Pagina 1 van 2

How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: wo 12/11/14 - 22:02
door PeterS
Hallo,

Zoals beloofd ga ik proberen een beetje uitleg te geven hoe een waterpomp & mechanische
dichting te vervangen bij een ST1300
Bij mijn zoektocht via verschillende fora kwam ik enkel tot de constatatie dat er 101 verschillende uitleggen
waren maar niemand kon concreet zeggen hoe en wat.
Even kort beschrijven wat mijn probleem was: tijdens een rit in Italië (Stelvio) begon er plots koelwater uit
het inspectie gaatje (darmpje vooraan) te lopen, zeg maar gutsen. Na het stilleggen stopte het, na enige tijd gereden te hebben gutste het er weer uit... Dit heeft zo een 100 tal km geduurd... Daarna 1200 km huiswaarts gereden en af en toe een druppeltje maar het lekken was gedaan.
In Oostenrijk vond een everzwijn het nodig om uit het niets over straat te schieten die ik dus zijdelings vol geraakt heb, gevolg alle plastiek langs links aan gort alsook de radiator, gelukkig niet onderuit gegaan.
Ondanks ik het " koelwaterlek " via het inspectie gaatje niet meer vertrouwde en het ongeval besloot ik de hele boel te demonteren en te kijken wat er aan de hand was...
Ik heb even alles op een rijtje gezet, ook ineens de valves gesynchroniseerd, misschien heeft er iemand iets aan....

1) Zet de moto op de middenbok en verwijder de zijflanken links en rechts
2) Verwijder de rechter onderste radiatorslang en laat het koelwater in een opvangbadje lopen, verwijder
daarna de andere: het overdruk darmpje, de retour en aan de linker kant ook de grote rubber darm.
Ontkoppel de stekkers van de radiator en verwijder de radiator van de motor (3 vijzen)
3) Maak het hele motor deksel proper, ook de zijkanten zodat er geen vuil in je motor kan vallen bij
het verwijderen van de frontcover.

Afbeelding

4) Verwijder de beugel bovenaan, deze moet eraf omdat je anders de koeldarmen van waterpompdeksel er
moeilijk terug op krijgt, verwijder daarna alle bouten van het waterpompdeksel en alle bouten van de
frontcover. Hierna heb ik een tuinslang genomen en de motor doorgespoeld met proper water, let
er ook op dat je het boutje (M10) verwijderd dat tussen de 2 uitlaten zit op het motorblok, zowel
links als rechts, hierdoor loopt het bovenste koelwater van de motor ook leeg.

Afbeelding

Afbeelding

5) Klop met een rubber hamer zachtjes tegen de zijkant van het deksel net zolang deze lost.
6) Trek het deksel een 2 tal mm van de motor.
7) Steek een winkelhaak tussen de opening ter hoogte van de as van de waterpompen druk deze naar binnen.
Waarom: de waterpompas wordt ketting aangedreven door de koppeling, dit kettingwiel zit los op een
bus, als je de frontcover er zomaar afneemt dan haakt de as van de waterpomp in het kettingwiel dat
vervolgens valt waarna je de koppeling eraf kan halen omdat de kettingaandrijving hierachter zit.

Afbeelding

8 ) Verwijder dan rustig de frontcover, geen schrik dat de motor olie eruit gaat lopen want deze zit
in een ander niveau.
9) Om geen vuil in de motor te krijgen heb ik deze onmiddellijk ingepakt met plastiek huishoud folie,
let er wel op dat je het kettingwiel van de waterpomp niet per ongeluk aftrekt.

Afbeelding

10) Verwijder de 2 bussen van het koelwater bovenaan alsook de rubber dichting.
11) Verwijder de groene dichting. Ik heb dit met een pakkingschraper geprobeerd maar het beste
resultaat was nog steeds met pakkingremover en een Stanley mesje, t' vraagt enig geduld maar het
resultaat mag er ook zijn.

Afbeelding

13) We gaan beginnen met het terug in mekaar steken, we beginnen dus bij de waterpomp.
Tijdens het demonteren van de waterpomp kwamen volgende defecten naar boven
- in het lager van de waterpomp zat een zware knik, lager had zijn beste tijd gehad.
- mechanische dichting zat vol roest, hoe dit kan is mij een raadsel maar het zat er wel, was dus
de reden dat deze zwaar lekte tijdens mijn rit in Italie. Er mag geen stofje tussen de mechanische
dichting en het keramische steentje komen of deze sluit niet meer af en lekt...

14) Assemblage van de waterpomp:
1) plaats een nieuwe oliekeerdichting met behulp van een potsleutel kan je op de buitenste rand
drukken, niet de binnenste want dat is met een sluitveer. De oliekeerdichting zit dus langs de
binnenzijde van de frontcover, de kant van de olie. Je kan deze niet te ver drukken want er
zit een aanslag in.

Afbeelding

Afbeelding

2) Pers een nieuw lager in de frontcover, ook deze kan je niet te ver indrukken want ook
hier zit een aanslag in.

Afbeelding

3) Draai het deksel om en plaats een nieuwe mechanische dichting. Deze altijd in een set vervangen
met bijhorend nieuw keramisch steentje dat in de waterpomp wordt gedrukt (uitleg volgt nog)
Een potsleutel 27 past net over de dichting zodat je op de rand perst. Let op dat je het dichtings
vlak absoluut niet beschadigd !! Op de nieuwe dichting zit ineens een blauw lijmlaagje
dat als afdichtingsmiddel fungeert.

Afbeelding

4) Plaats het keramische schijfje in de waterpomp (draaiende gedeelte) en pers de as in
het mechanische gedeelte (het lager houdt alles bij mekaar) Deze kan je ook niet te ver in
mekaar pressen omdat de waterpomp as een aanslag heeft t.o.v. het lager. Doe een beetje
nieuw koelwater met je vinger op het mechanische dichtingsvlak zodat deze al niet droog staat
wanneer je de motor voor de eerste keer start.
Als alles goed in mekaar zit verkrijg je het volgende en is de waterpomp klaar :

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een foto gemaakt hoe de waterpomp & mechanische dichting eruit ziet, enkel de oliekeerdichting
na het lager staat er niet op omdat ik deze al had weggegooid

Afbeelding

15) Neem een nieuwe dichting voor de frontcover (gekende groene dichting) en smeer deze is met nieuwe
motorolie langs beide zijden. Door het insmeren van de pakking kleeft deze beter op het dichtingsvlak
zodat je niet ligt te prullen als je de vijzen er terug in gaat draaien.

Afbeelding

16) Plaats de 2 koelbussen bovenaan en voorzie deze ook van 2 nieuwe O-ringen.

Afbeelding

17) Plaats de frontcover terug op het motorblok, als de as van de waterpomp niet meteen pakt dan draai je
er een beetje aan, he tkan zijn dat de vertanding niet overeenkomt met de as.
18) Plaats de vijzen terug van de frontcover, zet deze lichtjes tegen maar niet vast.
19) Plaats een nieuwe O-ring dichting in de waterpomp, ik heb eerst een zeer dun laagje vloeibare
pakking gedaan in de groef alvorens de zwarte O-ring te plaatsen, deze houdt de dichting op zijn
plaats alsook als extra vulmiddel want het is een ST1300 kwaal dat deze dichting nogal eens durft
te lekken.
Afbeelding

Afbeelding

20) Plaats het waterpompdeksel op de frontcover en plaats alle vijzen terug (let op de 2 binnenste vijzen
zijn korter) Nu moet je alle vijzen (waterpomp + frontcover) overhoeks aandraaien in stappen tot 10 Nm
Ik heb ook ineens een nieuwe thermostaat geplaatst (FMB) omdat je er nu goed aan kan en ook de
originele niet echt betrouwbaar zijn (gekend)
Sluit de 2 rubber koelwaterdarmen aan en plaats de boven beugel terug.

21) In mijn geval heb ik ook een nieuwe radiator moeten plaatsen en de ventilators overgezet van de oude.

Afbeelding

22) Plaats de radiator en sluit alle slangen terug aan alsook de elektrische stekkers van de ventilatoren.

Afbeelding

23) Vul daarna de radiator terug met silicaat vrije koelvloeistof (andere kan je dichtingen aantasten)
Ik heb Castrol Radicool puur gebruikt, deze moest nog 50/50 verdund worden met gedemineraliseerd
water. Vergeet ook niet de 2 boutjes M10 terug in de motor te plaatsen (tussen de uitlaten van het
motorblok) en voorzie deze ook van een nieuwe koperen dichting.
Vergeet ook het expansie tankje links van de motor niet, ik heb dat verwijderd en gereinigd, er
mag dus geen oude koelvloeistof meer inzitten.

Afbeelding

24) Vul de radiator tot boven en laat daarna de motor draaien, het niveau gaat zakken.
Ik heb deze een 10 tal minuten laten draaien en heb daarna de koelvloeistof terug afgelaten.
Hierdoor heb ik het blok gespoeld en heb ik eventuele oude resten en het water dat ik gebruikt
heb in het begin meegenomen. Nogmaals de radiator vullen met nieuwe koelvloeistof tot boven,
even laten ontluchten, motor stoppen en bijvullen tot boven, daarna de stop erop plaatsen.
Vul het expansie tankje links van de motor tot min level, zeker niet meer. Waarom: als de radiator
overkookt in het slechtste geval heeft deze de ruimte van het tankje nodig, is deze te vol dan loopt
het tankje over.

25) Plaats de zijflanken terug op de motor.

Hopelijk weet men nu meer hoe een mechanische dichting eruit ziet bij een ST1300

Greetz
Peter

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: wo 12/11/14 - 23:34
door BUFFEL
Voor de techneuten onder ons, fantastisch didactisch materiaal en wsl een hulp. =D>
Voor de mensen met 2 linkerhanden zoals ik totaal oninteressant , maar dat ligt aan mij natuurlijk :wink:

Knap gedaan, en CBX zal wel zien of het juist is :lol: :wink:

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: do 13/11/14 - 05:57
door Chriske
BUFFEL schreef:
Voor de mensen met 2 linkerhanden zoals ik totaal oninteressant ...
Ik mag dan wel 2 rechterhanden hebben, maar... hier blijf ik "wijselijk" af... :lol:

Chriske :wink:

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: do 13/11/14 - 10:02
door CBX
Heel netjes gewerkt en uitgelegd.

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: do 13/11/14 - 15:26
door PeterS
Bedankt, het valt eigenlijk best wel mee, je moet er gewoon
de tijd voor nemen.
Als ik ooit iemand ermee kan helpen dan hoor ik het wel.

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: vr 14/11/14 - 20:31
door Rudyvc
Prachtige uitleg.
Ik hoop dat ik dat niet nodig heb;
Mvg, Rudyvc

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: vr 14/11/14 - 23:58
door cram
mooi zo , veel arbeidsloon uitgespaard :D

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: za 15/11/14 - 13:10
door Marc Pan
Peter,
hier hebben wij iets aan.
Mooi en knap werk man.

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: zo 16/11/14 - 09:34
door Rene_A
Super mooi uitgelegd en met prachtige foto's.
Bedankt.

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: zo 16/11/14 - 11:33
door guyke
Goe bezig, zou er zelf aan kunnen beginnen. \:D/ moest het nodig zijn natuurlijk. :mrgreen:

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: zo 16/11/14 - 14:49
door Brommerke
Mooi staaltje van technische uitleg en bijbehoren foto's , proficiat Peter :wink: :)

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: za 22/11/14 - 07:30
door Panneke
Prachtig Peter, mooie foto's en goede uitleg. Wou dat ik het kon. :?

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: zo 08/03/15 - 11:31
door FilipXX
Ik ben er nu ook aan begonnen om de thermostaat te vervangen. Radiator is er al af maar krijg er niet al het koelwater uit. U spreekt hier van de twee M10 boutjes tss de uitlaten..heeft u hier misschien een foto van ?

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: zo 08/03/15 - 14:35
door CBX
Glijbaantje maken en het boutje met licht blauwe kop er uitdraaien.

Afbeelding

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: zo 08/03/15 - 21:38
door FilipXX
Dat gaan we morgen na de vroegen eens doen :)
Bedankt CBX :wink:

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: za 11/04/15 - 20:41
door PeterS
Sorry was te laat maar CBX heeft je al verder geholpen thx :D

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: do 07/05/15 - 19:28
door Raf
Het is al een tijdje dat ik als de warme motor ergens moest stopen, een geur van verdampende koelvloeistof dacht waar te nemen,
Nu laatst bij het groot onderhoud even laten nazien en koelwater laten verversen,
Met het verlengde weekend van 1 mei, lag er een enkele druppels vooraan onder de motor, als ik nu de motor startte liep de koelvloeistof er rapper uit en met gas er bij was het een straaltje,
bij verder controle kwam het koelvloeistof uit onderaan aan de waterpompplaat,
Een telefoontje naar de dealer , hielp niet, verlengd weekend en gesloten,
Dan met de boven geplaatste uitleg begonnen, eerst gecontroleerd of er water uit het inspectie gatje van de waterpomp kwam, deze stond droog, dit gaf al wat meer moed,
Na het demonteren van de waterpompplaat, zag je een duidelijk waterspoor en de o-ring was geheel verstorven en hard,
Gelukkig een dealer gevonden die open was en die dichting liggen had,
Een ganse zaterdag sleutelen en 19.55€ voor een dichting en we konden de zondag 3 mei terug de baan op,
Het was een leerrijke dag, en ga nu met een geruster hart volgende maand op reis naar de Vercors zonder geurtjes

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: di 29/11/22 - 07:28
door Stafke pan
Halo ben nieuw op forum
Heb waterverlies pan 2008.water kwam vanonder warterpompdeksel gelopen.
Heb rubber dichting vervangen (waterpomphuis)tevergeefs.
Beginnen voor zoeken ,na demonteren waterpomphuis zijn er 2 centerbuisjes naast het bovenste is een gaatje
Heb gemerkt bij Peter,zit in die opening een zwart (vermoed overdrukventieltje) is bij mij niet aanwezig water gutst er daar uit.
Vind in onderdelenlijst niks van terug, wie weet daar meer van? Dank bij voorbaat.

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: di 29/11/22 - 08:30
door Panneke
Welkom op het forum Stafke.
Toch misschien even voorstellen Zie hier anders ga je misschien automatisch verwijderd worden.
CBX gaat u hier wel kunnen op antwoorden, eventueel een PB sturen naar hem.

Re: How to: Vervangen mechanische dichting ST1300

Geplaatst: di 29/11/22 - 11:00
door CBX
Stafke pan schreef: di 29/11/22 - 07:28 Halo ben nieuw op forum
Heb waterverlies pan 2008.water kwam vanonder warterpompdeksel gelopen.
Heb rubber dichting vervangen (waterpomphuis)tevergeefs.
Beginnen voor zoeken ,na demonteren waterpomphuis zijn er 2 centerbuisjes naast het bovenste is een gaatje
Heb gemerkt bij Peter,zit in die opening een zwart (vermoed overdrukventieltje) is bij mij niet aanwezig water gutst er daar uit.
Vind in onderdelenlijst niks van terug, wie weet daar meer van? Dank bij voorbaat.
Lekgaatje van de waterpomp zeg je?
Dan is het simpel volgens mij.
Je waterpomp heeft 2 dichtingen. 1 aan de aandrijfzijde (olie kant) en 1 aan de koelvloeistofzijde (water kant)
Als een van de twee lek is komt de desbetreffende vloeistof uit het lekgaatje.
door vast te stellen of het olie of water is weet je welke dichting defect is.

Het is een soort "verklikker" en het voorkomt ook dat er olie in de koelvloeistof komt of andersom.