Remprobleem achteraan

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
krisje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26/12/08 - 07:43
Motormerk: Honda
Motortype: Pan
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2009
Dealer: Onderhoud : Ikke zelf
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Antwerpen

Remprobleem achteraan

Bericht door krisje »

Vandaag nieuwe blokken gestoken achteraan en wat blijkt ..... de voorrem werkt niet achteraan .
Wat heb ik vastgesteld : met de voetrem schuift de middelste cilinder vlotjes uit . De andere twee doen niks.
Met de voorste rem worden de twee buitenste bediend, ze schuiven uit, maar ze zetten geen druk op de blokken. Maw als ik de moto op de middenbok zet en in eerste schakel, werkt de rempedaal goed, maar bij het bedienen van de voorrem, blijft het wiel draaien. De cilinders staan met gedrieën tegen het remblokje.
Heeft iemand een idee ??? Ik ga nu de hydraulische schema's zoeken en proberen te vinden waar de fout kan zitten ....
Gebruikersavatar
Raf
Lid
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 12/10/05 - 19:53
Motormerk: Yamaha
Motortype: ST1200ZE
Kleur: wit
Bouwjaar: 2014
Dealer: Motos Maes Menen
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Klerken

Re: Remprobleem achteraan

Bericht door Raf »

De achterrem wordt niet rechtstreeks meebediend door de remhandel op het stuur
maar door het kleine cilinder aan de linker remklauw van het voorwiel
als dit indrukt wordt remt het achtewiel,

eens proberen,door aan de linker remklauw dat cilindertje in te duwen, (naar voor trekken)
3de zondag van september
Motortoertocht Oostkerke-Diksmuide
2 ritten op GPX, 180 en 280 in Noord-Frankrijk
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Remprobleem achteraan

Bericht door CBX »

Is standaard Honda ST1300 heeft een dual-combined ABS systeem.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
krisje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26/12/08 - 07:43
Motormerk: Honda
Motortype: Pan
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2009
Dealer: Onderhoud : Ikke zelf
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Antwerpen

Re: Remprobleem achteraan

Bericht door krisje »

Ik probeer dat even in het weekend, misschien zit dat extra cilinderke vast ....
Thanks voor de reactie.
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: Remprobleem achteraan

Bericht door jossie »

Ter info:
Inderdaad, enkel bij het rijden wordt de achterremklauw ook bediend doordat je de voorrem bediend.
ttz: door het inknijpen van de voorrem onder het rijden gaat de linkerrem voorrem klauw, die scharnierend is opgesteld en wil 'meedraaien' met de schijf, een zuiger(tje) bedienen aan die linker voorremklauw. Deze zuiger heeft een gelijkaardige werking als de voetrem, en gaat dus op dat moment, de achterste remklauw activeren. Maar dus enkel in rijdende toestand.
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: Remprobleem achteraan

Bericht door jossie »

Kris, ik heb je relaas nog eens herlezen, en ik krijg de indruk dat je dit in niet rijdende toestand hebt vastgesteld. Dan denk ik dat er eigenlijk niets aan de hand is. Even voorzichtig rijden en controleren en waarschijnlijk is er geen probleem.
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Remprobleem achteraan

Bericht door CBX »

Krisje overal afblijven, ik zal het je nog duidelijker uitleggen!

Bij het Dual Combined Braking System is de linker voorremklauw scharnierend gemonteerd, waardoor deze bij het remmen naar de voorvork beweegt en een remcilinder bedient.
Het Dual Combined Braking System van Honda duwt de LINKER voorremklauw tijdens het remmen met het remhendel tegen een remcilinder, die remdruk levert voor de buitenste twee remzuigers van de achterremklauw. Zo remt de achterrem mee. Wordt de voetrem gebruikt, dan wordt de middelste zuiger van de achterremklauw bediend, terwijl ook de middelste zuigers van de twee voorremklauwen onder druk worden gezet. Aan de twee remslangen zie je dat de voorremklauwen bij dit remsysteem via twee aparte circuits remdruk krijgen.

Dus overal afblijven beste man, alles wordt gemeten tijdens het RIJDEN en niet bij stilstand.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie