108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door jossie »

Ik ben nu bezig met een algemene onderhoudsbeurt van mijn Pan 2007. Ruitmechanisme eens gereinigd en doorgesmeerd, motor: klepspelingen gecontroleerd(3x nu) geen wijzigingen, olie filter, bougies vervangen.
Nu ben ik bezig met de revisie van de remklauwen van het voorwiel. Achterwiel heb ik vorig jaar gedaan). Ik moet ook de remschijven vervangen. De originele set ging 70k kilometers mee. de 2de honda set (schijven en remblokken altijd Honda) hebben net geen 40k kilometer op de teller staan. Strange, ofwel ben ik veel 'wilder' gaan rijden, of anders mankeert er iets aan de samenstelling van de schijven . Ik heb ze telkens alle drie vervangen tegelijker tijd. De achterschijf is steeds het eerst weg, dan de rechter voorwielschijf gevolgd door de linkervoorwielschijf. Enfin, de economie draait weeral.
Ik ga ook de wiellagers met dichtingen ook preventief vervangen nu. Kwestie van op mijn aanstaande, 'marathon-ritten-reis' naar Noorwegen niet voor onverwachte toestanden te staan.
Verder nog te doen, luchtfilter nazien, synchronisatie van de motor, en dan de tupperware er terug op. Hopelijk kan ik dan tegen zondag, als testrit de HRA lenterit, meerijden.
Allez, ik ga nog wat vijzen, of ik geraak niet op tijd klaar... #-o
panneman
Lid
Lid
Berichten: 2747
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: BM dinges
Motortype: R1250GS ADV
Kleur: TROPHY
Bouwjaar: 2023
Dealer: LUDWIG MOTORS ST NIKLAAS
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door panneman »

Jossie,weet niet wanneer je naar Noorwegen gaat maar misschien ook aan de dichtingen voorvork denken.
Op de laatste Noorwegenreis hadden de Pans door de koude (rond vriespunt in juni :shock: ) last van lekkende voorpoten.
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.

BE A MAN RIDE A PAN !!!

BE A DREAMER RIDE A BEEMER !!!
Gebruikersavatar
guyke
Lid
Lid
Berichten: 1825
Lid geworden op: za 08/09/07 - 16:03
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: doe veel zelf met hulp van ...
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Heindonk

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door guyke »

Schoon reis in het vooruitzicht. :D
Deden het vroeger ook altijd, de Mand volledig nadien voor vertrek op reis.
En dan val je op Sardinië in panne met een klein waterdarmpje boven op het blok.
Gelukkig goeie service gekregen van medereizigers en garage Honda. :rock:
Hebben ons verlof mooi kunnen uitrijden. :mrgreen:
"Driverke" je zal steeds in gedachten met ons samen rijden.
Guyke & Christel
M-AAR 756 :greetings-wavingyellow:
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door BUFFEL »

Heb daar idd problemen gehad met een lekkende voorvork, maar viel nogal mee, bij collega panrijder was veel meer. En heb daar ook problemen gehad met mijn remsysteem, waar VAB mij gewoon in de steek heeft gelaten !!
Dus goede raad, GEEN VAB, want ze hebben daar geen oplossing. Sorry mijnheer, wij moeten u in de steek laten was hun letterlijke uitleg aan de tlf enkele uren later !!

Gelukkig was er in de groep iemand die een beetje handig was en zodoende toch thuis geraakt !!

Verder ondanks de koude, sneeuw en regen, nog steeds de mooiste reis tot nu toe, veel plezier !!
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door jossie »

Dichtingen vorken in september 2015 gestoken. Deze waren beginnen lekken op de aanhangwagen notabene! Tijdens een september rit van Andorra naar Belgie.
Actuele status, net uitlaten terug gemonteerd. Remschijven en belegsels alle vervangen. Morgen remmenvloeistoffen vervangen en alles ontluchten. Luchtfilter, KN, reinigen, dan synchronisatie finetunen,
tupperware terug monteren.
Ik geraak niet rond voor zondag... :roll: en vorige zondag lenterit hra moeten missen, 1x sinds...
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door jossie »

Net gemerkt dat het forum terug online is. Joepie!. Reis naar Noorwegen was prachtig, maar is niet helemaal verlopen zoals verhoopt. Nadat ik mijn motor in nieuw staat gebracht had, qua onderdelen en onderhoud, is de Noorse reis voor de motor einde verhaal geworden voor mij. Ik ben er in geslaagd, na een concentratie dip, van de pan in een bermgreppel te parkeren. (na het missen van een bocht) Stom!. Maar het is niet anders. De reis kunnen uitrijden, mits de pan in te pakken met Duc tape :| . Thuis gekomen naar een alternatief gezocht. Mijn oude ST1100 terug rijklaar maken? Bij nader inzien is er evenveel hersteltijd nodig als de St1300. Dat is een project voor later dus. Aan de huidige pan was minstens 5000€ kosten aan. (Voor een moto met 117K km op de teller)
Daarom een vervanger gezocht voor woon werk verkeer en toergezel. Honda heeft geen nieuw toermodel meer, geen deauville, of geen PAN, of geen Goldwing te koop.
Het is uiteindelijk een 2de hands r1200rtlc geworden met 30K km op de teller.
Helaas, er schuilt een vloek op mijn overstap, ik heb sinds 1980 geen enkele aanrijding moeten ondergaan, maar nu zal ik het geweten hebben. Ik ben er al 2 keer afgereden sinds ik met deze motor rijd, en dat in 3 maand. De laatste keer toch 14 dagen in de lappenmand gelegen. Nu terug ok. Maar moto staat nog steeds in de carrosserie voor herstelling. Ik hoop morgen of overmorgen op het nieuws dat hij terug gereed is. Gelukkig waren de laatste dagen toch niet geschikt om te rijden met de ochtendgladheid in het achterhoofd.
Allez, wij zijn terug 'bijgeklapt', volgend jaar mijn st1100 project terug op poten zetten en ik voel me al wat minder afvallig. :( Ik zal het geweten hebben...
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door CBX »

Dit is minder om te horen Jossie,wellicht morgen aan de ST1100 beginnen zodat je de Blijf Maar Werken ;) weer kunt verkopen.
Onderdelen voor de ST1100 zijn er volop.................succes.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: 108K km! Bezig met groot onderhoud st1300!

Bericht door Panneke »

Jammer dit te lezen Jossie, hopelijk brengt 2018 je meer geluk.
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Plaats reactie