ABS STORING

Plaats reactie
Pelelaur/

ABS STORING

Bericht door Pelelaur/ »

Heb reeds twee keer voorgehad dat het linkerlampje van de ABS aan gaat. Eerste keer was het foutcode 8 (8 maal flikkeren bij uitlezen) en nu vandaag code 4. Wie heeft hier ervaring mee. Is er iets waar ik op moet letten? Dit gaat me ongetwijfeld een flinke duit kosten... Wie weet raad? Ik heb de verklarende lijst met de codes maar bijvoorbeeld code 4 "Fout in "rear modulator control motor system" zegt me niet veel.

Alvast bedankt.
Peter
pimpanpet

Bericht door pimpanpet »

Twee verschillende codes. Hmmm, het lijkt erop dat de contacten eens duchtig gekuist moeten worden. Da's mijn eerste gok.

Het kan ook zijn dat de accuspanning te laag is. Ook dan krijg je verschillende foutmeldingen. Meet de rust-spanning van de accu eens na. En als je daar toch in de buurt bent dan kijk een eens naar de accuklemmen. Kunnen ook loszitten danwel ge-oxideerd zijn.

Bij mij was de accu op. Dat leidde ook tot foutmeldingen (afgezien van niet starten...)
Pelelaur/

Bericht door Pelelaur/ »

Dank je voor de informatie. Kan jij soms zeggen welke contacten dit moeten zijn en waar ze zich juist bevinden? Dan kan ik misschien zelf al eens proberen ze te reinigen. Dank je.
pimpanpet

Bericht door pimpanpet »

Begin maar bij de accu. verdachte nummer een.

Aansluitingen van de sensoren....
En dan wordt het verder plastic verwijderen en alle ABS onderdelen nalopen.....
Pelelaur/

Bericht door Pelelaur/ »

Zal er mij eens aanzetten. Daarnet een rit gedaan. Nergens problemen met de ABS. Thuis gekomen en motor nog even laten draaien en dan begon het te pinken. Weer foutcode 8. Dus 8,4 en nog eens 8 op een week tijd. Heb de indruk dat bij extreme warmte het vaker gebeurd. Zou dit kunnen?

Peter
pimpanpet

Bericht door pimpanpet »

Ahaaaa! Bij stationair!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Code 8 komt ook bij een te lage voedingsspanning...............

Welk bouwjaar? Is het de ABS-versie met de hele fabriek? Of met alleen ABS-TCS.

De laatste abs-tcs-cbs-versie heeft een 40A dynamo en een veel betere spanningsregeling. Bij stationair al mooi op spanning. De oudere (CBS-TCS), 28A versie is aan de zwakke kant. Pas bij veel toeren (3000+) komt de boel een beetje goed op spanning.

Heb je een 28A versie en loopt de boel stationair dan is er eigenlijk te weinig laadspanning; ergo de boel draait op de accu. Is deze gaar dan is de spanning voor het ABS-systeem te laag en gaat deze raar doen.

Het lijkt me dus niet het ABS-systeem! Of.... de rode connector linksboven de accu in de draadboom die van de dynamo komt, de aansluiting met de spanningsregelaar (zit links van de accu bij de 28A types) en de aansluiting bij de hoofdzekering! (Ook linksonder tov van de accubak).

Allemaal verdacht!

Zijschild losmaken en stekkers losmaken! Nakijken en eventueel schoonmaken en in dun laagje speciaal vet. Is het dit niet dan alsnog de accu vervangen... (of de dynamo/spanningsregelaar... :roll: )

Bij een beetje mazzel kost het je een uurtje poetsen 8)
Laatst gewijzigd door pimpanpet op wo 26/07/06 - 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Pelelaur/

Bericht door Pelelaur/ »

De motor is (volgens het gelijkvormigheidsattest van 11/1993) dus al een oudere versie en heeft ABS en Traction Control. Geen DCBS.

Daarnet brandde het lampje inderdaad tijdens het staionair draaien. Ik heb het gevoel dat de ACCU nog wel goed is gezien de startmotor goed ronddraait maar ik mag mij misschien daar niet op baseren of wel?

Ik zal eens trachten te doen wat je mij zegt en ik laat het dan weten.

Groetjes

Peter

ps : de foutcode 4 was gisteren tijdens zéér traag rijden in eerste versnelling door een winkelstraat.
pimpanpet

Bericht door pimpanpet »

Een goed startende motor is geen garantie voor een goede accu. Tevens is een goede accu geen garantie voor een goed startende motor :roll:

Gezien het feit dat het een 1993 model is zijn de codes nu te verklaren. Nu de oorzaak nog van de te lage accuspanning. Succes

Stekker nummer 1: die met de gele draden!
Afbeelding

Afbeelding
De rest: waarbij de stekker onderaan de spanningsregelaar links van de accu, en verderop links die van de hoofdzekering.
Pelelaur/

Bericht door Pelelaur/ »

Wat een service zeg. Ik ga het zeker uitproberen. Ik laat je het zo snel mogelijk weten. Bedankt!!! :)
Pelelaur/

Bericht door Pelelaur/ »

Heb alle stekkers gereinigd en denk dat ik de eigelijke boosdoener ook heb gevonden. Net na de batterij stond er nog een hoofdschakelaar gemonteerd. Ik had de indruk dat deze niet goed meer doorgaf. Heb hem er nu van tussen gedaan. Resultaat: Geen enkele ABS storing meer gehad sindsdien.

Bedankt voor alle tips!

Peter
panneman
Lid
Lid
Berichten: 2747
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: BM dinges
Motortype: R1250GS ADV
Kleur: TROPHY
Bouwjaar: 2023
Dealer: LUDWIG MOTORS ST NIKLAAS
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Bericht door panneman »

Goed mekaniekerke,proficiat :lol: :lol:
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.

BE A MAN RIDE A PAN !!!

BE A DREAMER RIDE A BEEMER !!!
Plaats reactie