Ratelend geluid, enkel onder belasting

Technische gedeelte voor uw vragen en/of antwoorden met de Honda Pan European ST1300
Plaats reactie
Poldi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09/07/20 - 16:12
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2004
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Ratelend geluid, enkel onder belasting

Bericht door Poldi »

Heb nu al 1 maand een tweedehands ST1300 van 2004 en 53.000km, een zalige motor. Hij rijdt fantastisch zacht, zeer stabiel in de bochten en met de gekende rommelende geluiden onderin. ;)
Maar wat mij opvalt is dat bij zwaardere belasting, bijvoorbeeld snel optrekken, er een ratelend geluid te horen is (beetje zoals kleppen die hard slaan) vanaf 4.000 rpm tot 6.000 rpm. Het is geen pingelen zoals bij verkeerde versnelling of zo, het is echt bij belasting en slechts vanaf 4.000 rpm. Ik heb de motor een groot onderhoud gegeven met nieuwe filters, nieuwe bougies, nieuwe olie enz, maar het geluid blijft. Ik zit nu aan mijn 5de volle tank 98 octaan (zou helpen is mij gezegd). Wanneer ik zacht optrek voorbij 4.000 rpm, heb ik dat geluid niet. Motor heeft slechts 53.000 km
Wat zou het kunnen zijn:
- typisch voor ST1300?
- klopsensor?
- distributiekettingspanner?
- kleppen slecht afgeregeld?
- ontsteking slecht afgesteld?
- lagers?
Graag jullie expertise? Thanks!
Gebruikersavatar
panneivo
Lid
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 15/09/08 - 18:51
Motormerk: BMW
Motortype: K1600 sport GSA1250
Kleur: Black Silver GSA HP
Bouwjaar: 2020
Dealer: Meeussen Geel
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: retie

Re: Ratelend geluid, enkel onder belasting

Bericht door panneivo »

Poldi schreef: do 09/07/20 - 16:34 Heb nu al 1 maand een tweedehands ST1300 van 2004 en 53.000km, een zalige motor. Hij rijdt fantastisch zacht, zeer stabiel in de bochten en met de gekende rommelende geluiden onderin. ;)
Maar wat mij opvalt is dat bij zwaardere belasting, bijvoorbeeld snel optrekken, er een ratelend geluid te horen is (beetje zoals kleppen die hard slaan) vanaf 4.000 rpm tot 6.000 rpm. Het is geen pingelen zoals bij verkeerde versnelling of zo, het is echt bij belasting en slechts vanaf 4.000 rpm. Ik heb de motor een groot onderhoud gegeven met nieuwe filters, nieuwe bougies, nieuwe olie enz, maar het geluid blijft. Ik zit nu aan mijn 5de volle tank 98 octaan (zou helpen is mij gezegd). Wanneer ik zacht optrek voorbij 4.000 rpm, heb ik dat geluid niet. Motor heeft slechts 53.000 km
Wat zou het kunnen zijn:
- typisch voor ST1300?
- klopsensor?
- distributiekettingspanner?
- kleppen slecht afgeregeld?
- ontsteking slecht afgesteld?
- lagers?
Graag jullie expertise? Thanks!
Beste ,misschien het slippen van de koppeling verkeerde olie of de koppeling versleten maar dat zou eigenlijk niet kunnen op die kilometers ik gebruikte altijd castrol rs 10w40 nooit problemen met de motor gehad
kleppen zijn nooit gesteld geweest had er 137000 km gedaan nooit geen ratelend geluid gehoord ,ik weet niet wat je met dat rommelende geluid onderin bedoeld wat bekend zou staan bij de st1300 heb ik nooit van gehoord en een st1300 met 54000 km is hij nog niet ingereden bij wijze van spreken veel succes en plezier met je prachtig machiene
Waar ik kwam kende ze de pan :)
Al gaat de motor nog zo snel, Gtsportivo achterhaalt hem wel :whistle:
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: Ratelend geluid, enkel onder belasting

Bericht door Panneke »

Rommelend geluid nooit gehoord bij mijn Pan's, ik ben trouwens aan mijn vierde toe. deze heeft er 105K km en nu eens kijken wat hij aankan.
90% altijd met zijn tweetjes erop en draait als een klokje :D :D
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Poldi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09/07/20 - 16:12
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Blauw
Bouwjaar: 2004
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren

Re: Ratelend geluid, enkel onder belasting

Bericht door Poldi »

Tja, is mijn eerste Pan en eerste tourmotor met hoog scherm. De motorgeluiden zijn veel hoorbaarder, heb ik de indruk, dan wanneer je vol in de wind zit met de windgeluiden om je helm.
Ik gebruik dezelfde olie van Castrol, dus daar zit ik al goed.
Ik zoek wat verder wat dat 'ratelen' zou kunnen zijn, want ik heb geen vermogensverlies of zo. Misschien ben ik gewoon een pietje precies ;-)
Voor de rest... superzalige motor!
Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
guyke
Lid
Lid
Berichten: 1825
Lid geworden op: za 08/09/07 - 16:03
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Rood
Bouwjaar: 2011
Dealer: doe veel zelf met hulp van ...
Technische Bagage: Vervang mijn olie zelf/inspecteren
Locatie: Heindonk

Re: Ratelend geluid, enkel onder belasting

Bericht door guyke »

Moeilijk te beschrijven hoe een Pan klinkt of moet klinken, kom hem eens laten horen op één van onze ritten zoals nu zondag.

Oja, stel je even voor zoals het hoort http://www.pan-european.be/forum/viewforum.php?f=7 :dance:
"Driverke" je zal steeds in gedachten met ons samen rijden.
Guyke & Christel
M-AAR 756 :greetings-wavingyellow:
Panneke
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1958
Lid geworden op: di 15/03/05 - 17:01
Motormerk: Honda
Motortype: ST1300
Kleur: Candy Glory Red
Bouwjaar: 2011
Dealer: Vanrusselt Hasselt
Technische Bagage: Sleutel af en toe
Locatie: Alken

Re: Ratelend geluid, enkel onder belasting

Bericht door Panneke »

:handgestures-thumbup:
guyke schreef: za 11/07/20 - 09:44 Moeilijk te beschrijven hoe een Pan klinkt of moet klinken, kom hem eens laten horen op één van onze ritten zoals nu zondag.

Oja, stel je even voor zoals het hoort http://www.pan-european.be/forum/viewforum.php?f=7 :dance:
:handgestures-thumbupleft: Zeker geen slecht idee, er is nog plaats.
Groetjes Guy en Marleen

Hoe meer aandacht je aan iemand schenkt, hoe sterker je hem maakt.-- G. Greene
"You can't stop the waves, but you can learn to surf." Jon Kabat-Zinn
Plaats reactie