Kraken in de boite bij schakelen

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

Hoi,

Momenteel sinds een paar dagen, schakelt mijne panneke heel slecht.

Niet meer boterzacht.... Als ik bv naar 1,2,3,4,5 wil gaan... met de koppeling ingetrokken, voel je dat die er niet wil ingeraken, met gerattel en lawaai er bij, precies ene dat niet kan schakelen lol....
Na beetje bijduwen geraakt die er toch in.... met geluid er bij.

Volgens wat ik al gelezen heb op forum, Schakelmechanisch proper maken, Dot 4 leegmaken van hydraulische koppeling, en terug bijvullen zonder luchtbellekes.

Onderdeel met veer dat de koppelings plaat zou bedienen, versleten ?

Enige andere suggesties...???

Falcon op forum heeft er de zaterdag ook mee gereden. en echt soepel is dat niet zei hém....
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door CBX »

PanDeefke schreef:Hoi,

Volgens wat ik al gelezen heb op forum, Schakelmechanisch proper maken, Dot 4 leegmaken van hydraulische koppeling, en terug bijvullen zonder luchtbellekes.
Doe dit eerst eens en ga dan proefrijden!
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

Morgen bij mijn broer langsgaan, diene is auto mechanieker... Diene zal dit eens checken...

Ik hoop echt dat het beter is.... anders weet ik het niet meer.
16000 km heeft hem.

Hou jullie op de hoogte.

Groetjes.
David
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
Chriske
Lid
Lid
Berichten: 1783
Lid geworden op: vr 22/04/11 - 07:13
Motormerk: Honda
Motortype: ST 1300
Kleur: Blauw-grijs metallic
Bouwjaar: 2003
Dealer: Bee Weels - Wilsele/Herent
Technische Bagage: Leek
Locatie: Haacht

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door Chriske »

Onlangs (met Bart z'n rit) bij vertrek ook voorgehad... kon in het geheel niet meer schakelen... muurvast.

Schakelsysteem gereinigd en... opgelost.

Doch ik ondervind nog altijd problemen met het schakelen naar 2e versnelling (met het nodige 'gekraak' !), moet veel kracht op m'n pedalleke zetten... (vervelend en vermoeiend bij lange ritten !), indien ik dit niet doe, 'springt' die soms uit z'n versnelling. :roll:

Nu ja, Pan gaat deze week binnen voor onderhoud, 'k ga vragen dat ze dit toch eens willen nakijken, anders betrouw ik dit niet voor de aankomende "Eifelrit"...

Chriske 0-0
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door CBX »

1)Laat de koppelingsolie/DOT4 vervangen.
2)Probeer eens even te gaan rijden:...... even in de vrij schakelen, koppeling los, weer in en doorschakelen (noemen ze double clutchen) dan gaat het geruisloos en soepel.
3)Als je optrekt in de 1e versnelling met je neus van je voet(laars) het pedaaltje omhoog houden, koppeling in en in z'n twee wippen. Dus het schakelpedaal onder "spanning houden".

Ga eens even proberen!!!
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

laat u dat morgen weten :-) :P
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

Kleine update.

Gisteren nazicht laten doen door mijn broer.
Schakelpootje is nog perfect, geen vuil, assen en bevestingen zijn zuiver. Bewegen gaat perfect.
Na wat zoeken op forums en fora. Waren er bij onze nederlandse buren sommige dat last habben van plakkende olie...(slechte olie gebruik) Waarmee de koppelingsplaten last zouden hebben???

Nu kijken we door het olieglas rechts van de Pan, en zien dat het peil van de olie volledig vol is.

Ik kijk op mijn laatste onderhoud factuur, en hebben ze bij active Pits 4,5 liter olie ingekapt + facturatie voor 4,5 liter.

Terwijl er dit maar in mag...
Motorolie 3,9 liter inclusief oliefilter
Motorolie 3,7 liter zonder oliefilter

Is eigenlijk wat dom van mij om daar niet op te letten.... Ik kijkt door dat glas zie dat er olie inzit, dus dat is goed volgens mij :-( 3000 km meegereden zo... zucht...

Dus olie afgelaten tot peil net onder de bovenste markering.
Testrit gedaan. Wat een zee van verschil. Schakelt al terug soepeler zoals vroeger. Niet meer zo hard en stram.
Enkele km's gedaan om wat te spelen met de versnellingen op en af.
Als je naar 5000 a 6000 toeren wil gaan is er nog een kleine hapering voor de versnelling er invalt.

Dus nu nog de hydraulische DOT4 olie vervangen. Door tijdgebrek niet meer kunnen doen.

Ben al tevreden dat de soepelheid er al is. Nu nog de rest. :-)

Bijna opgelost.En dan nog eens testen....
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door CBX »

Dat verwacht je natuurlijk niet dat er teveel olie in zit! :roll:
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

Juist Haynes Honda St1300 Pan European Service And Repair Manual
2002 To 2010 gekocht.
Ga mijn onderhoud uitbesteden aan mijn broer. ;-)

Vanmorgen telefoontje gedaan naar A Pits.
En vroeg waarom ze 4,5 liter indoen ipv de opgegeven waarde van 3,9 met olie Filter.
Dat beetje extra kan geen kwaad zei de Roel. Diene blok moteur kan tot 20 liter olie aan.... Dus 3,9 ipv 4,5 is niet zo veel verschil.

@Boer Pan, die verkopen toch Honda?
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door CBX »

PanDeefke schreef:
Vanmorgen telefoontje gedaan naar A Pits.
Dat beetje extra kan geen kwaad zei de Roel. Diene blok moteur kan tot 20 liter olie aan.... Dus 3,9 ipv 4,5 is niet zo veel verschil.
Het volume van de olie is echter toegenomen met 0,6 liter, daardoor krijg je een hogere druk.
Tap het teveel aan olie even af, want anders kan het je een aantal keerringen kosten....
Tip: haal het olie filter even los en gooi dit leeg, dat is al voldoende.
Als je daarna de motor even stationair laat draaien (genoeg om het filter te vullen) kun je nog eens peilen.
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door cram »

er mag gerust 20 liter in een panblok !! fijne dealer is dat

ik zet de olie altijd 2 mm onder de maximum lijn .

ik rijd nu met de gl1800 en daar zit een speciale drukkoppeling in en wanneer daar te veel olie in het blok zit schakelt hij als een BMW . :finga:

marccc
Frank
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 21/01/13 - 22:08
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: antraciet
Bouwjaar: 2007
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Ingelmunster

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door Frank »

t ' Haar op mijne rug gaat recht staan als ik de 'professionele reactie' van de 'dealer' lees. :evil:

Stel dat uw oliefilter niet vervangen werd, dan zat er dus 21% teveel olie volume in.
Indien de oliefilter wel vervangen werd, dan zat er 15% teveel olie in.

Monteur...laat me niet lachen, ik zou me schamen in zijn plaats :rolleyes:
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

cram schreef:er mag gerust 20 liter in een panblok !! fijne dealer is dat

ik zet de olie altijd 2 mm onder de maximum lijn .

ik rijd nu met de gl1800 en daar zit een speciale drukkoppeling in en wanneer daar te veel olie in het blok zit schakelt hij als een BMW . :finga:

marccc

Nu ken ik het schakel gevoel van een B*W ding ;-) :lol: :lol: :lol: Of is het nog erger op zo een ding.
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
MeRon
Lid
Lid
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 16/02/09 - 19:52
Motormerk: honda
Motortype: Pan 1300 YR
Kleur: zilver-Yellow Red
Bouwjaar: 2005
Dealer: pits mechelen
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: mechelen

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door MeRon »

Wil hier toch effe een lanske breken voor Active Pits, ook mijnen dealer, waar ik sedert decennia eigenlijk geen klachten over heb. "De Roel", is dat die jonge gast die normaal achter de werkplaatstoog links staat, want de mekaniekers kennen er toch heel wat van hoor en de bazen Ronny en Guido sowieso (hebben jaren renstal gevormd, waardoor de naam Pits). Ik weet dat ze momenteel steeds grote drukte hebben, maar die uitlating van die 20 liter, is inderdaad zeer vreemd. Heeft die niet verward met de benzinetank, wat dan zeker heel straf is :roll:
Is ook eerste dat ik er van hoor dat ze geen dealer van Honda zouden zijn ! Komt voor op dealerslijsten van Honda. Normaliter zijn Honda en Suzuki zelfs hun hoofdmerken. Is er dus iets veranderd en waar haalden jullie die mosterd ?
PanDeefke
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27/06/10 - 23:39
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Grijs
Bouwjaar: 2009
Dealer: Garage van mijn Broer
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Vilvoorde

Re: Kraken in de boite bij schakelen

Bericht door PanDeefke »

MeRon schreef:Wil hier toch effe een lanske breken voor Active Pits, ook mijnen dealer, waar ik sedert decennia eigenlijk geen klachten over heb. "De Roel", is dat die jonge gast die normaal achter de werkplaatstoog links staat, want de mekaniekers kennen er toch heel wat van hoor en de bazen Ronny en Guido sowieso (hebben jaren renstal gevormd, waardoor de naam Pits). Ik weet dat ze momenteel steeds grote drukte hebben, maar die uitlating van die 20 liter, is inderdaad zeer vreemd. Heeft die niet verward met de benzinetank, wat dan zeker heel straf is :roll:
Is ook eerste dat ik er van hoor dat ze geen dealer van Honda zouden zijn ! Komt voor op dealerslijsten van Honda. Normaliter zijn Honda en Suzuki zelfs hun hoofdmerken. Is er dus iets veranderd en waar haalden jullie die mosterd ?
Active pits altijd tevreden van geweest. Zeker de Ronny nen hele goeie en deftige gast.
Roel is diene dat de herstellingen en telefoon doet (jonge gast ja) linker kant.
Drukte hebben ze zeker, maar mag niet tegenover de kwaliteit instaan.
En neen het was niet de benzine tank, daar gaat 29 liter in :drinkers:
Hij bedoelde dat het beetje extra olie geen kwaad kan, omdat het blok een totaal van 20 liter olie kan bevatten.Als ge alles vol kapt zal er misschien 20 liter ingaan, maar rijden denk het niet lol
Op mijn factuur staat 4,5 liter geschreven. Dus is er ook 4,5 ingegaan. Wat er teveel inzat is er nu ook uit. Zit mooi tussen de lijntjes.
Ronny doet zeker goed zijn werk, heb ik ook geen probleem mee. Die heeft me ook al meerdere keren geholpen met andere dingen, kuip verbreders, verwarmde handvatten enz.. en die werken goed.

Spijtig voorval, maar ik hoop dat ze er toch aan denken te volgende keer...
Grijze ST1300 2009, Two Brothers exhaust M5 Black Series, K&N filter, FPR, Verwarmde handvaten,Top sellerie verhoogd + lang, GPS Zumo 550, Fenda Extenda in grijs gespoten, Top case, Drift HD ghost, optimate lader, optimate USB , Stebel compact
Plaats reactie