koppeling(spomp) defect.

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
Johndecal
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 13/12/09 - 13:30
Motormerk: Triumph
Motortype: Tiger 1200 GT Pro
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2020
Dealer: BMC Assenede
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Gent

koppeling(spomp) defect.

Bericht door Johndecal »

Ik ben deze morgen "efkes" gaan oefenen op "korte maneuvers" met nog enkele addepten en plots was het uit met de pret, de koppeling reageerde niet meer (hendel intrekken gaf geen resultaat) :evil:
De pan stilgelegd en laten afkoelen in de hoop dat de koppeling het dan wel terug zou doen, maar....nadda. Al goed dat ik op amper 1km van de thuishaven was waardoor ik toch nog thuis geraakt ben (motor in 2° en in één ruk naar huis zonder stoppen). Met dank voor de begeleiding van boer Pan.
Gelukkig kan ik ten alle tijde beroep doen op mijn mecanicien. 'k Heb hem opgebeld (jaja, ook op zondag bereikbaar) en het probleem uitgelegd. Volgens hem zal het enkel de koppelingspomp zijn wat volgens hem het "goede nieuws" is. Het slechte nieuws is dat deze pomp zich blijkbaar op een heel meoilijk bereikbare plaats achteraan het motorblok bevind waardoor het toch een vrij omslachtig werk wordt om deze te vervangen.
Dinsdag mag hij binnen....
Zijn er trouwens nog mensen die dit probleem al gehad hebben?

grtz,
Johndecal
joris e
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 31/03/05 - 14:20
Motormerk: pan 1300
Motortype: pan 1300
Kleur: donkerblauw
Bouwjaar: 2003
Technische Bagage: Leek
Locatie: waarschoot

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door joris e »

Zeker dat het dat is en niet net iets te weinig olie in de leidingen/reservoir?
Enkele weken terug - na de winterrust klaar om eerste toertje te maken en ook problemen met koppeling. Niets van koppeling, hendel intrekken ging zonder maar iets van weerstand.
Bleek uiteindelijk iets te weinig olie in het reservoir. Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit echt op let wegens nooit problemen mee gehad. Enkele centiliters olie erbij en probleem was opgelost.
Waar de olie naar toe is? Nooit lek gemerkt, geen druppels op garagevloer, misschien ergens minuscuul lekje/scheurtje? Moet het nog laten nakijken bij volgende onderhoud.
panneman
Lid
Lid
Berichten: 2747
Lid geworden op: do 10/03/05 - 22:10
Motormerk: BM dinges
Motortype: R1250GS ADV
Kleur: TROPHY
Bouwjaar: 2023
Dealer: LUDWIG MOTORS ST NIKLAAS
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door panneman »

Of lucht in de leidingen door oververhitting olie?(Vapor Lock)
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.

BE A MAN RIDE A PAN !!!

BE A DREAMER RIDE A BEEMER !!!
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door CBX »

Dit is een koppelingspomp en daar kun je zo bij, en de oliepomp defect!!!!................kan me dat niet voorstellen, hoor graag wat er wel defect is/was!

Afbeelding
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Johndecal
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 13/12/09 - 13:30
Motormerk: Triumph
Motortype: Tiger 1200 GT Pro
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2020
Dealer: BMC Assenede
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Gent

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door Johndecal »

Het was al een tijdje dat ik wat problemen ondervond met de koppeling (moeilijk de neutraal stand vinden) en de koppeling greep de laatste tijd ook "vrij kort" in.
Er zal dus spijtig genoeg wel iets meer aan de hand zijn.
'k Zal dan toch weer de Husky van stal moeten halen om "zot" te gaan doen :mrgreen:
Volgende week al eens gaan kijken wat dat geeft op de "8'jes", kwestie van hier iemand het vuur wat aan de schenen te leggen :finga: :finga: :finga:
grtz,
Johndecal
Laatst gewijzigd door Johndecal op zo 01/04/12 - 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Johndecal
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 13/12/09 - 13:30
Motormerk: Triumph
Motortype: Tiger 1200 GT Pro
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2020
Dealer: BMC Assenede
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Gent

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door Johndecal »

Dit is een koppelingspomp en daar kun je zo bij
Er zit blijkbaar ook een "pomp" aan of thv de versnellingsbak ...
(die de platen bedient of zo)
Na dinsdag zal ik daar hopelijk meer van weten.

grtz,
Johndecal
Rudyvc
Lid
Lid
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 24/03/10 - 07:19
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300A
Kleur: zilver
Bouwjaar: 2004
Dealer: Nederlandse vriend
Technische Bagage: Leek
Locatie: 2180 Ekeren

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door Rudyvc »

Vandaag heeft Enrico ook zoiets voorgehad op de Waaslandrit.
Benieuwd wat de oorzaal is.
mvg, Rudyvc
It takes two to tango.
enriko
Lid
Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 02/08/09 - 19:20
Motormerk: geen
Motortype: geen
Kleur: geen
Bouwjaar: 2023
Dealer: voorlopig geen
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door enriko »

Inderdaad Johan,

Na even stilstaan met draaiende motor waarbij de temperatuur wat opliep kon ik ook niet meer ontkoppelen.
Met veel moeite nog een eindje kunnen rijden en van een korte stilstand in Doel gebruik gemaakt om de motor te laten afkoelen, dan lukte het bij mij opnieuw en heb de rit kunnen uitrijden en thuisgeraakt, echter
met de koppeling wat te ontzien.Het kunnen verschillende zaken zijn zaken zijn :de remolie die vocht bevat wat begint te koken en luchtbellen vormt of intern olielek aan de master cilinder aan uw koppelingshendel of de slave cilinder aan de koppeling zelf.Bij een 1300 zit deze slavecilinder acheraan het blok naast de oliefilter en moet hiervoor de motor uitgebouwd worden.althans volgens het werkplaatsboek,en dit japanners zullen da wel weten zeker.Geen klein werkje denk ik.Als je de motor hebt laten afkoelen en dat hielp niet zal het dat eerste al niet zijn denk ik.Veel succes en hopelijk geen te hoge rekening.
PS:bij een 1100 zit de koppeling vooraan het blok en kan je er makkelijk aan.Zoals Cruyff zei;ieder nadeel heb ze voordeel.Of omgekeerd :rolleyes:

ERik
Johndecal
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 13/12/09 - 13:30
Motormerk: Triumph
Motortype: Tiger 1200 GT Pro
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2020
Dealer: BMC Assenede
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Gent

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door Johndecal »

Vandaag de Pan terug in ontvangst mogen nemen :rolleyes:
Het bleek dus toch de (secundaire) oliepomp te zijn die defect was. Dit is de pomp die uiteindelijk de koppelingsplaten bedient en die zich achteraan de motor bevindt (moeilijk bereikbaar).
Volgens de mechanieker is dit een euvel dat niet zoveel voorkomt, enkel bij de Pan's die "intensief" gebruikt worden. 't Zal dan toch aan mij liggen zeker :oops: :oops: :oops:
Hopelijk is alles nu terug ok, want nadat de pomp het begeven had heb ik enkele keren een rare "klik" gehoord bij het starten onmiddellijk nadat de motor aansloeg...
Als het meezit kan ik zondag eens degelijk gaan testen.

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
cram
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di 11/09/07 - 13:30
Motormerk: Honda
Motortype: gl1800
Kleur: champanje
Bouwjaar: 2006
Dealer: felix & jos
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: belgie limburg

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door cram »

hoelang heeft hij eraan gewerkt ?? heeft hij de tank uitgebouwd ?
enriko
Lid
Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 02/08/09 - 19:20
Motormerk: geen
Motortype: geen
Kleur: geen
Bouwjaar: 2023
Dealer: voorlopig geen
Technische Bagage: Sleutel af en toe

l

Bericht door enriko »

Zelfde probleem.

Door een val in maart met schouderoperatie en langdurige revalidatie tot gevolg staat mijn pan al van oktober 2017 stil.
Was in december begonnen om een groot onderhoud te geven met oa controle van de klepspeling vorige week tot de vaststelling gekomen dat ik niet meer kon ontkoppelen.geen lucht in de leiding dus de slave cilinder naast het oliefilter
beginnen uitbouwen.Een klusje van mijn kl....al enkele uren bezig geweest om de leiding en de 3 bouten los te maken.
Is nu eindelijk los.nu onderdelen bestellen en dan terug de zelfde miserie om te monteren.


Erik
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: koppeling(spomp) defect.

Bericht door Panneke »

Oei, dat is ook pech, stilstaan is roesten. maar vlug terug de motor op.
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Plaats reactie