Thermostaat stuk

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300

De thermostaat van mijn ST1300 is reeds stuk gegaan :

0x
90
57%
1x
48
30%
2x
5
3%
3x
1
1%
ik heb geen ST1300
15
9%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Zwerten
Lid
Lid
Berichten: 1705
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: -
Motortype: -
Kleur: -
Bouwjaar: 2020
Dealer: Tuybens Zottegem
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: De Pinte
Contacteer:

Re: Thermostaat

Bericht door Zwerten »

da's niet logisch hé, een ST1300 heeft 3 blokjes als de motor na een paar km's op temperatuur is ... ook als het -10°C is .... allez, dat is toch mijn ervaring ...
... houd het op dit ogenblik bij 30 PK...
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Thermostaat

Bericht door CBX »

guus48 schreef:Mijn vraag: is dit een teken dat de thermostaat het aan het begeven is, of heeft dit mogelijk een andere oorzaak?

groet, Guus
Inderdaad Guus vervang de thermostaat deze is aan het afglijden.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat

Bericht door cram »

vervangen is het beste
ik heb nog een amerikaanse liggen
deze zijn beter
cram
guus48

Re: Thermostaat

Bericht door guus48 »

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Zal je advies zeker opvolgen Gerard en de thermostaat laten vervangen. Ik dank jou Cram voor je aanbod, maar ik heb enige tijd geleden via fatman een fpr en een thermostaat aangeschaft, dus ik heb er nog een liggen.

met dank, Guus
Nightwing
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: di 24/05/05 - 23:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Technische Bagage: Leek
Locatie: OLV Waver

Re: Thermostaat

Bericht door Nightwing »

Controleer ook eens of je een opvallend meerverbruik hebt, in de zin van 0.5 à 1 l/100km extra.
Musketier

Re: Thermostaat

Bericht door Musketier »

Waarom al vervangen ? Denk dat dit nog vrij normaal is bij deze buitentemperaturen. Persoonlijk zou ik nog wachten om te vervangen.
Zwerten
Lid
Lid
Berichten: 1705
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: -
Motortype: -
Kleur: -
Bouwjaar: 2020
Dealer: Tuybens Zottegem
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: De Pinte
Contacteer:

Re: Thermostaat

Bericht door Zwerten »

Musketier schreef:Waarom al vervangen ? Denk dat dit nog vrij normaal is bij deze buitentemperaturen. Persoonlijk zou ik nog wachten om te vervangen.
Buitentemperatuur en de goede bedrijfstemperatuur liggen zover uit elkaar dat de buitentemperatuur geen directe invloed kan/mag hebben in de gegeven omstagheden op ideale bedrijfstemperatuur.
Vervangen dat ding...
... houd het op dit ogenblik bij 30 PK...
Musketier

Re: Thermostaat

Bericht door Musketier »

Zwerten schreef:
Musketier schreef:Waarom al vervangen ? Denk dat dit nog vrij normaal is bij deze buitentemperaturen. Persoonlijk zou ik nog wachten om te vervangen.
Buitentemperatuur en de goede bedrijfstemperatuur liggen zover uit elkaar dat de buitentemperatuur geen directe invloed kan/mag hebben in de gegeven omstagheden op ideale bedrijfstemperatuur.
Vervangen dat ding...
Dus als ik het goe begrijp is uwe moto even snel op temperatuur bij 2°C als bij 30°C buitentemperatuur ?
Mee mijn moto's is da nie het geval en in neutraal laten warm draaien is ook nie goe, daar wordt ook veel tegen gezondigd.
Zwerten
Lid
Lid
Berichten: 1705
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: -
Motortype: -
Kleur: -
Bouwjaar: 2020
Dealer: Tuybens Zottegem
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: De Pinte
Contacteer:

Re: Thermostaat

Bericht door Zwerten »

Er is een verschil tussen op temperatuur komen en op temperatuur houden.
daar dient nu eenmaal de thermostaat voor.

De ervaringen uit het verleden zijn daar vrij duidelijk rond.
... houd het op dit ogenblik bij 30 PK...
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Thermostaat stuk

Bericht door CBX »

"Een musketier is een soldaat bewapend met een musket.Afbeelding
Daar de betrouwbaarheid van musketten door warmteontwikkeling erg laag is, moesten musketiers vaak ook goede schermers zijn om het vege lijf te redden als het musket het liet afweten. Als schermwapen gebruikten zij in dat geval degens."

Een thermostaat van een Honda ST1300 is net zo onbetrouwbaar als jou musket. :lol:

Naar ik begrijp heb je een nieuwe 2008 Honda Pan –European proficiat, dan heb je wellicht nog nooit gehoord dat thermostaten van een St1300 maar ook van een Honda Varadero een zwak onderdeel is, sta er dus niet van te kijken dat je na een jaar al de thermostaat van je ST1300 moet vervangen. Volgens de tekst in je avatar heb je gedegen kennis dus dat moet voor jou geen enkel probleem zijn.
Goed ik vertel het nog één keer:
Gelukkig blijven de meeste thermostaten open staan waardoor een motor niet op temperatuur komt. Het kan ook zijn dat hij dicht blijft staan waardoor de motor oververhit raakt. In dat geval moet je meteen stoppen. Bij een te lage temperatuur kun je gewoon doorrijden hoewel dat ook niet echt goed is voor de motor n.l. een verhoogde slijtage en benzineverbruik vanwege de niet optimale smering.
Een motor heeft twee koelcircuits, de kleine omloop en de grote omloop. De kleine omloop betreft de koeling die direct om de cilinders circuleert, bij de grote is de radiator in het circuit opgenomen. De thermostaat is de “deur”tussen de kleine en de grote omloop. Als het in de kleine omloop te heet wordt gaat de thermostaat open waardoor de radiator de warmte aan de doorstromende lucht kan afstaan. Bij stilstand of langzaam rijden treedt de ventilator in werking om een geforceerde luchtstroom door de radiator te zuigen of te blazen, wat zorgt voor afkoeling van de koelvloeistof en dus ook de motor.
Bij een koude motor moet de thermostaat gesloten zijn waardoor alleen de kleine omloop meedoet en de motor snel opwarmt. (Dus hier nog steeds geen rijwind of buitentemperatuur)
Als de temperatuur van de motor hoger wordt gaat de thermostaat steeds verder open zodat de grote omloop ( en dus de koeling) steeds meer wordt ingezet. De thermostaat regelt dus de temperatuur van de motor. Als de thermostaat open blijft staan zal de motor veel minder snel warm worden maar in de koude omgeving ook niet warm genoeg. Daar kun je een kapotte thermostaat aan herkennen. Bij de 1300 duurt het veel langer dan normaal voordat de drie blokjes in de temperatuurmeter “aanstaan”.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
ex vfr

Re: Thermostaat stuk

Bericht door ex vfr »

CBX, heel goede uiteenzetting!
(Nog een kleine aanvulling, de VFR 800 zonder v-tec heeft ook een onbetrouwbare thermostaat, ik heb die van mij 2 x moeten vervangen. :roll: )

Wat de tijd om het blok op te warmen betreft, kan ik Musketier wel volgen als hij zegt dat het langer duurt in de winter dan in de zomer om je blok (of koelwater) op te warmen.

De bedrijfstemperatuur van je motorolie is ongeveer 80-90°C.(kan hoger gaan ook). Bij watertemp van 82°C gaat je thermostaat open. (dan is je olie nog geen 80°)
Als je dan vertrekt met een olietemp van 25° (zomer) lijkt het me logisch dat het sneller gaat om water temp van 82°C te krijgen, dan wanneer je vertrekt met olietemp van bvb 2°C. De olie werkt immers niet alleen smerend, maar ook koelend.
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Thermostaat stuk

Bericht door cram »

CBX schreef:"Een musketier is een soldaat bewapend met een musket.Afbeelding
Daar de betrouwbaarheid van musketten door warmteontwikkeling erg laag is, moesten musketiers vaak ook goede schermers zijn om het vege lijf te redden als het musket het liet afweten. Als schermwapen gebruikten zij in dat geval degens."

Een thermostaat van een Honda ST1300 is net zo onbetrouwbaar als jou musket. :lol:

Naar ik begrijp heb je een nieuwe 2008 Honda Pan –European proficiat, dan heb je wellicht nog nooit gehoord dat thermostaten van een St1300 maar ook van een Honda Varadero een zwak onderdeel is, sta er dus niet van te kijken dat je na een jaar al de thermostaat van je ST1300 moet vervangen. Volgens de tekst in je avatar heb je gedegen kennis dus dat moet voor jou geen enkel probleem zijn.
Goed ik vertel het nog één keer:
Gelukkig blijven de meeste thermostaten open staan waardoor een motor niet op temperatuur komt. Het kan ook zijn dat hij dicht blijft staan waardoor de motor oververhit raakt. In dat geval moet je meteen stoppen. Bij een te lage temperatuur kun je gewoon doorrijden hoewel dat ook niet echt goed is voor de motor n.l. een verhoogde slijtage en benzineverbruik vanwege de niet optimale smering.
Een motor heeft twee koelcircuits, de kleine omloop en de grote omloop. De kleine omloop betreft de koeling die direct om de cilinders circuleert, bij de grote is de radiator in het circuit opgenomen. De thermostaat is de “deur”tussen de kleine en de grote omloop. Als het in de kleine omloop te heet wordt gaat de thermostaat open waardoor de radiator de warmte aan de doorstromende lucht kan afstaan. Bij stilstand of langzaam rijden treedt de ventilator in werking om een geforceerde luchtstroom door de radiator te zuigen of te blazen, wat zorgt voor afkoeling van de koelvloeistof en dus ook de motor.
Bij een koude motor moet de thermostaat gesloten zijn waardoor alleen de kleine omloop meedoet en de motor snel opwarmt. (Dus hier nog steeds geen rijwind of buitentemperatuur)
Als de temperatuur van de motor hoger wordt gaat de thermostaat steeds verder open zodat de grote omloop ( en dus de koeling) steeds meer wordt ingezet. De thermostaat regelt dus de temperatuur van de motor. Als de thermostaat open blijft staan zal de motor veel minder snel warm worden maar in de koude omgeving ook niet warm genoeg. Daar kun je een kapotte thermostaat aan herkennen. Bij de 1300 duurt het veel langer dan normaal voordat de drie blokjes in de temperatuurmeter “aanstaan”.
CBX dat is de uitleg van een gedegen sleutelaar :D klasse
cram
Nightwing
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: di 24/05/05 - 23:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Technische Bagage: Leek
Locatie: OLV Waver

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Nightwing »

Én een uitleg waar een leek (zoals ondergetekende) ook weer veel van bijleert!
Bedankt CBX
Musketier

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Musketier »

ex vfr schreef:CBX, heel goede uiteenzetting!
(Nog een kleine aanvulling, de VFR 800 zonder v-tec heeft ook een onbetrouwbare thermostaat, ik heb die van mij 2 x moeten vervangen. :roll: )

Wat de tijd om het blok op te warmen betreft, kan ik Musketier wel volgen als hij zegt dat het langer duurt in de winter dan in de zomer om je blok (of koelwater) op te warmen.

De bedrijfstemperatuur van je motorolie is ongeveer 80-90°C.(kan hoger gaan ook). Bij watertemp van 82°C gaat je thermostaat open. (dan is je olie nog geen 80°)
Als je dan vertrekt met een olietemp van 25° (zomer) lijkt het me logisch dat het sneller gaat om water temp van 82°C te krijgen, dan wanneer je vertrekt met olietemp van bvb 2°C. De olie werkt immers niet alleen smerend, maar ook koelend.
Dit is dan ook wat ik bedoelde. Dat de temperatuurklep of thermostaat zoals jullie het hier noemen kapot aan't gaan is me ook vrij duidelijk. Ik vind het jammer dat ze bij Honda hiervoor nog geen betere kunnen aanbieden, of is dit wel het geval ?
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Thermostaat stuk

Bericht door CBX »

Musketier schreef: Ik vind het jammer dat ze bij Honda hiervoor nog geen betere kunnen aanbieden, of is dit wel het geval ?
Via Fat Man Bass kun je o.a. een thermostaat bestellen een alternatief uit Amerika en naar het schijnt beter als die van Honda.

Kijk hier maar eens
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Zwerten
Lid
Lid
Berichten: 1705
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: -
Motortype: -
Kleur: -
Bouwjaar: 2020
Dealer: Tuybens Zottegem
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: De Pinte
Contacteer:

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Zwerten »

Ik las hier en daar op us fora dat de thermostaat bij sommige merken van auto's zelfs preventief vervangen dienen te worden ....
... houd het op dit ogenblik bij 30 PK...
hug
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 25/10/06 - 09:41
Bouwjaar: 0
Technische Bagage: Leek
Locatie: wilrijk

Re: Thermostaat stuk

Bericht door hug »

Hallo ik weet zelfs nog dat men vroeger in auto,s een winter en een zomer thermostaat moest steken voor het verschil in buiten temperatuur
michiel

Re: Thermostaat stuk

Bericht door michiel »

we hebben ook prijs , de pan gaat op de snelweg van drie naar twee blokjes , soms zelfs naar een ;
op de gewone wegen blijven de drie blokjes aanwezig , tijd dus voor vervanging van de termostaat , deze daarstraks afgehaald bij de dealer , nu nog wat sleutelen en dan kunnen we er weeral een tijdje tegen.
Johan
Lid
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 14/03/05 - 10:52
Motormerk: Honda
Motortype: Crosstourer
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2012
Dealer: Mototech Schellebelle
Technische Bagage: Leek
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Thermostaat stuk

Bericht door Johan »

Hier ook de thermostaat kapot

Moet volgende week toch binnen voor onderhoud, dus kan direct vervangen worden 8)
jantje beton
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13/10/08 - 05:35
Motormerk: honda
Motortype: goldwing 1800
Kleur: hemels blauw
Bouwjaar: 2001
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: hoeselt

Re: Thermostaat stuk

Bericht door jantje beton »

niet meer zzeker gewoon een nieuw zetten en kous af dood is dood :drinkers:
Plaats reactie