Pagina 1 van 3

Alternator stuk

Geplaatst: za 15/08/15 - 11:03
door Maneblusserke
Alternator heeft het 's avonds laat in Limoges laten afweten de eerste dag van mijn 13 daagse vakantie naar Portugal.
Pan is 4,5 jaar oud en heeft 87000 km gereden. Volgens Honda garage in Limoges hebben ze dat nog nooit voorgehad. Nieuwe alternator zou daar 1800€ kosten zonder werkuren.
Ik ben dan de dag erna met de trein teruggekeerd naar huis.
Ik laat nu moto overbrengen naar België via Ethias assistance.
Zijn er nog mensen die dat voorgehad hebben?

Re: Alternator stuk

Geplaatst: za 15/08/15 - 13:21
door BUFFEL
Pfff, dat is echt wel balen.... :cry:
De eerste dag van een mooie trip waar je lang naar hebt uitgekeken.

Hopelijk minder kostten dan voorspeld !

Re: Alternator stuk

Geplaatst: za 15/08/15 - 15:01
door CBX
Slechts één keer meegemaakt, begint meestal met een rammel van een lagertje.

Zie hier

Re: Alternator stuk

Geplaatst: ma 17/08/15 - 19:25
door jossepan5
Bij mijn ST 1300 aankoop 2012 (splinternieuw) bleek de alternator al na 230 km stuk te zijn :snakeman: , ja ge leest het goed na 230 km, natuurlijk onder garantie vervangen maar ge ziet het kan vroeg of laat toch altijd wel eens gebeuren :? naar mijn weten zijn er nog verschillende gevallen met alternator pech geweest/gekend bij Honda.
jossepan 5(6)

Re: Alternator stuk

Geplaatst: wo 19/08/15 - 18:47
door Filemon
Staat hier nog ergens , van mij het bericht dat de mijne naar de vaantjes was .

Bleek de anker stuk was geloof dat ik rond de 1000 € betaald heb voor herstel , met 2j garantie .

Re: Alternator stuk

Geplaatst: vr 21/08/15 - 11:32
door Pat ST1300
Bekijk deze link , het is een pak goedkoper Pan European 1300 Alternator Exchange


Price: £380.00 :idea:

http://www.bbbikeshop.co.uk/index.html



http://www.bbbikeshop.co.uk/cgi-bin/sh0 ... %23a76#a76

Re: Alternator stuk

Geplaatst: zo 23/08/15 - 19:41
door Maneblusserke
Thanks voor de info.
Tja, ik heb al direct na thuiskomst ( 13juli ) bij Honda Active pits te Mechelen al een andere besteld.
Mijn moto word daar afgezet dinsdag 25 juli.
Nu maar hopen , dat ook die alternator al aanwezeg is....
Ik hou jullie op de hoogte van het totale prijskaartje.

Re: Alternator stuk

Geplaatst: wo 26/08/15 - 15:06
door cram
volgens garage hadden ze nog nooit een vervangen ! raar want ze gaan wel degelijk stuk !
josse zijn was direct stuk , ik heb er ook 3 vervangen waaronder die van rene ( gadgets4bikes )
veel werk
-luchtfilterhuis
-injectoren
-radiator
en een speciale sleutel maken voor de onderste schroef altenator .
er zijn ook al genoeg 2 de hands altenators te koop in nederland voor een 300 €

Alternator stuk.... epiloog?

Geplaatst: di 01/09/15 - 14:30
door Maneblusserke
Op 28 aug. is de moto hersteld Kostprijs 1907 €.
Ik had wel gevraagd om die slechte alternator mee naar huis te nemen.
Toen ik daar de doos opende, zag ik dat deze helemaal gedemonteerd was, gelijkrichter er af, losse bouten koolstofborstels eraf.... Schandalig.
De uitleg van die telefonist/ meestergast? was: "dat men wou zien hoe dat in elkaar stak". Dan had men dit op zijn minst ook terug in elkaar kunnen steken...

Re: Alternator stuk

Geplaatst: di 01/09/15 - 16:12
door BUFFEL
Op 28 aug. is de moto hersteld Kostprijs 1907 €.
:shock: #-o

Re: Alternator stuk

Geplaatst: di 08/09/15 - 22:17
door C110
Amai spijtig dat je zoveel betaald hebt en dat ook voor een moto met zoveel km al.
Als het de mijne had geweest dan koos ik toch voor een 2dehands van 300 euro

Re: Alternator stuk

Geplaatst: do 10/09/15 - 21:06
door GertHerzele
De moraal van het verhaal is: eerst prijs vragen vooraleer je de werken laat uitvoeren.

Re: Alternator stuk

Geplaatst: zo 13/09/15 - 09:54
door Maneblusserke
Wat me ergerde, was het lakse gedrag van die telefonist. Eerst wou men er maar 14 dagen later aan beginnen, niettegenstaande de afspraak was om er daags, na aflevering deze te herstellen. In zijn boek stond echter niets vermeld voor herstelling op die datum.....
Toen ik de opmerking maakte, of men dat ook zou doen bij een motard in doorrit, bevestigde die dat eerst. Ik ben de winkel buiten gegaan met de melding:" Nu weet ik genoeg".
Twee dagen later kreeg ik een telefoon, dat de moto gemaakt was......
Maar zeker dat demonteren van de verwijderde alternator om zogezegd effe te kijken hoe dat in elkaar zit, en met een geniepig lachje in onderdelen zo afgeven, is er dik over.
Zo van, je wil hem meenemen, ok, steek hem dan maar thuis ineen......
Mij zien ze daar niet meer, tenzij die telefonist vervangen wordt.

Re: Alternator stuk.... epiloog?

Geplaatst: zo 13/09/15 - 15:52
door goofy
Maneblusserke schreef:Op 28 aug. is de moto hersteld Kostprijs 1907 €.
Ik had wel gevraagd om die slechte alternator mee naar huis te nemen.
Toen ik daar de doos opende, zag ik dat deze helemaal gedemonteerd was, gelijkrichter er af, losse bouten koolstofborstels eraf.... Schandalig.
De uitleg van die telefonist/ meestergast? was: "dat men wou zien hoe dat in elkaar stak". Dan had men dit op zijn minst ook terug in elkaar kunnen steken...
amai dat is er over,je kan er vinden nieuw op internet voor minder dan helft van de prijs

Re: Alternator stuk

Geplaatst: ma 14/09/15 - 18:38
door Filemon
Geript heet dat :HAM: !! Mijne laten reviseren bij Honda dealer , met 2 garantie , ben nog eens gaan zien naar de factuur 1079 €
Vervangen onderdelen ;

Anker

Lagers
Magneten
In en uitbouwen van het onderdeel .

regulator was in in orde .

Bobijn uitgemeten en nog goed

Re: Alternator stuk

Geplaatst: wo 04/03/20 - 16:46
door Graciella
Kom hier even op topic terug.
Jaren geleden alternator stuk,iemand die op het toen nog bestaande Nederlands forum zat heeft deze hersteld voor 500€.Nu gisteren opnieuw,motor valt stil,start onmiddelijk met startkabels dus denk accu kapot.Nieuwe er in motor start maar na 20km.zelfde probleem dus accu laad niet bij.Iemand hier ervaring mee hoe ik best uitmeet om zeker te zijn dat het de alternator is en is het te doen deze zelf te vervangen,motor is van 2004 en ging deze zomer toch weg dus liefst geen hoge kosten meer.

Re: Alternator stuk

Geplaatst: wo 04/03/20 - 17:18
door CBX
Graciella schreef: wo 04/03/20 - 16:46 Kom hier even op topic terug.
Jaren geleden alternator stuk,iemand die op het toen nog bestaande Nederlands forum zat heeft deze hersteld voor 500€.Nu gisteren opnieuw,motor valt stil,start onmiddelijk met startkabels dus denk accu kapot.Nieuwe er in motor start maar na 20km.zelfde probleem dus accu laad niet bij.Iemand hier ervaring mee hoe ik best uitmeet om zeker te zijn dat het de alternator is en is het te doen deze zelf te vervangen,motor is van 2004 en ging deze zomer toch weg dus liefst geen hoge kosten meer.
Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.

Re: Alternator stuk

Geplaatst: do 05/03/20 - 08:46
door guyke
Heb ook even rond gekeken :roll:
https://www.motorparts-online.com/nl/ho ... all/dynamo
zeker eerst laten testen voor inbouw.

Heb mijne tweedehands weer véééééél te goedkoop verkocht zie ik. (ben veel te goed voor deze wereld) :lol: :D :lol:

Re: Alternator stuk

Geplaatst: do 05/03/20 - 09:16
door CBX
(ben veel te goed voor deze wereld) :lol: :D :lol:
"God zal u lonen". :mrgreen:

Re: Alternator stuk

Geplaatst: do 05/03/20 - 16:31
door Graciella

Je kunt e.e.a. als volgt controleren:
-meet met een multimeter de spanning van de accu, moet normaal gesproken tussen de 12V en 13,8V liggen. (tussen 2,0 en 2,3V per cel). zit je daar onder dan eerst opladen.
-Als de accu geladen is dan de multimeter tussen + en - en een startpoging doen, de bronspanning van de accu moet boven de 9V blijven (bij een bronspanning lager dan 9V heb je geen vonk meer.)
-Als de motor aanspringt moet je de spanning direct zien oplopen tot boven de 13V en als je gas geeft moet hij oplopen tot tussen de 13,8 en 14,1V.
Zo niet, is er een storing in het laadcircuit (dynamo, gelijkrichter, stekkers/kabels etc.).
Als de spanning oploopt tijdens het laden tot boven de 14,8V heb je ook een probleem, je komt dan boven de dampspanning van de accu en de cellen zullen beginnen te koken, accu gaat dan ook versneld om zeep.
Al dank voor je reactie,heb volgende gedaan,
Nieuwe accu geplaatst,geeft 13v.
Kontakt op,nog 11.95 volt
starten spanning blijft 11,9 v.
Bij draaiende motor ruit omhoog en omlaag zakt spanning beetje tot 11.7.
Er is dus wel degelijk wat mis met laadsysteem,ga maar al beginnen met demonteren van kuipdelen.
p.s. er zit toch niet ergens een zekering tussen? diegene welke in batterijcompartiment zitten zijn allen ok.