algemene vragen

Algemene vragen, antwoorden bevindingen met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
johanP
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10/10/18 - 19:59
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Sleutel af en toe

algemene vragen

Bericht door johanP »

hallo iedereen , ik heb mijn pan 1300 sinds een paar maand , heb nu ong 94000 k op de teller staan , waar moet ik zoal op gaan letten
qua slijtage problemen rond deze km stand ? , om de hoeveel km doe ik een klein , groot onderhoud , is er een specifieke olie het best ?
Is het normaal dat het schakelen van 1 naar 2 nogal rommelig gaat ? of is de afstand ertussen nogal groot ?
De vorige eigenaar zei dat het batterij verbruik hoog lag , ik heb een nieuwe NITRO gel batt geplaatst en die was volledig plat van 1 week stil te staan , is dit normaal ? i rijd wel dagelijks maar geen lange afstanden , ong 30 km heen en terug woon werk.ja kweet het , nogal veel vragen in één keer zeker ? groetjes
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: algemene vragen

Bericht door CBX »

Gebruik eerst even de zoekfunctie bijvoorbeeld; Schakelmechanisme...………………...dan kun je lezen wat te doen om je schakel probleem op te lossen. (Schoonmaken en smeren)

Bij dagelijks gebruik moet je geen accuproblemen hebben. Koop een Yuasa (origineel) of een MOTORBATT accu, die is net zo goed en de helft goedkoper.

https://www.mlmparts.com/nl/honda/alle- ... raccu.html


Ik begrijp dat je zo'n 10.000km per jaar rijdt dan is het advies eens per jaar Olie en oliefilter verversen bijvoorbeeld Castrol 10W 40 ---3,9 liter.(Nieuwe Honda's 10W-30)
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: algemene vragen

Bericht door Panneke »

Bedankt CBX, ik ben na acht jaar aan een nieuwe batt toe na 94.000 km. Vroeger +-100 km per dag, nu staat hij regelmatig een paar weken stil, wel hangt hij nu continue aan de lader en geen probleem meer, maar geen twee dagen er zonder of hij is plat.
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
johanP
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10/10/18 - 19:59
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: algemene vragen

Bericht door johanP »

Heb eergisteren mijn (op aanraden) mijn nieuwe motorbat batterij geplaatst , maken reclame dat hogere startstroom leveren...
heb toch die indruk niet , 's morgens niet zo vlot en deze avond op het werk met veel moeite rond te krijgen , heb hem thuis direct aan de druppel
gelegd ( zou rechtstreeks uit de doos moeten werken zonder opladen ) , en gaf na 30 sec vol aan ....hmmm , benieuwd naar morgen.
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: algemene vragen

Bericht door CBX »

johanP schreef: do 13/12/18 - 20:16 Heb eergisteren mijn (op aanraden) mijn nieuwe motorbat batterij geplaatst , maken reclame dat hogere startstroom leveren...
heb toch die indruk niet , 's morgens niet zo vlot en deze avond op het werk met veel moeite rond te krijgen , heb hem thuis direct aan de druppel
gelegd ( zou rechtstreeks uit de doos moeten werken zonder opladen ) , en gaf na 30 sec vol aan ....hmmm , benieuwd naar morgen.
Een nacht onder de druppellader leggen alvorens te gaan gebruiken.
Heb je de Motobatt MBTZ 14S??????
Startstroom hiervan is 190 CCA

De Yuasa heeft een iets hogere startstroom n.l. 210 CCA maar is eens zo duur.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mister Vogezen
Lid
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04/10/18 - 08:12
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Mooi rood
Bouwjaar: 2010
Dealer: Dealer Erwin.
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Hemiksem

Re: algemene vragen

Bericht door Mister Vogezen »

Gewoonlijk moet de batterij helemaal opgeladen worden alvorens ze te gebruiken.
Maar na 2 dagen je batterij al leeg is niet normaal ook al is het een nieuwe, een stiekeme verbruiker die je batterij leeg trekt terwijl het contact af staat ?
Word de batterij wel goed opgeladen tijdens het rijden ?
Als het batterijgebruik ongewoon hoog is zal er toch iets niet pluis zijn .
Wat onderhoud betreft kan dit een leidraad zijn , hier staat een onderhoudsschema in.

https://www.st1100-1300.eu/bijlagen/Hon ... ual-03.pdf

Natuurlijk zijn er altijd zaken waarin jezelf ook initiatief moet nemen zoals het smeren van je schakelmechanisme.
Dat zit niet echt in het onderhoud zoals olie verversen of zo maar merk je pas als het stroef gaat.
Motorrijden en al wat er rond hangt van onderhoud is best wel wat werk en vraagt dikwijls een discipline om aan iets te beginnen en er kruipt wel tijd in als je het op een degelijke manier aanpakt.
Genoeg voorbeelden van motoren die onderhoud te kort komen als je forums leest en uiteindelijk help je stilletjes je motorfiets om zeep en lopen de kosten zoveel malen op om dan iets te herstellen , te vervangen.
Ik heb mijn Pan gekocht met ongeveer 43000 km op de teller en hij is van 2010.
Dit heb ik ondertussen allemaal al uitgevoerd.

46000
Cardanolie , meenemer gesmeerd , raammechanisme gesmeerd.

46700
Nieuwe achterband

5 / 2017
Hyperpro vering voor en achter - vorkolie

49000 - 23 / 5 / 2017
Koppelingvloeistof vervangen

50000 - 5 / 2017
Motorolie + filter

54700 - 22 / 6 / 2017
Nieuwe voorband

59000
Iridium bougies

59030 - 28 / 7 / 2017
Nieuwe remblokken achter

60254
Motorolie , filter

60817
Nieuwe achterband , meenemer gesmeerd

65077 - 28 / 9 / 2017
K& N luchtfilter

66814 - 1 / 2018 winterstop ,
nieuwe motorolie , olie filter , remvloeistof , reinigen remklauwen , meenemer gesmeerd , ruitmechanisme gesmeerd , stekkers invetten , led lampen vooraan , radiator herspoten , nieuw koelvloeistof , thermostaat vervangen , carbtune , vervangen carbtune slangen , elektrisch gedeelte vlotter gereinigd .
Benzinefilter vervangen , cardanolie ververst.

70076 - 08 / 05 / 2018
nieuwe voor en achterband Bridgestone + anti lek ride on , meenemer gesmeerd , nazicht remblokken en zuigertjes gepoetst en ingevet.

71791 14 / 05 / 2018.
Nieuwe remblokken achteraan.

75500 23 / 06 / 2018
Nieuwe koppeling vloeistof.

75595 03 / 07 / 2018
Klepspeling nagekeken.
Bougies nagekeken.
Nieuwe batterij

76100 11 / 07 / 2018
Kroonolie + oliefilter.

76116 13 / 07 / 2018
meenemer gesmeerd , rubberen blokken achterwiel vervangen.

82627 13 / 09 / 2018.
Nieuwe achterband , Antilek.


85157 28 / 09 / 2018
Antilek.
Nieuwe voorband

86000 13 / 10 / 2018
Reinigen K & N luchtfilter.

87000 km 21 / 10 / 2018
Nieuwe olie + filter , winterstop.

Nog uit te voeren ,
nazicht hazard switch , schakelpedaal gepiep
Vervangen koppeling & remvloeistof.
Vervangen voorste remblokken.
Vervangen van de vorkolie.
91000 km vervangen koelvloeistof.

Dit geeft een indruk hoe ik het onderhoud aanpak van mijn fiets.
ST 1300 ,
frame , verbrandingsmotor , wielen , remmen , stuur & zadel.
En naft , anders geraak je nergens.


Grtjs .
Erwin
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: algemene vragen

Bericht door CBX »

Voor het onderhoud:

Even erop klikken.

Afbeelding
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
johanP
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10/10/18 - 19:59
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: algemene vragen

Bericht door johanP »

ik heb de boel ondertussen eens verder zijn gang laten doen , batt aan de druppel gelegd , en die gaf na één minuut al vol aan , maar het starten bleef toch wat haperig , heb de gegevens nagezien van de nieuwe motorbatt en het blijkt een MBTX9U te zijn , dit is de voorgeschreven batt voor de pan 1300 volgens MLM (een andere motorbatt hebben ze niet) , zou de vervanger voor de YUASA YTZ14S zijn maar de 9U heeft maar 160CCA tov de 190CCA van de YUASA , dat klopt dan toch niet.
Met de kerstdagen heeft de motor 5 dagen stil gestaan in de garage en hij starte NIET meer , wat verbruik betreft , dat heb ik al gemeten met contact af en blijkt slechts 36 mA te zijn ( toch niet veel denk ik zo ) voor de boordcomputer veronderstel ik.
Ik ga eerst MLM eens aanschrijven om verhaal te krijgen ivm de batt .
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: algemene vragen

Bericht door CBX »

johanP schreef: za 29/12/18 - 09:34 ik heb de boel ondertussen eens verder zijn gang laten doen , batt aan de druppel gelegd , en die gaf na één minuut al vol aan , maar het starten bleef toch wat haperig , heb de gegevens nagezien van de nieuwe motorbatt en het blijkt een MBTX9U te zijn , dit is de voorgeschreven batt voor de pan 1300 volgens MLM (een andere motorbatt hebben ze niet) , zou de vervanger voor de YUASA YTZ14S zijn maar de 9U heeft maar 160CCA tov de 190CCA van de YUASA , dat klopt dan toch niet.
Met de kerstdagen heeft de motor 5 dagen stil gestaan in de garage en hij starte NIET meer , wat verbruik betreft , dat heb ik al gemeten met contact af en blijkt slechts 36 mA te zijn ( toch niet veel denk ik zo ) voor de boordcomputer veronderstel ik.
Ik ga eerst MLM eens aanschrijven om verhaal te krijgen ivm de batt .
Zoals ik eerder aangaf moet je de Motbatt MBTZ 14S hebben, die heeft dezelfde afmetingen dan de MBTX9U ( 151-87-110) maar heeft meer capaciteit.

Zie de site:
http://www.motobatt.com/index.php?route ... ch=mbtz14s
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mister Vogezen
Lid
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04/10/18 - 08:12
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Mooi rood
Bouwjaar: 2010
Dealer: Dealer Erwin.
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Hemiksem

Re: algemene vragen

Bericht door Mister Vogezen »

In mijn motorfiets zit deze Johan ,
https://www.rad.eu/nl/c/p/31846-nitro-g ... ash=dvkqmq
Als de lader al vol aangeeft na 1 min is er toch iets niet juist .
Een goede werkende batterij moet een motorfiets na 5 dagen probleemloos kunnen starten , dit zou zelfs na 2 weken zonder problemen moeten gaan.
Word je batterij wel goed opgeladen tijdens het rijden ?
Dit is een interessant topic ,
https://www.motor-forum.nl/threads/how- ... ren.35705/
Wat je ook kan doen als je er niet uitgeraakt is een account aanmaken op het https://st1100-1300.eu/
forum en daar je probleem uit de doeken doen.
Daar zit veel kennis en weten misschien wel wat het probleem is.
Succes.
ST 1300 ,
frame , verbrandingsmotor , wielen , remmen , stuur & zadel.
En naft , anders geraak je nergens.


Grtjs .
Erwin
Gebruikersavatar
guyke
Lid
Lid
Berichten: 1825
Lid geworden op: za 08/09/07 - 16:03
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: doe veel zelf met hulp van ...
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Heindonk

Re: algemene vragen

Bericht door guyke »

Goei tip, heb foto erbij gezet.

Afbeelding
"Driverke" je zal steeds in gedachten met ons samen rijden.
Guyke & Christel
M-AAR 756 :greetings-wavingyellow:
Polleke
Lid
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11/09/05 - 16:43
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2008
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: algemene vragen

Bericht door Polleke »

johanP schreef: za 29/12/18 - 09:34
Met de kerstdagen heeft de motor 5 dagen stil gestaan in de garage en hij starte NIET meer , wat verbruik betreft , dat heb ik al gemeten met contact af en blijkt slechts 36 mA te zijn ( toch niet veel denk ik zo ) voor de boordcomputer veronderstel ik.
.
je mag niet boven de 10mA zitten,dat is te veel voor de accu.En hoe heb je dat gemeten?

Sluit de multimeter aan tussen de massakabel en de minpool van de accu(dus accukabel losmaken)
Stel de multimeter in op Ampere meten met een meet bereik van 10A
Is de gemeten stroom duidelijk minder dan 0.3 A,zet dan de meetpen over op de aansluitbus van 300mA
is de gemeten stroom minder dan 10mA,dan is deze kleine 'ruststroom' niet de oorzaak van de lege accu
is de gemeten stroom meer dan 10mA,ga dan stuk voor stuk de stekkers losmaken of zekeringen uitnemen
wanneer na het losmaken van een bepaalde stekker/zekering de stroom praktisch 0mA is dan zit de lekstroom na deze stekker verbinding.

Boos doeners kunnen ook zijn Alarm installatie
GPS aansluiting rechtstreeks op accu(met kabel waar de omvormer in zit dus bij de nieuwere toestellen)

Mijn st 1300 en st 1100 staan twee maanden stil ,en starten altijd,heb geen druppellader,mijn BMW gs doet dat ook en mijn Goldwing ook
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
johanP
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10/10/18 - 19:59
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: algemene vragen

Bericht door johanP »

bedankt Polleke voor de info , heb uw meetmethode gebruikt en kwam uit of 43 mA verbruik , omdat de vorige eigenaar al het probleem
ook had heb ik al zijn knutselwerk (gps voeding en voeding voor gsm -lader ) verwijdert , daarna alle zekeringen getrokken ....geen oplossing.
Toen viel mijn oog op mijn eigen knutselwerk ( geluids installatie) die blijkbaar als ze afstaat , niet echt afstaat ?
Het verbruik is nu 0.7 mA , VEEL BETER en euvel opgelost .
Plaats reactie