Problemen met achterrem !!!

Algemene vragen, antwoorden bevindingen met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
jossepan5
Lid
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 26/12/07 - 14:03
Motormerk: Yamaha
Motortype: FJR 1300
Kleur: Met.Grey
Bouwjaar: 2016
Dealer: VF Motoren
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: 3620 Lanaken

Problemen met achterrem !!!

Bericht door jossepan5 »

Wil iedereen die problemen heeft of gehad heeft met de achterrem van zijn/haar ST 1300 mij een berichtje sturen met vermelding van het motorbouwjaar en in een korte omschrijving uitleggen hoe zij het remprobleem ervaren hebben. (geluid/extra slijtage/blauw schijf of andere ......)
Ik vraag dit naar aanleiding van het bericht geplaatst door Brommertje , zelf had ik dit probleem al 2 jaar en 8 maanden (bouwjaar 2008) en nu pas ??? heeft mijn dealer (na veel zagen en veel geld) de oorzaak gevonden.
Ik kan alvast zeggen het was niet het plunjertje op de linkervoorpoot verdere uitleg volgt , eerst afwachten hoe er gereageerd gaat worden .
Gelieve degenen die GEEN remproblemen hebben dan ook niet te reageren.

jossepan5
Brommerke
Lid
Lid
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 17/06/07 - 21:08
Motormerk: YAMAHA
Motortype: FJR 1300 AE
Kleur: Matt Silver
Bouwjaar: 2016
Dealer: Lichtervelde
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: BRUGGE

Re: Problemen met achterrem !!!

Bericht door Brommerke »

:arrow: hier terinfo topic REMPROBLEEM OP ST1300 Brommerke
:arrow:viewtopic.php?f=15&t=5290&p=78566&hilit=rem#p78441
Neem je eigen tempo - je kunt niet alles tegelijk .
marcel
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17/03/08 - 19:58
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: archilles black
Bouwjaar: 2008
Dealer: idealmotor
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Essen

Re: Problemen met achterrem !!!

Bericht door marcel »

Ik heb jossepan5 al een persoonlijk bericht gestuurd in de hoop er bij Honda iets kan verkregen worden naar de dealers toe om onze achterrem na te laten kijken.
Hopelijk zijn er nog andere forumleden die dit ook willen doen als ze de zelfde problemen ervaren.
Marcel.
Julien
Lid
Lid
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 11/03/05 - 19:41
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2004
Technische Bagage: Leek

Re: Problemen met achterrem !!!

Bericht door Julien »

Beste panvrienden,

Gisteren onderstaande ontvangen van Jossepan5 waarin hij het relaas doet van de uiteindelijke afwikkeling rond de problemen met zijn achterrem.

(citaat)
Hoi collega Pan rijders ,

Op 23/09/2010 heb ik een oproep gedaan met het verzoek dat iedereen die problemen met de achterrem van zijn Pan 1300 had mij een berichtje zou sturen en dit naar aanleiding van het verhaal van Brommertje .

Buiten mezelf , Brommertje en Marcel heb ik tot vandaag geen enkel bericht aangaande dit onderwerp ontvangen alhoewel er toch regelmatig op het forum iets te lezen valt over (achter) remproblemen.

Kortom bij mij is na lang aandringen het probleem (blijven hangen/slepen) v/d achterrem gevonden (natuurlijk uit garantie) nadat ik uiteindelijk het geluid waarover ik het steeds had tijdens een remtest in aanwezigheid van mijn dealer heb laten horen konden zij niet anders meer dan toegeven dat er iets fout was met deze achterrem

Ze hebben verschillende mogelijke oorzaken onderzocht spoelen van de leidingen (zie verhaal Brommertje) demonteren en opmeten van de plunjer op de linkervoorpoot tot uiteindelijk het verwisselen van de achterrem klauw door een deze van een ongeval motor en het probleem was plots opgelost .

Na veel zoeken en meten bleek dat een remzuigertje in de achterrem klauw de maximum toegestane tolerantie had en de boring waarin deze (rem) zuiger beweegt de minimum tolerantie bezat wat als gevolg had dat tijdens het rijden en opwarmen (van olie/klauw/remzuigertje) het hele zaakje bleef hangen (geluid /extra slijtage blokken). Kortom simpel gezegd “ boring te klein , zuigertje te groot.

Dit was bij normaal dagelijks gebruik (woon/werk ritten)al storend maar tijdens snelle ritten onder zware belasting(vakantie/bergen) komt er zoveel hitte vrij dat die remzuiger niet meer vrijkomt en uiteindelijk de zaak stil komt te staan met een vastgelopen achterrem.

Om het verhaal af te sluiten er is een nieuwe achter remklauw (garantie Honda) gemonteerd en ikke heb mogen opdraaien voor het werk (+ 600 €) maar nu werkt het weer zoals het altijd al had moeten werken perfect.

Hopelijk kan ik door dit verhaal te plaatsen andere Pan bezitters tijd/ ergernis en veel geld besparen indien zij gelijkaardige problemen hebben .



Groeten van een (terug) tevreden motorrijder die nu toch zijn 5 de Pan verkoopt (heeft niets met het voorgaande te maken) maar wegens besmetting met het Gold Wing virus.

Jossepan5
(einde citaat)
Vriendelijke motorgroeten 0-0
Brommerke
Lid
Lid
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 17/06/07 - 21:08
Motormerk: YAMAHA
Motortype: FJR 1300 AE
Kleur: Matt Silver
Bouwjaar: 2016
Dealer: Lichtervelde
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: BRUGGE

Re: Problemen met achterrem !!!

Bericht door Brommerke »

Yes Yes :wink:

Blijkbaar geef Honda toe dat ze nu wel degelijk een probleem hebben met de achterrem model 2008 en 2009 !!

Eindelijk , nu met deze brief van Honda zal ik de nodige stappen ondernemen ivm met de kosten die ik gemaakt heb in het Buitenland en bij mijn dealer .

Dus ik ben in blijde verwachting , :)

Volgende week zal ik een @ naar Honda doen , met alle vorige @ mails ivm met problemen achterrem , ben eens benieuwd

Weet ook als je iets verstuurd dat ze binnen x aantal weken een antwoord zullen geven .

Ben eens benieuwd wat ze nu zullen doen !!!

Wordt vervolgd .
Neem je eigen tempo - je kunt niet alles tegelijk .
Plaats reactie