Koplamp vervangen

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
siboutje
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 30/07/07 - 11:55
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: blauw groen
Bouwjaar: 2003
Locatie: heist

Re: Koplamp vervangen

Bericht door siboutje »

voila vandaag ook weeral linkerlamp gesprongen hier in tenerife
de klus was zoals gezegd in 5min geklaard
ik heb ook aan de technieker gevraagd of hij een zinnige uitleg kon geven voor dat linkerlamp en in zoveel gevallen
en ja ik heb er ene gekregen en hij heeft t me ook gewezen
mijne maat dacht aan een lichte stijging van voltage of elentriek maar nee hoor
op de lamp staat een bolleke en als en een opstoot komt van energie kan je da daar zien
het is een kwestie van vibratie en dat kan je ook zien aan de lamp war de staafjes verplaatste zijn
na al t schudden en beven door de kms op de wegen verplaatst da staafje en lamp stuk
volgens die technieker is da een euvel bij de 1300 door de cardinage (of hoe noemt da in t vloms ?) waar de linker kant blijkbaar minder vast is dan de rechterkant en daardoor t linkerlicht springt
voila das vandaag de uitleg die ik in t spaans gekregen heb en probeer te vertalen
dus eindelijk een zinnige uitleg gekregen
groetjes
goofy
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 19/08/07 - 20:30
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs metalic
Bouwjaar: 2007
Dealer: caset lichtervelde
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: torhout

Re: Koplamp vervangen

Bericht door goofy »

Eddy schreef:Raiser en CBX,

Het is gisteren dan toch gelukt dank zij jullie tips (behalve dat van die vrouw, ze was niet beschikbaar :D )

't Was de eerste keer dat ik de linkerlamp (en tegelijkertijd ook maar de rechter) verving.
Kun je wel eventjes m'n frustatie indenken als de "handige leiding" enkel vermeld : "aansluitstuk verwijderen" en het wil na twee avonden nog niet lukken.

't Was wel even prutsen; eerst onhandig, dan linkerhandje, nadien rechterhandje .... et voila ..... daar stond er ééntje terug met een glimlach in plaats van een gezicht met veel huidplooien en grimassen waarbij Frankenstein zelfs zou zijn gaan lopen. :mrgreen:

Heb dus in de handleiding notie aangebracht van die klipjes.

Thanks Guy's ..... het is nu terug "gone in 60 seconds". :D :D :D
Zeg wel ik vandaag voor de eerste keer een koplamp heb vervangen,amai die jappen hebben waarschinlijk kleine pollekes,maar ik daarentegen grote,in 45min toch gelukt konmoeilijk bij dat klipje en alles op de tast
doen,is niet gemakkelijk :idea:
raisor

Re: Koplamp vervangen

Bericht door raisor »

goofy schreef:
Eddy schreef:Raiser en CBX,

Het is gisteren dan toch gelukt dank zij jullie tips (behalve dat van die vrouw, ze was niet beschikbaar :D )

't Was de eerste keer dat ik de linkerlamp (en tegelijkertijd ook maar de rechter) verving.
Kun je wel eventjes m'n frustatie indenken als de "handige leiding" enkel vermeld : "aansluitstuk verwijderen" en het wil na twee avonden nog niet lukken.

't Was wel even prutsen; eerst onhandig, dan linkerhandje, nadien rechterhandje .... et voila ..... daar stond er ééntje terug met een glimlach in plaats van een gezicht met veel huidplooien en grimassen waarbij Frankenstein zelfs zou zijn gaan lopen. :mrgreen:

Heb dus in de handleiding notie aangebracht van die klipjes.

Thanks Guy's ..... het is nu terug "gone in 60 seconds". :D :D :D
Zeg wel ik vandaag voor de eerste keer een koplamp heb vervangen,amai die jappen hebben waarschinlijk kleine pollekes,maar ik daarentegen grote,in 45min toch gelukt konmoeilijk bij dat klipje en alles op de tast
doen,is niet gemakkelijk :idea:

Moest er "haar" op staan........tzou wel beter lukken zeker :?: :D :D :D

raisor
goofy
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 19/08/07 - 20:30
Motormerk: honda
Motortype: st1300
Kleur: grijs metalic
Bouwjaar: 2007
Dealer: caset lichtervelde
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: torhout

Re: Koplamp vervangen

Bericht door goofy »

raisor schreef:
goofy schreef:
Eddy schreef:Raiser en CBX,

Het is gisteren dan toch gelukt dank zij jullie tips (behalve dat van die vrouw, ze was niet beschikbaar :D )

't Was de eerste keer dat ik de linkerlamp (en tegelijkertijd ook maar de rechter) verving.
Kun je wel eventjes m'n frustatie indenken als de "handige leiding" enkel vermeld : "aansluitstuk verwijderen" en het wil na twee avonden nog niet lukken.

't Was wel even prutsen; eerst onhandig, dan linkerhandje, nadien rechterhandje .... et voila ..... daar stond er ééntje terug met een glimlach in plaats van een gezicht met veel huidplooien en grimassen waarbij Frankenstein zelfs zou zijn gaan lopen. :mrgreen:

Heb dus in de handleiding notie aangebracht van die klipjes.

Thanks Guy's ..... het is nu terug "gone in 60 seconds". :D :D :D
Zeg wel ik vandaag voor de eerste keer een koplamp heb vervangen,amai die jappen hebben waarschinlijk kleine pollekes,maar ik daarentegen grote,in 45min toch gelukt konmoeilijk bij dat klipje en alles op de tast
doen,is niet gemakkelijk :idea:

Moest er "haar" op staan........tzou wel beter lukken zeker :?: :D :D :D
Dat is zeker
raisor
bertje
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24/11/05 - 11:57
Motormerk: HONDA
Motortype: ST1300
Kleur: achilles black
Bouwjaar: 2006
Dealer: Eric BRULEZ - ARDOOIE
Locatie: ROESELARE

Re: Koplamp vervangen

Bericht door bertje »

Er was er bij mij eentje gesprongen ( linker) juist voor groot onderhoud. Ik heb er twee nieuwe laten steken. Hoop weer voor lange tijd goed te zijn. ( was de eerste die stuk was na 5 jaar)
Rij niet sneller dan je engelbewaarder kan vliegen
Rudyvc
Lid
Lid
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 24/03/10 - 07:19
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300A
Kleur: zilver
Bouwjaar: 2004
Dealer: Nederlandse vriend
Technische Bagage: Leek
Locatie: 2180 Ekeren

Re: Koplamp vervangen

Bericht door Rudyvc »

Ik heb willens nillens ook mijn koplampen moeten vervangen.
Kleine dikke pollekens ... ge verstaat het zeker wel hé.
Ik ben geen gynaecoloog, maar met die instelling is het mij toch gelukt.
Rudy
It takes two to tango.
Gebruikersavatar
Flurk
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: za 17/03/07 - 16:17
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2005
Technische Bagage: Leek
Locatie: Harelbeke

Re: Koplamp vervangen

Bericht door Flurk »

Dank zij de gouden tip hier (de clipjes op de zijkant van de stekker moet je indrukken), kon ik de aansluitstekker dan toch los trekken. Ik dacht eerst dat die vergroeid was met de stekker van de lamp! En maar trekken en trekken, hij wilde maar niet lossen. :rolleyes:
De rest was wat peuter- en prutswerk maar ging toch vlot.
Laatst gewijzigd door Flurk op di 02/04/13 - 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb niet alles waar ik van hou, maar ik hou van alles wat ik heb.
ET1812
Lid
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: wo 20/04/05 - 14:59
Motormerk: Honda
Motortype: CBR1100XX
Kleur: Titanium
Bouwjaar: 1997
Technische Bagage: Leek
Locatie: Ertvelde

Re: Koplamp vervangen

Bericht door ET1812 »

Mij lukt het niet...ook wegens te "vette potekes"...
Ride free from ET
dreamfox
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09/12/08 - 18:00
Motormerk: Honda
Motortype: PAN EUROPEAN
Kleur: Silver
Bouwjaar: 2008
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Koplamp vervangen

Bericht door dreamfox »

trek de stekker eraf, doe het rubberke weg en alleen oppassen dat je het glas van de lamp niet aanraakt....dat leek eenvoudig ...

Enkele dagen geleden in het "zware handboek" 200MB pdf gelezen voor de lamp te vervangen moest de hele bovenkuip eraf...
(4 schroeven en moeren voor de ruit, daarna nog eens 5 voor de kuip, etc...) gelukkig een paar dagen daarna nog in een ander boekje gelezen en dan stond er dan weer niet meer bij dat je de hele motor moet demonteren.
Gelukkig ook naar dit forum gekeken. :finga:

Enkel de rechter hoofdlamp was kapot maar voor geen meter die stekker los te krijgen :snakeman: ...dan maar eens vlug de andere linker geprobeerd, en natuurlijk die was gelijk los, maar die moest niet los...ook maar vervangen, en nu verzekerd van de slechte moeilijke werking toch maar doorgezet met de rechter lamp...gelukt

En wat blijkt nu? na nazicht van de "oude"lamp, bleek deze toch niet kapot, dus gewoon slecht contactje...grrr

in ieder geval, belachelijk dat zoiets niet beter beschreven staat...dat van die miezerige klepjes die je haast niet kan indrukken...
dkn9230
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 29/01/08 - 21:52
Motormerk: Hercules
Motortype: TT520
Kleur: kaki
Bouwjaar: 1980
Technische Bagage: Sleutel af en toe

Re: Koplamp vervangen

Bericht door dkn9230 »

't is in feite simpel: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Voorwiel even naar de kant draaien en langs onder "opereren".
De stekker die op de lamp zelf zit iets naar voor duwen en op de 2 klepjes op de zijkant duwen, dan de stekker achteruit trekken.
Als ge alléén die 2 klepjes op de zijkant induwd en achteruit trekt lukt het meestal niet omdat er teveel spanning opstaat en ge die klepjes niet volledig ingedrukt krijgt.
en ...... 't lukt zelfs met mijn "koolschuppen" :mrgreen:
Norbert
PanMajk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25/02/18 - 09:56
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: zilver
Bouwjaar: 2009
Dealer: Felix & Jos Beringen
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Re: Koplamp vervangen

Bericht door PanMajk »

Oud topic, maar toch maar even aanhalen aangezien ik vandaag ook de eerste keer mocht vervangen en dan maar gelijk de 2 koplampen heb vernieuwd om geen ongelijke kleur te hebben.

Ging bijna als vanzelf. De eerste gouden tip was natuurlijk die van de klepjes links en rechts van de aansluitblok.
Maar Eddy gaf de 2de gouden tip, en die werd nog niet herhaald, hoewel erg belangrijk voor de grotere handen.
Alleszins als je langs de bovenzijde werkt, en met een hoofdlamp kan je dan het makkelijkste zien wat je doet (min of meer)

Zijn tip was "eerst linker handje, dan rechterhandje" en dat heb ik ook ervaren.
Aan één kant van de aansluitblok het klepje indrukken en lichtjes trekken, met de hand die daar het makkelijkste bij kan.
Dan met de andere hand het zelfde doen aan de andere kan van dat blokje.

Hetzelfde ervaren in het verwijderen van de stofkap. Met de ene hand kan je er bovenaan gemakkelijk aan trekken, terwijl het onderaan beter lukt met de andere hand.

Dus rechterhand eruit, linkerhand erin, of omgekeerd, en afhankelijk van de linker of rechterlamp. De Pan heeft natuurlijk genoten van al die aandacht.

gr, Geert
PanMajk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25/02/18 - 09:56
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: zilver
Bouwjaar: 2009
Dealer: Felix & Jos Beringen
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Re: Koplamp vervangen

Bericht door PanMajk »

En aangezien de nieuwe koplampen (dim- en grootlicht) behoorlijk afstaken tegen de vale parkeerlichtjes, heb ik die ook maar vervangen. Alles mooi wit nu. Die waren wel niet los te krijgen zonder kapdelen te verwijderen. Aan weerszijde van de opbergbakjes de binnenkap verwijderen gaf al voldoende ruimte voor de pollekes.

Gr
Plaats reactie