Remolie vervangen zonder ontluchten.

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

Ik vind deze manier de gemakkelijkste (is wel een verspilling van remolie, maar ik moet niet ontluchten).
1. Schroefjes deksel losmaken (zowel koppeling als rem)
2. alle oude olie eruitzuigen (met een injectiespuit)
3. tot halfweg opvullen met nieuwe olie
4. pompen met de hendel totdat er geen "vuile" olie meer uitkomt (ge kunt dit gemakkelijk zien)
5. alle olie eruit
6. nieuwe olie erin
7. een keer of 20 pompen met de hendel
Indien er nog "vuile" olie uitkomt, punt 5 en 6 herhalen.
En daar moet ge GEEN techneut voor zijn, iederéén kan dit !!! :lol:

PS: NOOIT aan de hendel pompen als er GEEN olie in het reservoir is !!!!!
ALTIJD DOT 4 gebruiken, DOT 5 tast de remleidingen aan, alhoewel er nu al DOT 5 is die gemengd mag
worden met DOT 4 en die niet schadelijk is voor de leidingen. Dus GOED nakijken als ge DOT 5 zou kopen.
en
Dit systeem gebruik ik ook voor de achterrem !
CBX
Lid
Lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 08/12/06 - 17:40
Motormerk: Honda
Motortype: Honda's
Kleur: Mooi
Bouwjaar: 2016
Dealer: Zelf onderhoud
Technische Bagage: Gedegen kennis
Locatie: Zeeland-Nederland
Contacteer:

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door CBX »

Als injectiespuit gebruik ik een varkens-spuit die je bij een boerenbond kunt kopen voor €1,25!

Leg er wel een poetsdoek(en) omheen want dit is gemeen spul voor je lak/chroom.

Afbeelding
"Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook". G'oeft gin land te hebbe um boer te zen".
Afbeelding
Afbeelding
Manus
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 27/10/06 - 13:51
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Valkenswaard

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Manus »

Hoe komt de oude remolie van de remklauw naar boven? :?: :roll:
Pan 1300 rijder
enriko
Lid
Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 02/08/09 - 19:20
Motormerk: geen
Motortype: geen
Kleur: geen
Bouwjaar: 2023
Dealer: voorlopig geen
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door enriko »

Manus schreef:Hoe komt de oude remolie van de remklauw naar boven? :?: :roll:
Dat weet ik ook niet!Maar ik wissel ook de rem-en koppelingsvloeistof zonder te ontluchten.
Ik steek op de nippel op de remklauw een plastiek darmpje en het uiteinde in een glazen potje/bokaaltje.
Deksel van het reservoir afhalen en de nippel los zetten en pompen met de rem/ontkoppelingshendel.Vloeistofniveau in het reservoir regelmatig aanvullen met verse remvloeistof en het uiteinde van het darmpje in de oude remvloeistof in het potje houden zodanig dat je geen lucht zuigt bij het lossen van de hendel als de remvloeistof bleker wordt in het darmpje is de oude uit de leiding en klauw en kan je de nippel vastzetten.Reservoir aanvullen en sluiten.Bij een type met CBS is het wel meer werk,je moet dan zowel voor als achteraan deze procedure toepassen en dan mag je rekenen op dik 500ml remvloeistof.
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

Manus schreef:Hoe komt de oude remolie van de remklauw naar boven? :?: :roll:
De oude remolie komt naar boven door de ingebouwde kleppen (zit onderaan de remcylinder). Bij het pompen met de hendel ziet ge duidelijk dat de "vuile" olie in het reservoir gepomt worden.
Door deze cyclus kunt ge alle olie in de remleiding vernieuwen (kost U wel een keer of 30 à 40 pompen met de koppelings- of remhendel of de voetrem (naargelang wat ge wilt verversen)).
Dit heeft als voordeel dat ge niet moet werken met darmen en open en vastdraaien van de ontluchtingnippels.
Deze methode werkt dus niet indien er lucht in de remleidingen zit.
Wanneer moet ge dit doen: om de 2 jaar (dit omdat remolie ook vocht opneemt) of indien ge ziet dat uw olie een donkere kleur krijgt (de remolie moet klaar en doorzichtig zijn, beetje geelachtig mag) :roll:
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

@ Enrico
Dit is ook een goede methode maar veel mensen zien er tegenop op om te werken met darmpjes en durven niet aan de ontluchtingsnippels te raken. :cry: Het gevaar bestaat erin dat een leek hier niet goed oplet en lucht in de leidingen "trekt".
Mijn methode is iets veiliger en voor iedereen haalbaar als ge maar 2 vijzen kunt losschroeven met een schroevendraaier :mrgreen: :mrgreen: en met een busje van 500ml kunt ge gemakkelijk 2 oliewissels doen.
Norbert
Twointjepan
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 02/03/08 - 18:40
Motormerk: Honda
Motortype: St 1300A
Kleur: Zilver
Bouwjaar: 2007
Dealer: Felix en Jos
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Deinze

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Twointjepan »

dkn9230

Dus als ik het goed versta zuig je de resrvoir potjes helemaal leeg en als die leeg is kan er dan geen lucht in?? of gaat er alleen lucht in als je dan in de koppeling of remhendel knijpt??

Als dat zo werkt is dit een heel gemakkelijke methode , heb gisteren nog mijn koppelingsolie vervangen door een darmpje aan de ontluchtings nippel te hangen en constant koppelingshendel indrukken nippel open en terug toe koppelingshendel terug los ..en zo een paar keer het koppelingspotje leeggepompt..

Groetjes..
Pan ST1300-2007-Radio-Intercom Starcom digitaal-Topkoffer-Handvatverwarming-Topsellerie zadel-Winddeflectors kuip,spiegels-Zumo 660-K-N filter-FPR-Stuurverhoger-Versnellingsindicator-Leds in de spiegels-Irridium bougies-FlipUp scherm-Topbox spoiler
Twointjepan
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 02/03/08 - 18:40
Motormerk: Honda
Motortype: St 1300A
Kleur: Zilver
Bouwjaar: 2007
Dealer: Felix en Jos
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Deinze

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Twointjepan »

dkn9230

Je zegt dat jou methode niet werkt als er lucht in de leidingen zit !!!!!!!
Dan kun je toch je leiding ontluchten , dan zou dat toch terug moeten werken hé..

Wist niet dat als je de potjes helemaal leegzuigt en dan half vult ,dat je dan door te pompen de oude olie naar boven haalt...
Dus eigenlijk pomp je de nieuwe olie naar binnen en de oude komt naar boven ??

juist ??..
Pan ST1300-2007-Radio-Intercom Starcom digitaal-Topkoffer-Handvatverwarming-Topsellerie zadel-Winddeflectors kuip,spiegels-Zumo 660-K-N filter-FPR-Stuurverhoger-Versnellingsindicator-Leds in de spiegels-Irridium bougies-FlipUp scherm-Topbox spoiler
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

Tony_ca1 schreef:dkn9230

Wist niet dat als je de potjes helemaal leegzuigt en dan half vult ,dat je dan door te pompen de oude olie naar boven haalt...
Dus eigenlijk pomp je de nieuwe olie naar binnen en de oude komt naar boven ??

juist ??..
dat is correct, door met de hendel te knijpen pomp je nieuwe olie in de leidingen en haal je de oude olie eruit.
Vandaar dat je deze actie (pompen en eventueel nogmaals verversen) moet herhalen.
Tony_ca1 schreef: Dus als ik het goed versta zuig je de resrvoir potjes helemaal leeg en als die leeg is kan er dan geen lucht in?? of gaat er alleen lucht in als je dan in de koppeling of remhendel knijpt??
Er komt alléén lucht in als je de hendel dichtknijpt en er GEEN olie in het reservoir is. Dus NOOIT met de hendel pompen als het reservoir leeg is (zie eerste artikel). Er zal GEEN lucht in uw leidingen komen door het potje leeg te zuigen (en de hendel niet te activeren VOORDAT er opnieuw verse olie in is).
Maar voor alle veiligheid kunt ge altijd een beetje "oude" olie in het reservoir laten (juist de bodem bedekt) en bijvullen met nieuwe.
Polleke
Lid
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11/09/05 - 16:43
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2008
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Polleke »

Dat is totaal verkeerd ,er zal geen oude olie naar boven komen het enigste wat je doet als je op die manier werkt is het pompje zuiver spoelen,de olie moet er uit langs de ontluchtings nippel,De manier van @enriko is de goede,er zijn nog andere manieren maar is altijd langs de ontluchtings nippel.
het klepje onder aan de pomp dient om de restdruk(zodat de remblokken niet terug komen maar juist iets lossen) te bewaren zodat je niet telkens moet pompen om te remmen,
En ik zou niet weten hoe ook maar één drup olie omhoog komt,dit kan enkel als je met twee leidingen werkt.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Manus
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 27/10/06 - 13:51
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Valkenswaard

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Manus »

Dat bedoel ik maar. :!: :!:
Pan 1300 rijder
Marc Pan
Lid
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 14/04/08 - 13:52
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: blauw metalic
Bouwjaar: 2015
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: westmalle

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Marc Pan »

polmcfree schreef:Dat is totaal verkeerd ,er zal geen oude olie naar boven komen het enigste wat je doet als je op die manier werkt is het pompje zuiver spoelen,de olie moet er uit langs de ontluchtings nippel,De manier van @enriko is de goede,er zijn nog andere manieren maar is altijd langs de ontluchtings nippel.
het klepje onder aan de pomp dient om de restdruk(zodat de remblokken niet terug komen maar juist iets lossen) te bewaren zodat je niet telkens moet pompen om te remmen,
En ik zou niet weten hoe ook maar één drup olie omhoog komt,dit kan enkel als je met twee leidingen werkt.
Mooie opmerking :finga: :finga: :finga: en terecht. :D :D
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

Tja mannekes, hierover kunnen meningen verschillen. :roll:
Want als ik dit lees is het dus altijd dezelfde olie die in de leidingen zit en is er dus helemaal geen doorstroming of enige verversing van olie onderaan de leiding (aangezien er geen druppel olie naar boven komt).
Hoe wordt de olie in het reservoir dan zo bruin ? :oops: en/of vuil ? :oops:
Maar ...... iedereen doet het op zijn manier, hé.
Manus
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 27/10/06 - 13:51
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Valkenswaard

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Manus »

De verkleuring is waarschijnlijk omdat remvloeistof hygroscopisch(moeilijk woord) is.
Neemt water(damp) op die in de lucht zit.
Bij warmte meer als bij kou.
De vervuiling komt uit het hele systeem en al wat lichter is dan remolie komt naar boven.
Heb nog nooit in een technisch rapport deze ontluchtingsmethode gelezen.
Maar ieder is vrij om te doen, natuurlijk.
Pan 1300 rijder
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

Manus schreef:De verkleuring is waarschijnlijk omdat remvloeistof hygroscopisch(moeilijk woord) is.
Neemt water(damp) op die in de lucht zit.
Bij warmte meer als bij kou.
De vervuiling komt uit het hele systeem en al wat lichter is dan remolie komt naar boven.
Heb nog nooit in een technisch rapport deze ontluchtingsmethode gelezen.
Maar ieder is vrij om te doen, natuurlijk.
1. Als de olie water opneemt (langs waar? alles is hermetisch afgesloten ) moet het deze vasthouden, indien niet dan blijft het water beneden staan want olie is lichter en remt ge in feite door samendrukking van water. In dit geval zullen uw remmen niet of slecht functioneren (idem bij lucht in de leidingen).
2. Vervuiling die naar boven komt kan, maar ik denk weerom dat olie lichter is en dat het vuil dus beneden zou blijven zitten. In dit geval zullen uw "pistons" blokkeren door een ophoping van vuil. Tenzij ..... er een doorstroming is van olie (wat ik denk) en dan ....... kan deze methode perfect gebruikt worden.
3. dit is geen ontluchtingsmethode maar een verversingsmethode.
4. Inderdaad, olie doorpompen (via openen en sluiten van de ontluchtingsnippels) is alom gekend maar niet iederéén kan/wil dit zelf doen, vandaar deze topic.
En zoals reeds vermeld "Iederéén is natuurlijk vrij om te doen." :wink:
Polleke
Lid
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11/09/05 - 16:43
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2008
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Polleke »

Remolie neemt degelijk water op,dat is ook de hoofdreden waarom die vervangen moet worden worden( want het water wordt heet bij het remmen en begint te borrelen en dan heb je zeer slechte remmen),wij hebben in de garage een toestel dat de hoeveelheid water in de remolie meet,het water komt er in door de temperatuur verschillen die optreden bij het remmen.Vervuiling kan er normaal niet inzitten tenzij je ze hebt open gehad.die verkleuring komt door het water en het verhitten van de olie.
Die methode die je bedoelt is ook geen verversing maar iets wat door klossers gedaan wordt,die geen kennis van het remsysteem hebben.remmen hebben geen doorstroming van olie.
En als je niet op een deftige manier aan je remmen kan of wil werken blijf er dan af, of laat iemand met kennis van zaken dit doen.
En natuurlijk iedereen is vrij om te doen wat hij wil,maar dan zet je zo iets niet op het net ,want dan zijn er mensen die dit volgen en eigenlijk slecht advies hebben gekregen.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door dkn9230 »

En met deze weet ik nu dat ik een "klosser" ben ! :finga:
(kan misschien aan de Admin vragen om mijn naam te wijzigen) :?
Ja, misschien ben ik wel sterker in electronica en informatica dan in remmen,maar ook motoren hebben geen geheimen al gebruik ik de term "sleutel af en toe".
Maar dan kan ik in ieder geval de vuile olie (die dus van nergens komt aangezien er geen doorstroming is) van mijn "rempotteken" zelf verversen EN mijn pompje doorspoelen/reinigen :rock: (verhouding zal ongeveer 10% zijn - leidingen tov het reservoir))
en als die verkleuring komt door het water in de remolie dan is die tenminste ververst, eigenlijk geen slecht advies, hé. Want ik heb liever nieuwe klare olie in mijn reservoirs dan oude,vuile bruine.

Indien ge hoofdstuk 17 van het werkplaatshandboek erop naslaat zult ge zien dat de "master piston"(deze die bediend wordt door de rem-koppelingshendel) de (oude) olie samenperst in de leiding die dit doorgeeft aan de2de master piston(op de remmen vooraan) die op zijn beurt de rempistons (3 op iedere voorrem)onder druk zetten, die op hun beurt de remvoeringen bedienen en ingrijpen op de remschijven.
Bij loslaten komt de 1ste "master piston" (uw hendel) terug op zijn plaats en de (oude) olie (die onder druk stond) komt in uw remreservoir terecht (waar nieuwe olie is ingebracht). Dus uitwisseling van olie of verdunning van de vervuilde olie !
Niet de beste methode maar .... voor IEDEREEN haalbaar (zelf bij een tussentijdse inspectie) en zelf uw remolie vervangen (al is het "maar" in het reservoir) of uw cylinderhuis "kuisen" kan NOOIT kwaad.
Einde topic ????? :roll:
Laatst gewijzigd door dkn9230 op di 21/06/11 - 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Polleke
Lid
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11/09/05 - 16:43
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2008
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Polleke »

In je reservoir wel, maar niet in de leiding en de remklauw daar zit nog altijd water en vuile olie in,want je hebt enkel je reservoir zuiver gemaakt en van nieuwe olie voorzien.
Laatst gewijzigd door Polleke op di 21/06/11 - 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Manus
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 27/10/06 - 13:51
Motormerk: Honda
Motortype: st1300
Kleur: zilvergrijs
Bouwjaar: 2006
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Valkenswaard

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Manus »

Eigenwijs is ook wijs. :roll:
Ja, laten we hier maar sluiten. :D
Pan 1300 rijder
Polleke
Lid
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11/09/05 - 16:43
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: rood
Bouwjaar: 2008
Technische Bagage: Expert/Mechanieker
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Remolie vervangen zonder ontluchten.

Bericht door Polleke »

Je hebt wat bijgeschreven,maar de verplaatste olie komt terug omhoog maar dit is dezelfde olie als die je indrukte,hydraulische remmen werken op basis van de wet van Pascal,deze luidt als volgt,Een druk uitgeoefend op een vloeistof in een gesloten systeem(zonder lucht) plant zich in alle richtingen met dezelfde grote voort,
neem nu een communicerend vat met twee zuigers,als je nu op een zuiger drukt gaat de ander omhoog,laat je die los dan komt de vloeistof gelijk te staan,dus de vloeistof verplaatst zich maar circuleert niet en dit is wat er in een remsysteem ook gebeurd.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Plaats reactie