Koelwater ervaring

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
PeterS
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 22/02/13 - 23:32
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Bordeaux
Bouwjaar: 2010
Technische Bagage: Gedegen kennis

Koelwater ervaring

Bericht door PeterS »

Hallo,

Onlangs op reis een overkokende radiator gehad, reden ben ik nog aan het zoeken daar
ik systematisch alles aan het aflopen ben (genoeg info via forum hier)
Ik vervang 2 jaarlijks de koelvloeistof, laatste maal zat er Denicol in (gewone blauwe
voor crossmotoren aanbevolen door Honda dealer) omdat ik de originele groene van Honda niet vond.
Heeft er iemand ervaring met het roze long life koelwater, bv Q8 of van Valvoline of
een ander merk. Zijn blijkbaar allen silicaat (boriet/nitraat) vrij en bevatten genoeg additieven
voor voldoende smering.
Mogen deze ook in onze motors, ik veronderstel van wel...iemand ervaring hiermee of een ander
zeer goed alternatief dan hoor ik het graag.

Greetz
Peter
Gebruikersavatar
LittleRabbit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 22/02/09 - 18:49
Motormerk: Honda
Motortype: R1200GS
Kleur: Wit
Bouwjaar: 2015
Dealer: A.V.R.acing
Technische Bagage: Leek
Locatie: Gent

Re: Koelwater ervaring

Bericht door LittleRabbit »

Bij een normaal gebruik van de motor volstaat iedere "gewone" koelvloeistof.
Heb de pan al voldoende afgebeuld op ritten en op afgesloten terrein aan trage snelheden waar de koeling pas echt moet werken. Nog nooit problemen ondervonden :)
Dus zou zeker geen high-tech koelvloeistof betalen, gezien dit gewoon meer kost en geen voordeel zal opleveren.

Als je toch ultieme koeling wil, gedemineraliseerd water met Water Wetter of Ice... dinges...
Koelt beter dan alle andere vloeistoffen, maar is niet winter-resistent ;)
Zit nu bij mij op de CBR, maar ook enkel en alleen maar omdat die tijdens gymkhana tussen de 100 en 120° draaide.
"As soon as you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
Ayrton Senna
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Koelwater ervaring

Bericht door CBX »

Roze G12 is prima, wel eerst je systeem met leidingwater goed schoonspoelen.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
PeterS
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 22/02/13 - 23:32
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Bordeaux
Bouwjaar: 2010
Technische Bagage: Gedegen kennis

Re: Koelwater ervaring

Bericht door PeterS »

Thx, ben ondertussen op Castrol Radicool uitgekomen, ga dit eens proberen.
jossie
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 20/04/09 - 22:05
Motormerk: Honda
Motortype: st1300A
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2007
Dealer: Van Puymbroeck Mark
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Nieuwkerken-Waas

Re: Koelwater ervaring

Bericht door jossie »

overkoken komt meestal doordat de druk in het koelwater circuit te laag geworden is. De radiatordop(waarin de drukregeling zit) vervangen lost dan het probleem over het algemeen op.
Een truukje is: door te zorgen dat de radiator dop harder klemt (door de haken iets verder te plooien) heb ik mezelf ook al 2 keer kunnen behelpen. Doppen zijn nadien nooit vervangen geweest. Proberen zou ik zeggen, het kost niets. Als de rubberdichting van de radiatordop evenwel gescheurd is, kun je niet anders dan een nieuwe dop kopen.
Plaats reactie