zout rijders

Algemene vragen, antwoorden bevindingen met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LittleRabbit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 22/02/09 - 18:49
Motormerk: Honda
Motortype: R1200GS
Kleur: Wit
Bouwjaar: 2015
Dealer: A.V.R.acing
Technische Bagage: Leek
Locatie: Gent

Re: zout rijders

Bericht door LittleRabbit »

Als ik die van Boer bekijk dan zie ik eigenlijk maar weinig/geen "slijtsporen" die te wijten zijn aan zout.

Wat je natuurlijk niet moet doen is zoals ik met de CBF vorig jaar, laatste ritje in't zout... dan paar weken niet meer gereden zodat alles goed kon inwerken... :shock: maar dan nog... mits de juiste reinigingsproducten, een goede tandenborstel en veel courage zijn ook daar zo goed als alle sporen weg :wink:
Behalve mijn uitlaatbochten onderaan de motor natuurlijk maja... die zitten daar ook zo open en blood, bij de Pan zitten die toch een beetje ingepakt.
"As soon as you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: zout rijders

Bericht door Chriske »

Tja, ik rij ook heel de winter door, met m'n vorige motor heb ik dit 5 jaar gedaan en stilaan is mijn chroomen achtervering beginnen te oxideren, voor de rest niets noemenswaardig.

Wat de Pan betreft zal ik zeker moeten afwachten hé, rijden moet ik er toch mee, het polyester koetswerk en lak is bestand tegen het strooizout, de gevoeligste plek bij de Pan, denk ik, ligt volgens mij onder de radiator, waar je ventilator zit, best direkt afspuiten, alsook de uitlaten.

Wel een goede tip :idea: , wrijf in de winter de velgen (die hebben het hard te verduren) van je motor in met een flink laagje vet, dit belet alvast het aanvreten van je velgen, na de winter met 't voddeke erover en ze zijn terug als nieuw :wink:

Chriske 0-0
Nightwing
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: di 24/05/05 - 23:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Technische Bagage: Leek
Locatie: OLV Waver

Re: zout rijders

Bericht door Nightwing »

Zonder mijn reputatie al teveel eer te willen aandoen, dat afspoelen/afspuiten allemaal goed en wel maar dat kan je toch niet doen als 't buiten vriest? Ga je de ochtend erop als je buitenrijdt gegarandeerd op je gezicht op een mooie ijsplek van 't kuiswater...
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: zout rijders

Bericht door Chriske »

Nightwing schreef:Zonder mijn reputatie al teveel eer te willen aandoen,
Sorry ben effe ni mee... is er iets mis met je reputatie 'Nightwing' :roll: weten anderen hier meer dan ik, (ben nog een 'beetje maar' nieuw), een nadere toelichting zou welkom zijn misschien :mrgreen:
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: zout rijders

Bericht door Chriske »

Nightwing schreef: dat afspoelen/afspuiten allemaal goed en wel maar dat kan je toch niet doen als 't buiten vriest? Ga je de ochtend erop als je buitenrijdt gegarandeerd op je gezicht op een mooie ijsplek van 't kuiswater...
Ja, begrijp ik, maar dat duurt maar even, ik deed dat vroeger op de kiezelsteentjes, "naast" m'n garage en dan binnen met z'n gat tegen de chauffage :wink:
Blackpan
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 30/09/07 - 06:24
Motormerk: Honda
Motortype: st 1100
Kleur: zwart
Bouwjaar: 1996
Technische Bagage: Leek
Locatie: Houthalen

Re: zout rijders

Bericht door Blackpan »

Inspuiten met tectyl,verwijderen na de winter kan met petroleum.
Bekijk volgende test eens
TEST
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: zout rijders

Bericht door BUFFEL »

Sorry ben effe ni mee... is er iets mis met je reputatie 'Nightwing'
Mmmmmm, laat het ons zo zeggen, Nightwing zijn reputatie ivm met poetsen is niet zo super :roll: :lol: :wink:
Tijdens het panpoetsdagje in het voorjaar waren er veel die dachten dat hun panneke in aanmerking ging komen omdat hij het vuilst was...... tot Nightwing verscheen, dat was buiten categorie #-o
Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 gslc r1200 rt
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: zout rijders

Bericht door Melis Luc »

Ik rij nu met die van mij al de 6é winter door, eigenlijk nog niets te zien van dat zout,maar wat wel zeer gevoelig is voor het zout zijn de onderste vork poten ,die schilferen vlug af van het zout. aan mijn velgen is ook nog niets te zien ,die zijn immers voorzien van een goede verflaag ,wat je van de vorkpoten niet kan zeggen !!I k heb bij gelegenheid de vorkpoten eens meegenomen naar mijn werk , en heb ze daar ook voorzien van een goede laag verf ,nu geen probleem meer !!!
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: zout rijders

Bericht door BUFFEL »

k heb bij gelegenheid de vorkpoten eens meegenomen naar mijn werk , en heb ze daar ook voorzien van een goede laag verf ,nu geen probleem meer !!!
Het is te laat nu om die van mij eens mee te geven zeker Luc :wink: :D
Melis Luc
Lid
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: za 30/09/06 - 21:43
Motormerk: BMW
Motortype: R 1200 gslc r1200 rt
Kleur: Vlam blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: BMW Lievens mechanics Zottegem
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ninove Outer

Re: zout rijders

Bericht door Melis Luc »

BUFFEL schreef:
k heb bij gelegenheid de vorkpoten eens meegenomen naar mijn werk , en heb ze daar ook voorzien van een goede laag verf ,nu geen probleem meer !!!
Het is te laat nu om die van mij eens mee te geven zeker Luc :wink: :D
Ik moet wel nog een jaar gaan werken é buffel ,ik ben nog niet afgeschreven !! :lol: :lol: :?
krisje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26/12/08 - 07:43
Motormerk: Honda
Motortype: Pan
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2009
Dealer: Onderhoud : Ikke zelf
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Antwerpen

Re: zout rijders

Bericht door krisje »

Ik rij ook alle winters door , en mijn cardan heb ik al eens moeten herspuiten, de verf bladerde gewoon af.
Ik heb een spuitbus velgenverf zilver gekocht, met een bus vernis en sindsdien geen enkel probleem meer.
De vorkbenen vooraan zijn zeer kwetsbaar door het zout ..... die moet ik ook nog eens spuiten ......
Ik ga s winters slecht alle drie-vier weken in de carwash box de moto proper spuiten en waxen....
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: zout rijders

Bericht door Chriske »

Blackpan schreef:Inspuiten met tectyl,verwijderen na de winter kan met petroleum.
Bekijk volgende test eens
TEST
Ok, maar mag dit ook op de uitlaten 'Blackpan' ? Is dit hittebestendig zonder schade te berokkenen aan het chroom ? :roll:
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: zout rijders

Bericht door BUFFEL »

Ik moet wel nog een jaar gaan werken é buffel ,ik ben nog niet afgeschreven !!
Hey Luc, ik wou u zeker niet afschrijven, ge zijt in de fleur van uw leven.
Ik dacht alleen dat gij op brugpensioen was, maar dan zal ik u verwarren met iemand anders denk ik :oops:

Ge moet het zo bekijken, ge zijt 20 jaar en hebt 35 jaar ervaring :wink:
Gert1967
Lid
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 07/11/11 - 23:12
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2003
Dealer: Honda Centrum Vanrusselt
Technische Bagage: Leek
Locatie: Hasselt

Re: zout rijders

Bericht door Gert1967 »

Ik heb er wel eens gehoord die de hele boel invreven met siliconenolie. Zelf ben ik met mijn vorige motor ook altijd een doorrijder geweest en heb eigenlijk van het zout nooit iets ondervonden. Mijn velgen waren wel wat beschadigd maar ik denk dat dat van steenslag was.
Me panneke heb ik nog maar net en dus nog geen ervaring mee.

groetjes,
Gert
Groetjes,
Gert


Hoffelijkheid: "Geef hun een linker handje of een rechter voetje als dankbetuiging"
leo41
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: za 18/07/09 - 15:07
Motormerk: bmw
Motortype: R1200RTlc
Kleur: licht blauw
Bouwjaar: 2014
Dealer: winge-motors
Technische Bagage: Leek
Locatie: betekom belgie

Re: zout rijders

Bericht door leo41 »

In de winter overvloedig koud water gebruiken om éérst de zout laag af te spoelen bij gebruik van warm water vreet dat zout nog veel agresiever. :sante
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1963
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: zout rijders

Bericht door Panneke »

De eerste drie Pan's woon- werkverkeer met +- 100.000km in de winter doorreden, deze kon je nog in de etalage zetten, zelfs mijne vierde Pan staat nu in de etalage te blinken bij de dealer tot hij in januari wordt opgehaald door zijn nieuwe eigenaar.
s'Avond bij thuiskomst met de hogedrukreiniger afspuiten, dan wassen en nogmaals afspoelen en dat doe je iedere avond.
En ja, je bent een poosje stil in de koude, maar dat moet je ervoor over hebben om na vijf jaar nog een blinkende Pan te kunnen verkopen.
En als de oprit bevriest er bestaat nog zoiets als zout. :mrgreen:
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
MathyV
Lid
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17/02/10 - 17:37
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Zilvergrijs
Bouwjaar: 2004
Dealer: Honda Centrum Vanrusselt
Technische Bagage: Leek
Locatie: Zolder

Re: zout rijders

Bericht door MathyV »

Ik heb totnogtoe voorgehad wat al dan niet gerelateerd kan zijn aan het zout:

* voorruitmechaniek afgesleten door verduurd vet (veelvoorkomend probleem bij winterrijders blijkbaar) : op te lossen door voor/na de winter het vet te verversen
* hangbeugels uitlaten doorgeroest/-brand : geen idee of het zout hiertoe bijgedragen heeft
* barrage van de voorvork stuk waardoor alle olie eruit liep : dit is deze zomer gebeurd, dus weet niet of het aan zout lag of gewoon aan een van de vele puttekes in de E313
Plaats reactie