dat het er als volgt uit komt te zien. Maar wat is jou probleem je hebt toch een St1300!

Afbeelding
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Roeste achterbrug

Bericht door dkn9230 »

Inderdaad CBX, ik rij met een 1300, maar mijn schoonbroer heeft juist een 1100 gekocht zonder problemen aan de achterbrug. (vandaar ook dat ik zijn Diversion 900 te koop heb aangeboden op dit forum).
Maar omdat ik op het NL forum las dat er nogal wat roestproblemen waren met de achterbrug, heb ik de vraag gesteld of het hier ook zo'n probleem is.
Juist uit nieuwsgierigheid :? :? :? :?
Maar blijkbaar niet, want in BE vergeten ze weleens te strooien :mrgreen: :mrgreen:
Maviatorus
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05/09/13 - 09:36
Motormerk: Honda
Motortype: ST1100
Kleur: Blauw (paars?)
Bouwjaar: 1995
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Roeste achterbrug

Bericht door Maviatorus »

Ja hoor ik heb prijs met mijn achterbrug op de ST1100. Hij is van 1995. Toen ik hem 3 jaar geleden kocht zag de achterbrug er goed uit (maar ik heb er toen niet op zitten duwen, ik kende het probleem nog niet). Nu ik er tijdens een inspectie- en reparatiebeurt (vuil in de carburatoren, zie http://pan-european.be/forum/viewtopic. ... c6dd59bdb2 post) eens stevig op drukte met mijn duim: krak. Kent er iemand een goeie lasser in of rond Mechelen?

Ik zet hier eerst wat foto's van mijn achterbrug, lager vind je nog wat filmpjes en een webpagina van anderen met hetzelfde probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat info voor diegenen die hetzelfde probleem hebben:

Het probleem is dat er makkelijk vocht inkomt, wat niet meer wegkan:
https://www.youtube.com/watch?v=H9dQyPPxmbs

Zo ziet het eruit als je het gelast krijgt:
https://www.youtube.com/watch?v=hjywSDobn04

Hier zie je de verf die je kan gebruiken (o.a.):
https://www.youtube.com/watch?v=acdUh3-vLE8

En hier lees en zie je wat je allemaal te doen staat als je de achterbrug wil verwijderen en de swingarm zelf wil repareren. Hiervoor heb ik noch het gereedschap, noch de kennis, noch de moed, vrees ik:
http://www.st-1100.com/swing-arm-maintenance.html
Laatst gewijzigd door Maviatorus op wo 09/03/16 - 02:52, 1 keer totaal gewijzigd.
GertHerzele

Re: Roeste achterbrug

Bericht door GertHerzele »

De mijne is van 1994 en zo'n 54000 echte km's.
Ik ben natuurlijk niet de eerste eigenaar maar heb de indruk dat hij meestal binnen heeft gestaan. Heb nog geen problemen aan de achterbrug vastgesteld. Ik heb wel al een klein gaatje in de uitlaatbocht. De uitlaatsteunen of hoe noem je dit, zijn ook al goed doorroest.
Het doorroesten is idd een terecht zeer zwak mankement van de Pan's.
Ik zou in jouw geval een goede tweedehands achterbrug kopen, en de werken laten uitvoeren door een hobbyist die niet te veel centen vraagt maar er wel verstand van heeft.
Ik zou ze ook goed behandelen met een kwalitatief anti-roestproduct. Ik heb vorig jaar heel mijn uitlaatlijn met kopervet ingesmeerd.
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1783
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: Roeste achterbrug

Bericht door Chriske »

Mijn Pan ST1300 (bouwjaar 2003 met 102.000 km), is ook een "pekelfiets"... nu reeds 5 jaar door weer en wind en strooizout... nérgens geen roest.

Kwestie van onderhoud en reiniging volgens mij ! :roll: (ben wel een 'klein' beetje maniak in poetsen... :wink: ).

Chriske 0-0

P.S.: tweedehands gekocht in 2011 met 23.000 km op de teller.
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Roeste achterbrug

Bericht door CBX »

Chriske de achterbrug van een ST1100 is een "zwak" punt, daar heeft de ST1300 geen last van.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie