Thermostaat stuk

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300

De thermostaat van mijn ST1300 is reeds stuk gegaan :

0x
90
57%
1x
48
30%
2x
5
3%
3x
1
1%
ik heb geen ST1300
15
9%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Marc Pan
Lid
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 14/04/08 - 13:52
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: blauw metalic
Bouwjaar: 2015
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: westmalle

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Marc Pan »

Zeker aandelen van Marly gekocht! :lol:
goofy
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 19/08/07 - 20:30
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs metalic
Bouwjaar: 2007
Dealer: caset lichtervelde
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: torhout

Re: Thermostaat stuk

Bericht door goofy »

dkn9230 schreef:@ Goofy,
Dit fenomeen heb ik al 2 x gehad en telkens na een winterstalling van 4 maand (waar ik hem ook regelmatig liet warmdraaien).
De eerste keren dat ik buitenkwam 1 à 2 blokjes, maar na een "kort" ritje van een 300-tal km werk dat "ding" weer PERFECT.
Ik denk dat de thermostaat meer last heeft van "vastzitten" dan dat hij stuk is. :lol: dus niet te voorbarig vervangen, 1 of 2 blokjes betekend niet ALTIJD dat hij stuk is.
Om die reden heb ik een flesje Marly H (Hydro) toegevoegd aan het koelwater (rechtsreeks in de radiator) en dit jaar werkte de thermostaat perfect (zelfs na de stalling). De samenstelling van Marly H voorkomt kalksteen, roest, geeft smering aan alle blootgestelde bewegende delen; zodoende .....
Voor info:
Op mijn cardan: Marly G (Gear)
In de benzine: Marly F (Fuel = kopsmering) additief iedere 2 tankbeurten (fles van 1 liter, is goed voor 400 liter)
Op de motor: Castrol (alle 6000 Km oliewissel) :P en tot nu toe 1 x Formula 9000 (Auto 5) daar dit goed is voor 50.000 Km. Deze kit bevat 2 flesjes; 1 flesje in de brandstof (kuisen brandstofleidingen en corrosievrij houden) en 1 flesje in de olie (Teflon laag op de cylinderwanden). En ik heb geen problemen gehad met de koppeling.

Doe dit al jaren op al mijn wagens en tot nu toe geen problemen gehad ondanks dat sommige over de 300.000 km hadden en na 200.000 Km slechts 0.1 Kg compressie verloren hadden (en dan nog niet op alle cylinders). :rock:

Een goed paard krijgt ook af en toe eens extra "vitamientjes", hé :roll: :roll:
hallo

Inderdaad je mag hem niet te vroeg vervangen intussentijd 10 dagen oostenrijk en een paar maanden verder en hij doet heel normaal.
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Thermostaat stuk

Bericht door dkn9230 »

@Joselito: Eens goed doorlezen :lol: :lol:
dkn9230 schreef: Dit fenomeen heb ik al 2 x gehad en telkens na een winterstalling van 4 maand (waar ik hem ook regelmatig liet warmdraaien).
De eerste keren dat ik buitenkwam 1 à 2 blokjes, maar na een "kort" ritje van een 300-tal km werk dat "ding" weer PERFECT.
Ik denk dat de thermostaat meer last heeft van "vastzitten" dan dat hij stuk is. :lol: dus niet te voorbarig vervangen, 1 of 2 blokjes betekend niet ALTIJD dat hij stuk is.
Om die reden heb ik een flesje Marly H (Hydro) toegevoegd aan het koelwater (rechtsreeks in de radiator) en dit jaar werkte de thermostaat perfect (zelfs na de stalling). De samenstelling van Marly H voorkomt kalksteen, roest, geeft smering aan alle blootgestelde bewegende delen; zodoende .....
Een goed paard krijgt ook af en toe eens extra "vitamientjes", hé :roll: :roll:
Norbert
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat stuk

Bericht door cram »

joselito schreef:hallo,
ben ondertussen aan mijn vierde thermostaat bezig na 120 000 km. Hoe ik weet dat de thermostaat stuk is? Als er een blokje terug uitgaat, dus van 3 naar 2 kan je zeker zijn dat de thermostaat stuk is. Ook als het lang duurt voordat er drie blokjes branden wordt het verdacht.
Maar vooral als het verbruik omhoog gaat is er iets mis. Normaal zit ik aan een verbruik van 5 liter per 100 km op langere reizen. Als dat plots naar de 6 gaat is er iets mis. Verleden jaar was dat het geval. Ik heb de thermostaat direct vervangen en de volgende reis was het verbruik terug normaal. De thermostaat die ik eruit gehaald heb was nochtans gesloten. En toen ik hem in kokend water legde opende hij ook. Misschien te laat of te vroeg, ik weet het niet maar in ieder geval vertelt het verbruik me dat er iets mis was.
gebruik je telkens het orginele honda onderdeel ??? zoja , probeer dan eens een vervangings termostaad , deze zijn speciaal vervaardigt omdat die van de 1300 zoveel kapot gaan
voordeel is dat hij van betere kwaliteit is en de helft goedkoper dan de orginele
indien intersse ik heb er nog 4 liggen
cram
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Thermostaat stuk

Bericht door dkn9230 »

Een eerste symptoom is dat ge slechts na een 10-tal km 3 blokjes krijgt (als ge ze al krijgt) die bij het rijden terugvallen naar 2 of zelfs 1 en bij stilstand teruggaan naar 3, maar ......... dit duid niet direct op een kapotte thermostaat, hij kan ook slecht werken. Dus .........in plaats van direct een nieuwe thermostaat te steken eerst eens een busje Marly H of een ander additief toevoegen (altijd eerst goed schudden) en een km of 100 rijden. Zoals al eerder vermeld is de thermostaat niet altijd stuk maar heeft hij soms last van "vastzitten" (zie voorgaande topics) hetgeen automatisch leid tot een hoger verbruik (tussen 0,5 en 1 liter/100km.
Een half busje in de radiator gieten (via de stop rechts bovenaan, gekeken vanuit de bestuurdersplaats na eerst wat koelvloeistof verwijderd te hebben ; anders kunt ge het er niet bijgieten), de andere helft in het expansievat (links opzij ter hoogte van de cylinders) en IK heb daarna geen problemen meer gehad, zelfs niet na 5 maand "stalling" en dit al 4 jaar. 1 à 3 km rijden en ALTIJD 3 blokjes.
En zoals ge zelf al zei; als ge hem in kokend water legt gaat hij open ----> dus is hij niet stuk maar zit hij gewoon vast. En 4 thermostaten ????? dat ruikt naar slechte koelvloeistof (die uit haar eigen al een smerend effect heeft, alléé toch de eerste 2 jaar) of die aangelengd is met gewoon water (kalkafzetting). Is deze al volledig vervangen ????
Eerst eens doen (indien nog niet gebeurt) met kwaliteits koelvloeistof en direct een additief toevoegen die smering geeft aan thermostaat en waterpomp, afzetting van kalksteen verhinderd, enz. Dit spaart vele "euro's" uit aan nodeloze kosten om een thermostaat te vervangen. En .... het maakt weinig uit of het er één is van Honda of een "wit product". Beiden zijn goed maar ge moet ze "SMEREN" en de kalkafzetting stoppen :roll:
Marly H (of een ander merk voor de radiator) kost 9 euro (te krijgen bij Auto 5) ..... een thermostaat 35 à 40 (te krijgen bij uw Honda dealer of op de grote side met Bay) :mrgreen:
Hopelijk probeert ge dit eens ipv thermostaten per dozijn te kopen en laat dan ge eens weten wat bij U het resultaat is. :rock: :rock: :rock:
Norbert
hug
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 25/10/06 - 09:41
Bouwjaar: 0
Technische Bagage: Leek
Locatie: wilrijk

Re: Thermostaat stuk

Bericht door hug »

hoi ik heb ook weer van dat maar bij mij blijft hij gewoon dicht ik kreeg gewoon een volle rij blokjes als ik aan een stoplicht stond is ook 2maal dat ik hem laat vervangen :oops:
panneman
Lid
Lid
Berichten: 2747
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: BM dinges
Motortype: R1250GS ADV
Kleur: TROPHY
Bouwjaar: 2023
Dealer: LUDWIG MOTORS ST NIKLAAS
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Thermostaat stuk

Bericht door panneman »

hug schreef:hoi ik heb ook weer van dat maar bij mij blijft hij gewoon dicht ik kreeg gewoon een volle rij blokjes als ik aan een stoplicht stond is ook 2maal dat ik hem laat vervangen :oops:
Dat maak je zelden mee.
Springt uw electrische ventilator wel op :?:
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.

BE A MAN RIDE A PAN !!!

BE A DREAMER RIDE A BEEMER !!!
hug
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 25/10/06 - 09:41
Bouwjaar: 0
Technische Bagage: Leek
Locatie: wilrijk

Re: Thermostaat stuk

Bericht door hug »

Nee vermits water in de radiater bijna niet warm word
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat stuk

Bericht door cram »

joselito schreef:neen, alleen de eerste was een originele. De andere zijn vervangingsthermostaten. Zoals ik zei is er niets aan te zien als ik ze eruit haal. Ze zijn normaal gesloten en als ik ze in kokend water leg gaan ze open. Alleen aan het verbruik merk ik het.
Vroeger ging ik nog wel eens ergens zoeken, de luchtfilter misschien. Maar nu weet ik dat als het verbruik plots stijgt ik de thermostaat moet vervangen en hij gaat weer als eerst.
Daarom heb ik nu altijd een vervanger klaarliggen
de eerste was een orginele !! de andere vervangings termostaten ,

waar heb je die vervangingstermostaten gehaald ?? niet bij gadgets4bikes !!!
zaten bij de vervang termostaten dichtingen ???
die vervanger die je nog hebt klaarliggen , welk merk is dat ?? hoe verpakt ??? met of zonder o ring ??
cram
bert111
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03/10/12 - 13:05
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300 + EML
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Leek
Locatie: Huizingen

Re: Thermostaat stuk

Bericht door bert111 »

ik denk dat ik er ook aanhang voor mijn moeite :evil:
weg geweest dit weekend en zaterdag bij 12° geen probleem , zondag in het naar huis komen bij 6° duurde het toch lang eer het derde blokje er was , maar eenmaal daar bleef het ook daar .
Ik heb een verbeterde versie van termostaat in het doosje , enkel nog iemand vinden die het wil of kan plaatsen.....

Ik lees hier ook regelmatig over K&D Atelier , zou een mekanieker van daar hier op het forum zitten , zou die persoon mij kunnen zeggen of ze het daar kunnen en willen doen met de termostaat dat ik in mijn bezit heb ?
Dank
nothing beats cubic inches
bert111
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03/10/12 - 13:05
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300 + EML
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Leek
Locatie: Huizingen

Re: Thermostaat stuk

Bericht door bert111 »

Het relaas van deze morgen ;;

Buitentemperatuur 10°
Na 1 km het eerste blokje
Na 3km het tweede blokje
Na 5/6 km het derde blokje
En dan van 3 naar 2 naar 3 naar 2 naar 3 tot 10 km en daarna 3 blokjes vast ..............

Vervangen of niet ??

Dank
nothing beats cubic inches
Julien
Lid
Lid
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 11/03/05 - 19:41
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2004
Technische Bagage: Leek

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Julien »

Naar mijn bescheiden mening denk ik dat het op een vervanging gaat uitdraaien.
Bij de mijne heb ik het nog nooit gezien dat de temperatuuraanduiding schommelt tussen 2 en 3 blokjes.
Vriendelijke motorgroeten 0-0
bert111
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03/10/12 - 13:05
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300 + EML
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Leek
Locatie: Huizingen

Re: Thermostaat stuk

Bericht door bert111 »

Ok , dank
nothing beats cubic inches
Gebruikersavatar
Flurk
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: za 17/03/07 - 16:17
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2005
Technische Bagage: Leek
Locatie: Harelbeke

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Flurk »

Als het zoals vanmorgen maar 9 of 10 graden is kan het best wat langer duren voor de 3 blokjes komen. (Was bij mij ook zo.)
Ik zou zeker wat afwachten... zeker als je zegt dat ze nadien mooi alle drie bleven.
Ik heb niet alles waar ik van hou, maar ik hou van alles wat ik heb.
BUFFEL
Lid
Lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: wo 09/05/07 - 11:07
Motormerk: BMW
Motortype: K1600GT
Kleur: GREY
Bouwjaar: 2013
Dealer: Geert Van Mol
Technische Bagage: Leek
Locatie: Beveren-waas

Re: Thermostaat stuk

Bericht door BUFFEL »

Met de koude kan het iets langer duren, maar eens 3 blokjes altijd 3 blokjes volgens mij.
Even verbruik nakijken, kan ook een indicatie zijn.
bert111
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03/10/12 - 13:05
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300 + EML
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Leek
Locatie: Huizingen

Re: Thermostaat stuk

Bericht door bert111 »

Flurk schreef:Als het zoals vanmorgen maar 9 of 10 graden is kan het best wat langer duren voor de 3 blokjes komen. (Was bij mij ook zo.)
Ik zou zeker wat afwachten... zeker als je zegt dat ze nadien mooi alle drie bleven.
ja hoor eens ze er zijn ( 10km ) blijven ze er ook ....
Ik wacht het nog even af , maar ik veronderstel dat het geen kwaad kan zelf als hij blijft openstaan , ik vertrek op WK volgende zaterdag in België aan de kust en het WK nadien ga ik naar Zwitserland
nothing beats cubic inches
bert111
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03/10/12 - 13:05
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300 + EML
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Leek
Locatie: Huizingen

Re: Thermostaat stuk

Bericht door bert111 »

BUFFEL schreef:Met de koude kan het iets langer duren, maar eens 3 blokjes altijd 3 blokjes volgens mij.
Even verbruik nakijken, kan ook een indicatie zijn.
Ik weet nog niet wat het mag verbruiken met zijspan , is maar de derde keer dat ik hem uithaal ... :oops:
Ik zit ongeveer met 250 km voor 20 l ............
nothing beats cubic inches
Marc Pan
Lid
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 14/04/08 - 13:52
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: blauw metalic
Bouwjaar: 2015
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: westmalle

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Marc Pan »

Veel zuiniger zal het niet worden.
De mijne verbruikt 6.3l bij WW .
bert111
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03/10/12 - 13:05
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300 + EML
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2002
Technische Bagage: Leek
Locatie: Huizingen

Re: Thermostaat stuk

Bericht door bert111 »

neen , dat dacht ik ook wel , veel zuiniger dan dat en ik moet hem voortduwen :D
nothing beats cubic inches
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat stuk

Bericht door cram »

er is voor de st1300 een termostaad te krijgen ; (niet die van honda ) die zou veel beter zijn : wie weet welke ??
Plaats reactie